Santa Fe pod Hoľazňami

30.01.16 Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná.

Sústava objektov sa nachádza na úpätí Hoľazní v cípe lesa, na okraji lúk zvažujúcich sa k ceste stúpajúcej z Hornej Poruby do sedla Homôlka (cestný spoj z Ilavy do Novák). Keďže turistická červená značka prechádza priamo cípom lesa, nedajú sa minúť. Akurát pri postupe od Trenčianskych Teplíc sa netreba nechať zviesť vyjazdenou poľnou cestou cez lúky, ale po vyjdení z lesa sa vybrať doľava jeho okrajom. Na strome je síce šípka, ale veľmi vyblednutá a ľahko prehliadnuteľná.

• červená E8 z Hornej Poruby, 0:40 h
  • červená E8 z Trenčianskych Teplíc, 3:50 h
  • neznačenými chodníkmi z Dolnej Poruby, 0:50 h

V riedkom smrekovom lese sa nachádzajú tri prístrešky určené primárne na konzumáciu, takže sú pod nimi úzke drevené lavičky a stoly. Strechy sú drevené, ako podpery slúžia stromy doplnené guľatinou. Jeden z nich má steny čiastočne kryté hrubou textíliou, ale dnu bol všelijaký neporiadok. Jeden z prístreškov nesie názov Santa Fe. Prístrešky isto poslúžia ako úkryt pred náhlou búrkou a pokiaľ nebude prítomná nejaká bujará partia, dali by sa využiť aj na prenocovanie.

V rámci areálu je vybudované ohnisko s lavičkami (pozor - je to stále v lese!). Prameň som si v okolí nevšimol. Vodu si treba buď doniesť, alebo pohľadať vhodný zdroj v niektorej z dolín zvažujúcich sa k Hornej Porube alebo k Dolnej Porube. Okraj lúk poskytuje prekrásny pohľad na protiľahlý Vápeč. Od štátnej cesty č. 574 sa dá k prístrešku poľnou cestou dostať tiež autom (sami sme videli).

Zdieľaj:
Reakcie
Santa Fe pod Hoľazňami 30/01/16 18:10 1 príspevok

Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. včera Michal Bukvai Pohronský Inovec
Prístrešok Poľovnícka chata Hladina Počas putovania Pohronským Inovcom po trase Rudnej magistrály zo Zlatých Moraviec smerom na Veľký Inovec som v cípe Obyckých lúk pod Benátom prechádzal okolo poľovníckej chaty a prístreška. Predsienka chaty a prístrešok sa dajú použiť na úkryt či nocľah. 20/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Z Krpelian cez Kľak do Podhradia čarovne Takmer som zabudla ako vonia ticho na horách a ako chutí cesta k nemu, preto som nadšene súhlasila s túrou, ktorú navrhla kamarátka Ivka. Pôvodne sme chceli absolvovať dvojdňovku s prespaním na Chate pod Borišovom, no kvôli počasiu sme náš plán museli zmeniť. A keďže sme nechceli prejsť len časť z plánovanej túry, hľadala som na Hikingu inú alternatívu. Zvažovala som odchody a príchody do okolitých obcí pri Martine, kombinovala, skladala jednotlivé trasy ako puzzle a výsledok sa dostavil. Trasu začneme v Krpeľanoch a cez tamojšiu vodnú nádrž, Ľubochnianske sedlo a Vyšné Rudno vyjdeme na Kľak. Odtiaľ zídeme do Pohradia. Vlakom do Krpelian, autobusom z Podhradia do Martina, zvyšok po svojich. Prvýkrát. Hurá! dnes Lýdia Černegová Veľká Fatra a Choč
Lezenie Ihla v Patrii Človeku v pamäti utkvie z detstva niekedy iba pár momentov, no na tie je prakticky nemožné zabudnúť. Pamätám sa, keď som bol ešte ako dieťa po túre a odpočívali sme na Popradskom plese, kde som si šiel za okienko recepcie kúpiť nejaký suvenír. Do očí mi udrela pohľadnica dvoch horolezcov na uzučkej ihle. Bol to pre mňa nesmierny šok, že taký bizarný útvar existuje, nieto ešte, že sa naň podarí niekomu dostať. Roky som si nosil v pamäti tento obraz a teraz, ráno v aute smerujúcom do Tatier, si uvedomujem, že čoskoro sa daná pohľadnica stane realitou aj z môjho pohľadu. 26/08/16 Michal Bašo Vysoké a Belianske Tatry

Santa Fe pod Hoľazňami 30/01/16 18:10 1 príspevok
    • Strážovské vrchy: lúka pod vrchom Hoľazne pri červenej značke Cesty hrdinov SNP (E8)
    • 6 - 10 osôb, spacák a karimatka sú nutné
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa