Rada

Ako sa zbaliť na zimnú vysokohorskú túru

28.01.16 Balenie batohu je často veda. Raz nám niečo chýba, inokedy vláčime zbytočnosti. Hoci k najlepšiemu spôsobu balenia sa každý dopracuje po rokoch sám, na základe podnetu z redakcie HIKING.SK som sa rozhodol uverejniť obsah svojho batohu, ktorý som si zobral na zimnú vysokohorskú túru koncom decembra 2015.

Obsah popísaný v tomto článku, bol prispôsobený pre jednodňovú túru vo Vysokých Tatrách s prihliadnutím na objem batohu (36 litrov) a na prognózu SHMÚ, ktorá sľubovala teploty klesajúce pod -20 °C. V zozname je preto trochu viac oblečenia ako bežne nosím na zimnú túru. Horolezeckú výbavu som vybral pre konkrétnu zimnú túru s obťažnosťou do II. stupňa UIAA.

Čo do batoha

Oblečenie:
- nepremokavá hardshell bunda (bunda s membránou),
- zateplené hardshell nohavice (Primaloft),
- páperová vesta,
- pulóver (Tecnostretch),
- mikina (Tecnostretch),
- náhradné funkčné tričko,
- 2 páry teplých rukavíc,
- flísový tunel (na krk, alebo pod prilbu),

Výzbroj:
- horolezecká prilba,
- čakan,
- stúpacie železá (mačky),
- sedací úväz,
- lano (jednoduché, 60 m)
- 3 vklínence,
- 3 šité slučky (dĺžka 60 - 120 cm),
- 2 rep šnúry (priemer 5 mm, dĺžka 2 m),
- 1 rep šnúra (priemer 7 mm, dĺžka 4 m),
- 4 karabíny s poistkou zámku (z toho 2 HMS),
- 2 karabíny bez poistky zámku,
- 1 istiaca / zlaňovacia pomôcka (Reverso),
- kožené rukavice na istenie,
- návleky,
- lexanová fľaša s termoobalom,
- varič (na topenie snehu),
- vreckový multifunkčný nožík,
- zapaľovač,
- čelové svietidlo,
- slnečné okuliare,
- digitálny fotoaparát.

Jedlo:
- müsli tyčinky, vianočné perníky,
- chlieb a klobása,
- 1 l vody + čaj na prípravu ďalšieho teplého nápoja.

Bezpečnosť:
- mobilný telefón, GPS + papierová mapa,
- píšťalka.

Čo na seba:
- termobielizeň (boxerky, spodky, tričko s dlhým rukávom),
- horolezecké nohavice z funkčných strečových materiálov,
- pulóver (Tecnopile),
- zateplená bunda (Primaloft),
- čiapka,
- teplé zimné ponožky,
- horolezecké topánky (tvrdosť podrážky C).

Reálne podmienky na túre

30. decembra 2015 bolo jasné slnečné počasie. Teplota vo výške nad 2000 metrov sa pohybovala v intervale -13 až -14 stupňov. Na východných svahoch bolo bezvetrie a v západných stenách mierne fúkalo. Výška snehu sa pohybovala od 0 do 75 cm, zo snehu však stále trčali skaly. V niektorých žľaboch boli naviate aj 2 metre snehu. Sneh bol veľmi tvrdý, miestami zľadovatený. V poobedňajších hodinách bola horná vrstva snehu (cca 5 cm) mäkká, no podklad bol stále veľmi tvrdý. Pri pohybe na snehu bolo potrebné používať mačky a čakan. Strmé terény si vyžadovali istenie lanom, pretože pri pošmyknutí hrozilo nebezpečenstvo veľmi dlhých pádov. V spomínaný deň zomrelo v Tatrách na zranenia spôsobené pádom 5 ľudí.

Zdieľaj:
Reakcie
Ako sa zbaliť na zimnú vysokohorskú túru 10/04/16 14:12 21 príspevkov

Lezenie Jastrabia veža - zimný výstup Jastrabia veža (2137 m) je charakteristickou dominantou, ktorá zaujme nejedného návštevníka Chaty pri Zelenom plese. Kvôli jednoduchej dostupnosti a technickej obťažnosti lezeckých ciest je mýtický štít vyhľadávaný najmä horolezcami. Na jeho vrchol však vedie i ľahšia neznačená trasa, ktorá sa v zime mení na mixové lezenie. 23/05/16 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
Rada Ako sa zbaliť na zimnú vysokohorskú túru Balenie batohu je často veda. Raz nám niečo chýba, inokedy vláčime zbytočnosti. Hoci k najlepšiemu spôsobu balenia sa každý dopracuje po rokoch sám, na základe podnetu z redakcie HIKING.SK som sa rozhodol uverejniť obsah svojho batohu, ktorý som si zobral na zimnú vysokohorskú túru koncom decembra 2015. 28/01/16 Pavol Hreha Ako sa zbaliť
Predstavenie Nabíjacie ručné svietidlo Fenix UC30 Kedy naposledy ste držali v ruke klasické svietidlo? Musím sa priznať, že to bolo už poriadne dávno. Ako turista som veľmi rýchlo prešiel na čelovku a klasická „baterka“ u mňa upadla do zabudnutia. Dnes vám predstavím kompaktné nabíjacie svietidlo Fenix UC30, ktoré sa vyznačuje nízkou hmotnosťou (126 g), vysokým výkonom (svetelný tok 960 lm, dosvit 204 m) a odolnosťou. 07/10/15 Pavol Hreha Čelovky a svietidlá

Túra Predsilvestrovský okruh na Šíp zo Stankovian Deň pred zakončením roka 2015 priniesol veľmi mrazivé a slnečné počasie. Mojím nepokojným nohám to nedalo pokoj. Balím batoh, rýchlo sa pýtam kamarátov, či sa nechcú pridať. Nakoniec ideme len dvaja a smer máme, pre nás vzdialené končiny pri Stankovanoch – známy kopec s názvom Šíp. dnes Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
PR Horský fotomaratón 2016 - cyklus leto Horský internetový klub o. z. v spolupráci s časopisom Krásy Slovenska pripravili pre všetkých milovníkov hôr a fotografovania v poradí už tretiu časť fotografickej súťaže Horský fotomaratón, ktorá sa uskutoční počas prvého júnového víkendu, t. j. 4. a 5. júna 2016. včera PR článok Iné