(autor foto: Ľubomír Mäkký)
(autor foto: Ľubomír Mäkký) Zatvoriť

Rada Ako uvariť v ešuse Linguine so sardinkami

Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – okrem komplikovaných outdoorovo kulinárskych špecialít ako bolo Chilli Con Carne, je treba mať v zálohe chutné a jednoduché jedlá vhodné na varenie v prírode. Jedno také sme si spravili v úvodnom článku cyklu Outdoor Chef’s Diary – Dubákové Risotto. Druhé si spravíme teraz. A bez srandy - vifonkové slíže bokom, idú sa variť talianske cestoviny. Linguine di Montagna (Sardine i Pomodori Secchi).

Skúste to so mnou - dvihnite pravú ruku dlaňou hore, spojte prsty do takého malého matterhorníku a pri každom slove kývnete rukou od seba a k sebe: “linguiiiine dii montáňa!”

Predpríprava

Už klasicky, pozrieme do špajze, zbalíme potrebné a môžme ísť naproti dobrodružstvu. Keď budete majstri kuchári-turisti-dobrodruhovia a budete vyrážať na mnohodenné výpravy, sami budete vedieť ako kombinovať zásoby tak, aby ste z toho mohli spraviť všakovaké recepty a dobroty. Predsa len, nechcete prežiť týždeň v horách na vifonkách, francúzskych sáčkových a podobne.

Čo budeme potrebovať na Linguine di Montagna?

Linguine. Kľudne môžete zameniť za spaghetti, tagliatelle (aj keď tie sa celkom na prd prenášajú, pretože sa predávajú v “klbkách”), či iné cestoviny. Kolienka nechajte doma k perkeltu, odporúčam použiť dlhé rovné cestoviny, ktoré sa ľahko strčia do batohu.

Olivový olej. Čo iné, však? Už ste si asi zvykli. Keby ste nevedeli ako ho prenášať, prečítajte si predošlé články.

Sušené paradajky. Moja tajná prísada do niektorých jedál, kde sa v pôvodnom recepte nepoužíva. Pridáva famóznu chuť, a jej výdrž a skladnosť v nehostinných podmienkach bez chladničky je na jednotku.

Sardinky konzervované v olivovom oleji. S čerstvými by ste si to neužili. Moja osobná rada je, aby ste kúpili z kvalitnejších, ktoré máte naozaj radi. Nech jedlo stojí za to. Použite rybky v olivovom oleji, keďže talianske cestoviny majú olivový olej rady, každá kvapka navyše sa hodí. Čím viac oleja z konzervy vylejete na začiatku do hrnca, tým menej použijete z fľaštičky. Tým pádom šetríme na prípadné iné jedlo, kam sa rybky nehodia.

Čierne korenie. Najlepšie v jednorazovom mlynčeku. Nepoužívajte pomleté korenie z obchodov. Je to fujka, bez vône a menej zdravé.

Soľ. Hrubozrnná, morská vo vhodnej nádobke.

Voda. Uskladníte vo fľaške, vodnom vaku, termoske či naberiete v studničke.

Cesnak. Podľa chuti, ale za mňa: 4 – 7 veľkých strúčikov.

Chilli paprička Ak si ich nepestujete sami a neviete akú štipľavú sortu máte, treba nasekať a ochutnávať pred pridávaním.

V kuchyni v prírode

Pre varenie je výborné mať aspoň dva hrnce alebo nádoby. V jednej uschováme uvarené linguine, kým sa urobí “omáčka”. Ako prvé dáme variť vodu do hrnca. Následne nakrájame na tenučké plátky cesnak. Potom sušené paradajky (na tenučké pásiky). Otvoríme si sardinky (zatiaľ len na štrbinku, nech nám nevypadnú, keď budeme nalievať olej do hrnca). Nakrájame si chilli papričku, stačí naozaj iba trošku.

Akonáhle nám voda v hrnci zovrie, pridávame soľ. A pridávame linguine. Keď sa nám “uvolnia” a celé sa potopia do vody, môžme stíšiť plyn (záleží od výkonu, teploty ovzdušia a vetra), premiešame a prikryjeme.

Ak máme luxus DVOCH varičov (neviem aký blázon by nosil dva variče a ku každému nádobu, ale už som videl všeličo – napríklad komplet celé pečené kura v alobale na vrchole zimného Ďumbiera – pozdravujem Láďu), tak popri varení linguine môžme začať robiť sósik.

Pre ostatných, ktorí majú v batohu miesto iba na naozaj dôležité veci, pekne po poriadku. Linguine sú uvarené vtedy, keď nie sú úplné tvrdé, ale al dente. Tak akurát na zub. Ako to je? Nuž, ťažko. Musíte vedieť sami. Ak nemáte radi cestoviny al dente, tak si ich uvarte ako to máte radi, len ich nerozvarte. Akonáhle sú hotové, dávame ich dolu z ohňa, precedíme a uchovávame zavreté v nádobe, kde čakajú kým sa nespraví "omajda".

Do hrnca, ktorý máme na plameni dáme olivový olej (z konzervy). Neprekáža, že bude cítiť po sardinkách, veď budú nasledovať čoskoro aj ony dovnútra. Ak treba (už som spomínal, že talianska kuchyňa ľúbi oliváčik) pridáme aj z fľašťičky. Následne (pretože olej sa na outdorovom variči veľmi rýchlo zohreje) pridávame nasekaný cesnak. Jemne osmažíme, miešame. Keď to všetko rozvoniava a cesnak pustil chute (nemal by zhnednúť!) tak pridávame sardinky. Komplet celé, kostičky sa aj tak rozpadnú. Premiešame a vhadzujeme dovnútra sušené paradajky, čierne korenie, chilli. Premiešame, chvíľku povaríme a ochutnávame. Podľa potreby dosolíme. Akonáhle sme spokojní so šťavou, pridávame scedené linguine do hrnca a premiešavame celý obsah. Stále na zapnutom variči. Keď máme všetko pekne premiešané, vypíname varič a môžeme servírovať.

Na lyžičku sa vykašlite, stačí vám tanierik (ešus) vidlička a môžete s chuťou nakladať.

Keby ste náhodou mali nejaké vínko, smelo môžete zapíjať, nech má noc v prírode z vás radosť. Cestovinám vínko sekne.

Autor fotografií: Michal Buberník a Ľubomír Mäkký

Ďalšie recepty z cyklu Ako uvariť v ešuse