Chata Chata Rita – Čuntava

Jediná turistická chata v južnej časti Slovenského raja. Stojí na rozsiahlej poľane Čuntava priamo pod najvyšším bodom Slovenského raja - Ondrejisko. Prevádzkuje ju Klub slovenských turistov Dobšiná. Typická horská chata s príjemnou atmosférou uprostred tichej prírody.

Poľana Čuntava v juhozápadnej časti Slovenského raja. 500 m južne po ceste bez značky od rázcestníka Stará Čuntava.
1111 m n. m.
30 lôžok v izbách (posteľné prádlo)
celoročná pre vopred telefonicky objednaných hostí
vodovod v kuchyni, prameň Čuntavka hneď pri chate
Cena
55,- / 75,- € noc
Kontakt
Csobádiová Renáta +421 905 282 508, sobadiova.r(at)gmail.com, Matejzel Igor +421 904 622 275, igor.matejzel(at)gmail.com, kstdobsina.sk$ret
Spojenie
Dobšiná (bus) – Vyšná Maša – Dobšinská dolina – Čuntava – Chata Rita (bez značky)
Dalšie info
latrína, kryté ohnisko, drevené sedenie, ihrisko, hojdačky, dobrý mobilný signál

Chata je pekne umiestnená na južnom okraji veľkej poľany Čuntava v juhozápadnom kúte Slovenského raja v trojuholníku vrcholov Ondrejisko, Trsteník a Buchvald nad záverom doliny Dobšinského potoka. Na rozsiahlej lúčine Čuntavy stojí okrem chaty Rita aj starý lovecký Burgerov zrub zo začiatku minulého storočia (cca 1918), horáreň Čuntava, nová súkromná chata, rumovisko bývalej turistickej chaty, rozvaliny družstevného objektu a súkromná chatka na Starej Čuntave.

- Od rázcestia Stará Čuntava na Ceste hrdinov SNP (E8) 500 m na juh po poľnej ceste cez poľanu Čuntava bez značky okolo rozvalín k murovanej chate Rita s červenou strechou.
- Z miestnej časti Stratenej – Dobšinská Ľadová Jaskyňa (vlak, bus) cez Samelovu dolinu po žltej značke na rázcestie Nižná záhrada, ďalej po červenej značke Cesta hrdinov SNP (E8) na rázcestie Stará Čuntava.
- Z obce Stratená (vlak, bus) cez dolinu Tiesňavy po modrej značke na rázcestie Pod Hanesovou, krátkou žltou spojkou k rázcestiu Pod Hanesovou II. na červenú značku E8 cez rázcestie Nižná záhrada až na poľanu Čuntava.
- Z rekreačného strediska Dedinky (vlak, bus) po žltej značke do cestného priesmyku Dobšinský kopec (bus) na červenú značku E8 cez rázcestie Voniarky až na Čuntavu.
- Z mesta Dobšiná (bus) cez miestne časti Vyšný Hámor a Vyšná Maša bez značky po doline Dobšinského potoka prístupovou cestou cez dolinu Šindľová až na poľanu Čuntava.
- Z obce Rejdová (bus) cez sedlo Nemýtnik a vrch Buchvald po žltej značke po spoj s modrou značkou pod sedlom Jama cez rázcestie Pred Čuntavou k rázcestníku Stará Čuntava.
- Dlhé prístupové trasy sú možné z obce Muránska Zdychava, Muránska Huta alebo Červená Skala.
- Najmenej namáhavejší prístup na chatu je zo sedla Besník, ale bez dostupnosti verejnou dopravou. Je tam len malá odstavná plocha pre osobné autá. Najbližšie spojenie je z obce Telgárt (vlak, bus) alebo z cestnej križovatky Pusté pole (bus, vlak Vernár). Zo sedla po červenej značke E8 pohodlnou bývalou poštovou cestou cez rázcestia Pred Čuntavou a Stará Čuntava.

Poskytované služby

Chata je v celoročnej prevádzke, ale len pre vopred telefonicky objednaných hostí u chatára. Ubytovacie zariadenie prevádzkuje Odbor Klubu slovenských turistov (KST) Dobšiná. V súčasnosti chatária Alenka Nezbedová a Igor Matejzel (predchodca František Šmelko). Ubytovacia kapacita je 30 lôžok v 6 izbách. Sú to: jedna spoločná nocľaháreň s 10 posteľami, jedna šesťmiestna izba a dve štvorlôžkové a trojlôžkové izby. Vykurovanie účelne zariadených izieb je riešené samostatnou pieckou. Nocľažník má v cene nocľahu prikrývku a vankúš. Členom KST Dobšiná je poskytovaná zľava na ubytovaní.

Stravovacie služby chata neponúka! Ubytovaní hostia si pripravujú jedlo z vlastných prinesených zásob v plne zariadenej a vybavenej kuchyni. Chata nie je napojená na elektrickú sieť. Za príplatok je možné zaistiť agregát. Inak sa varí na sporáku, vykurovanom drevom. Vedľa chaty je postavený drevený prístrešok s ohniskom, určený na opekanie. Posedenie je možné v jedálni (spoločenská miestnosť) a na drevených lavičkách okolo chaty. V kuchyni je vodovod a von pri kuchyni zastrešená studnička Čuntavka s pitnou vodou. Za kôlňou sú umiestnené dva suché záchody (latríny dvojičky) a najnovšie aj kúpeľňa so sprchou v novej prístavbe.

