Rada

Ako sa zbaliť na zimnú vysokohorskú túru

28.01.16
Balenie batohu je často veda. Raz nám niečo chýba, inokedy vláčime zbytočnosti. Hoci k najlepšiemu spôsobu balenia sa každý dopracuje po rokoch sám, na základe podnetu z redakcie HIKING.SK som sa rozhodol uverejniť obsah svojho batohu, ktorý som si zobral na zimnú vysokohorskú túru koncom decembra 2015.

Obsah popísaný v tomto článku, bol prispôsobený pre jednodňovú túru vo Vysokých Tatrách s prihliadnutím na objem batohu (36 litrov) a na prognózu SHMÚ, ktorá sľubovala teploty klesajúce pod -20 °C. V zozname je preto trochu viac oblečenia ako bežne nosím na zimnú túru. Horolezeckú výbavu som vybral pre konkrétnu zimnú túru s obťažnosťou do II. stupňa UIAA.

Čo do batoha

Oblečenie:
- nepremokavá hardshell bunda (bunda s membránou),
- zateplené hardshell nohavice (Primaloft),
- páperová vesta,
- pulóver (Tecnostretch),
- mikina (Tecnostretch),
- náhradné funkčné tričko,
- 2 páry teplých rukavíc,
- flísový tunel (na krk, alebo pod prilbu),

Výzbroj:
- horolezecká prilba,
- čakan,
- stúpacie železá (mačky),
- sedací úväz,
- lano (jednoduché, 60 m)
- 3 vklínence,
- 3 šité slučky (dĺžka 60 - 120 cm),
- 2 rep šnúry (priemer 5 mm, dĺžka 2 m),
- 1 rep šnúra (priemer 7 mm, dĺžka 4 m),
- 4 karabíny s poistkou zámku (z toho 2 HMS),
- 2 karabíny bez poistky zámku,
- 1 istiaca / zlaňovacia pomôcka (Reverso),
- kožené rukavice na istenie,
- návleky,
- lexanová fľaša s termoobalom,
- varič (na topenie snehu),
- vreckový multifunkčný nožík,
- zapaľovač,
- čelové svietidlo,
- slnečné okuliare,
- digitálny fotoaparát.

Jedlo:
- müsli tyčinky, vianočné perníky,
- chlieb a klobása,
- 1 l vody + čaj na prípravu ďalšieho teplého nápoja.

Bezpečnosť:
- mobilný telefón, GPS + papierová mapa,
- píšťalka.

Čo na seba:
- termobielizeň (boxerky, spodky, tričko s dlhým rukávom),
- horolezecké nohavice z funkčných strečových materiálov,
- pulóver (Tecnopile),
- zateplená bunda (Primaloft),
- čiapka,
- teplé zimné ponožky,
- horolezecké topánky (tvrdosť podrážky C).

Reálne podmienky na túre

30. decembra 2015 bolo jasné slnečné počasie. Teplota vo výške nad 2000 metrov sa pohybovala v intervale -13 až -14 stupňov. Na východných svahoch bolo bezvetrie a v západných stenách mierne fúkalo. Výška snehu sa pohybovala od 0 do 75 cm, zo snehu však stále trčali skaly. V niektorých žľaboch boli naviate aj 2 metre snehu. Sneh bol veľmi tvrdý, miestami zľadovatený. V poobedňajších hodinách bola horná vrstva snehu (cca 5 cm) mäkká, no podklad bol stále veľmi tvrdý. Pri pohybe na snehu bolo potrebné používať mačky a čakan. Strmé terény si vyžadovali istenie lanom, pretože pri pošmyknutí hrozilo nebezpečenstvo veľmi dlhých pádov. V spomínaný deň zomrelo v Tatrách na zranenia spôsobené pádom 5 ľudí.

Ako sa zbaliť na zimnú vysokohorskú túru 10/04/16 14:12 21 príspevkov

Recenzia Devold Breeze – merino tričko pre cestovateľov Pred pár týždňami u mňa zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcii 2016. Druhým tričkom v poradí je model Breeze, ktorý je vhodný najmä na cestovanie a voľnočasové aktivity. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím výrobok a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. Recenziu staršieho modelu trička Breeze si môžete prečítať v článku od Paľa Gomboša. 24/08/16 Pavol Hreha Oblečenie
Recenzia Devold Energy – merino tričko pre aktívne športy Pred pár týždňami ku mne zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcie 2016. Prvé tričko je model Energy. Je to tričko s krátkym rukávom, ktoré je určené pre aktívne športy ako je beh, cyklistika, lezenie, vysokohorská turistika, skialpinizmus a pod. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím tento model a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. 27/07/16 Pavol Hreha Oblečenie
Lezenie Jastrabia veža - zimný výstup Jastrabia veža (2137 m) je charakteristickou dominantou, ktorá zaujme nejedného návštevníka Chaty pri Zelenom plese. Kvôli jednoduchej dostupnosti a technickej obťažnosti lezeckých ciest je mýtický štít vyhľadávaný najmä horolezcami. Na jeho vrchol však vedie i ľahšia neznačená trasa, ktorá sa v zime mení na mixové lezenie. 23/05/16 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

PR Nanomembrána NANODRY v ponuke Prabos Spoločnosť Prabos plus a.s. v spolupráci s firmou Nanomembrane vyvinula textilný laminát novej generácie NANODRY® určený špeciálne pre obuvnícke účely. Jeho základnou súčasťou je klimamembrána na báze nanovláknových materiálov, t.j. vlákien s priemerom menším než 500 nm. dnes sponzorovaný článok Obutie
Cyklotúra Podhorie Slanských vrchov 14 Konečne sme sa dostali do východnej časti Slanských vrchov, keď sme počas predchádzajúceho výletu prešli celú južnú-maďarskú časť za jeden deň v sedle bicyklov. Opäť sme na Slovensku a budeme pokračovať od južnej hranice z Michalian na sever, aby sme to zdarne v tomto roku aj ukončili. Je pravdepodobné, že zostávajúce časti budú len na bicykloch. dnes Marián Jaššo Slanské vrchy
PR Tipy na vianočné darčeky od Sport-Outdoor.sk Opäť nastal čas chystania sa na najkrajšie sviatky v roku, ku ktorým neodmysliteľne patrí prekvapenie pod vianočným stromčekom. Tradične vám zopár nápadov na outdoorové darčeky pre tých z vašich priateľov a blízkych, ktorí radi trávia čas v prírode, či už sú to dámy, páni, deti, rekreační turisti alebo výkonnostní športovci. Ak sa rozhodnete pre niektorý z našich produktov na poslednú chvíľu, môžete ho objednať ešte v utorok 22. 12. 2015 do 14-tej hodiny. včera sponzorovaný článok Poradca