Prístrešok Trtavka (autor foto: Michal Bukvai)
Prístrešok Trtavka (autor foto: Michal Bukvai) Zatvoriť

Prístrešok Trtavka

Na lúkach, doslova pár minút pred smerovníkom sedlo Trtavka, ma zaujal (asi trampský) prístrešok. Leží priamo na značke, a tak istotne nie je žiadnym tajomstvom pre miestnych. Zato vzdialení turisti by s ním mohli počítať ako s istotou na prenocovanie.

Strážovské vrchy: medzi sedlom Trtavka a Česanou horou na trase modrej značky
725 m n. m.
5-6 ľudi na matracoch s vlastným spacím vakom v krytej časti
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
prameň Bežákovského potoka pár metrov po trase modrej značky smerom na Zrázový vrch
Spojenie
Čierna Lehota (bus) - sedlo Trtávka (žltá a modrá značka)
Dalšie info
vonkajšie posedenie, otvorené ohnisko

Prístrešok sa nachádza v sedle Trtavka, pár metrov vedľa modrej hrebeňovej značky, ale nie pri rázcestníku sedlo Trtavka, ktorý sa nachádza na začiatku sedlovej luky v smere od Homôľky. Od rázcestníka je objekt vzdialený asi 5 minút po mierne klesajúcej lúke. Stojí pod korunami troch osamotených stromov. Na prvý pohľad vyzerá ako sklad, ale ak vás premôže zvedavosť a zájdete pár metrov, tak zistíte, že je voľne prístupný. Ak pôjdete z druhej strany, od Zrázového vrchu, tak prejdete okolo prameňa, následné vstúpite na podlhovastú lúku, kde v jej prvej tretine rastú zmienené tri stromy. O prístrešku vás poinformuje rázcestník s návštevnou knihou.

• po žltej značke z Čiernej Lehoty za 1.00 h,
  • po modrej značke z Omšenia za 3.40 h,
  • po modrej z Homôľky za 1.00 h,
  • po žltej z Valaskej Belej za 1.15 h na červenú smer Nad Krištofovcami, potom smer Židov vrch (smerovník Rovienky) za 1.55 h a po modrej smer sedlo Trtavka za 1.00 h,
  • po žltej z Dolnej Poruby smer Homôľka za 1.10 h a potom po červenej smer Rovienky za 0.15 h a po modrej smer sedlo Trtavka 1.00 h,
  • po zelenej z Dolnej Poruby, časť Bežákovci smer sedlo Košariská 1.30 h a potom po modrej smer sedlo pod Trtavkou 1.00 h.

Prístrešie sa skladá z dvoch časti. Prvou je drevené zátišie, ktoré je dlhé asi 7 metrov a široké asi 4 metre a okrem strechy má tri steny. Druhú časť tvorí priestor pod strechou, ktorý je asi dvakrát väčší. Strecha je pokrytá škridlou a sklonená k zemi. Kryje samotný prístrešok, ako aj niečo ako verandu. Podopierajú ju na konci tri stĺpy. Na voľnom priestranstve je stôl, dve lavičky a dve kreslá, kde je miesto pre 10 nocľažníkov.

Bočné steny tvoria dva stĺpy podopierajúce strechu a o ne, konštrukciu strechy a zvýšenú podlahu, prichytené silné koberce. Na oboch okrajoch altánku sú dve sedačky, za jednou skrinka s kuchynskými potrebami. Podlaha je vyložená toľkými epedami, že ich asi rozkladajú aj na zemi pod strechou. Určite sa tu vyspí v suchu 5 alebo 6 ľudí.

Medzi zadnou stenou besiedky a sklonenou strechou sú ďalšie kreslá a nejaké rozkladacie postele. Vedľa prístreška je ohnisko a ďalší stôl. Pred strechou je na smerovníku prichytená skrinka s kronikou. Na rekreáciu poslúži kúpeľná vaňa, a čo beriem ako najväčšiu devízu zariadenia, a čo robí jedinečným toto miesto a z čoho by si mohli začať brať príklad aj iné podobné hotely či chaty na Slovensku, je pneumatika zavesená na vedľa stojacom strome, na ktorej sa dá výborne relaxovať.

Voda sa dá nabrať v blízkom lese, na modrej značke smer Zrázový vrch (na severozápad ku Česanej hore). Značka prechádza priamo okolo čiastočne upraveného murovaného a najmä výdatného prameňa.

Oheň

Lúka je obklopená lesom, a tak by nemal byť problém nazbierať si drevo a spraviť oheň. Nehľadal som železnú rezervu pod šikmou strechou. Na lúke pred altánkom sú dve futbalové bránky. Lopta určite uteká dole lúkou, no pripomenulo mi to tradičné trampské fleky aj s ihriskom, a tak predpokladám, že majitelia či užívatelia sú veselá chasa a zverejnenie informácie o ich prekrásnom prístrešku, keďže leží priamo na turistickom chodníku, im ani nikomu inému, nebude prekážať.

Atrakcie

Rovnako nechýbajú ani atrakcie. Okrem vyššie spomenutej zavesenej pneumatiky, ponúka "Wellness Trtavka" výhľady na Vápeč. Druhou atrakciou sú prenádherné hrebeňové luky.

Autori textu: Miroslav Svítek a Henrich Tomáš.
Autori fotografií: Miroslav Svítek, Henrich Tomáš a Michal Bukvai.