Ku klasickej výbave horskej chaty patrí veľká nástenná turistická mapa pohoria, teplomer, informácie o okolí a návštevná kniha hostí (kronika). Nadštandardom je ihrisko, hojdačky a slušný signál pre mobilné telefóny.

Voľný čas

Turistických možností je neúrekom. Značené chodníky sa rozbiehajú na všetky smery. K verejnosti prístupnej jaskyni – Dobšinská ľadová. K roklinám Slovenského raja (Zejmarská roklina, Tiesňavy…). Na najkrajší vyhliadkový bod pohoria – Havrania skala. Na krasové planiny (Hanesová, Geravy…). K nádrži Palcmanská Maša pri Dedinkách. Po hrebeňovke Cesty hrdinov SNP (E8). Do rázovitej obce Rejdová. Na vyhliadkové stráne vrchu Buchvald a sedla Nemýtnik. Na výhľadové hole Trsteníka s lyžiarskym vlekom z Telgártu. Na najvyšší bod Stolických vrchov – Stolica. Ale aj k najvyššiemu bodu Slovenského raja na Ondrejisko po neznačených zvážniciach a chodníkoch. Mnohé zo spomenutých trás je možné absolvovať aj v zime na bežkách či skialpinistických lyžiach. Čerešničkou na čuntavskej torte je vyznačená vyhliadka na Mária skalu s peknou novou besiedkou od pracovníkov dobšinských lesov. Od chaty je vzdialená ani nie 5 minút cez les k vyvýšenine nad záverom Dobšinskej doliny v prieseku elektrického vedenia. Len škoda, že prístrešok stojí priamo pred stĺpom vedenia a tak hyzdí inak dobrý výhľad. Inšpiráciu na potulky blízkym i vzdialeným okolím získate v tomto článku.

Blízko a predsa ukrytá

Premiérový príchod na chatu nebol až taký jednoduchý ako som pôvodne plánoval. Situáciu nám zdramatizovala hmla a s tým spojené orientačné problémy. Neznámy terén, znížená viditeľnosť a začínajúci sa súmrak. Od turistického rázcestníka Stará Čuntava sa schádza na neznačenú cestu. Zostupujeme rozbahnenou zvážnicou. Hľadiac pod nohy obchádzame blato a zastavujeme sa až pri navozenej hromade štrku. Tabuľa oznamuje rekonštrukciu lesnej cesty Buchvald – Čuntava. Nevedomky míňame chatu Rita, ktorá je od nás cca 200 m ukrytá v hmle a tme. Obchádzame rampu a podozrivo zostupujeme po vynovenej tvrdej zvážnici kamsi do neznáma podľa mapy. Podľa papierového „pomocníka“ by sme už mali byť na mieste, ale naokolo iba hora. Čítať z mapy vieme, lenže zapracoval kartografický škriatok a posunul symbol horskej chaty na nesprávne miesto. Prechádzame priesekom elektrického vedenia. Prichádzame až k jarku s vodou. Zaznie: „To sme blbo. Kde je tá Rita? Do rity“. Pomyslím si, že tam sme akurát my. Požičiavam si Michalov „zázračný“ mobil, ktorý nás už raz v zime zachránil z nepríjemnej situácie. Signál je našťastie u oboch účastníkov hovoru, tak pánovi chatárovi opisujem situáciu. Vracia nás späť k rampe. Hustá hmla sa našťastie lokálne pretrhla. Z okraja poľany náhle zbadáme chatársky lampáš, ktorý nám ukazuje správny smer. Chvíľu som ešte zmätený, ale privítanie pána Šmelka nás utvrdzuje, že sme správne. Pri spoločnom posedení s pánom chatárom zisťujem ako vzniklo meno čuntavskej chaty. Okrem toho, že voda na peci je „vrica“ a my sme zašli niekde podľa mapy do „rici“, názov vznikol z inej situácie. Súčasný objekt slúžil ako rekreačná chata pre podnik Železorudné bane Rožňava. Počas jedného z mnohých pobytov na chate sa konal maškarný ples. Súťaž o najkrajšiu masku vyhrala istá pani Rita. Odvtedy chata na Čuntave dostala ženské pomenovanie. Dnes už Rita nie je podnikovým zariadením. Avšak meno jej ostalo. Dobšinskí turisti sa o ňu starajú dobre. Len, keď už je turistickou chatou, hodilo by sa k nej priviesť turistickú značku od rázcestia Stará Čuntava. A aj preto, že je nesprávne zaznačená na turistických mapách. Teraz už viem, že stojí na opačnom konci poľany Čuntava. Ale v takej hmle ako sme išli my, ju nie je až také ľahké nájsť. Navyše, keď nás mapa poslala mimo priestranstva Čuntavy.

O Čuntave

Mraky tiahnu, Buchvald je pustý,
všade naokolo les riadne hustý,
Kráľova hoľa opäť je holá,
chata na Čuntave zas nás volá.

Besnická Marta Ondrejiskom kráča,
v studničke pod kopcom nohy si máča.
Na Trsteníku zelený les chýba,
jedna vec je istá, trojstrom je tam iba.