Most Chucka Norrisa v Dolnej Strede

03.03.16 Väčšina z nás si spája pojem turistika s pohybom v horskom, resp. vysokohorskom prostredí. Rôzne zákutia na Slovensku sú však výnimočné nielen zvlneným povrchom zeme, ale majú čo ponúknuť aj vďaka pretváraniu prírody samej seba s pričinením človeka. V súčasnosti máme celkom dobre vybudovanú sieť chodníkov, cyklochodníkov, rôznych splavných úsekov riek, pričom z času na čas nás prekvapí niečo nové. Niečo, s čím sme sa ešte nestretli. No a milým, recesistickým prekvapením pre nás bolo v jedno zimné popoludnie možnosť prejsť sa po moste Chucka Norrisa v Dolnej Strede pri Seredi.

Iste si pamätáte na budovanie cyklomosta ponad rieku Moravu v Devínskej Novej Vsi. Verejnosť sa mohla vyjadriť aj k názvu mosta, pričom padol návrh, že by sa mohol volať po hrdinovi akčných trhákov Chuckovi Norrisovi. Návrh neprešiel a cyklolávka je Mostom slobody. A keďže názov po Chuckovi ostal „voľný“, rozhodla sa samospráva obce Dolná Streda v okrese Galanta pre jeho využitie na názov malého mostíka. Mostík spája brehy ramien Váhu na okružnej zóne, kopírujúcej trasu Vážskej cyklomagistrály č. 002 medzi Sereďou a Kaskádami na priehrade Kráľová.

Oddychová zóna, č. trasy 8233

Územie v okolí oddychovej zóny bolo v minulosti dosť zanedbané, našťastie sa partia nadšencov rozhodla s tým niečo robiť. Priestor upravili, pribudli lavičky, parkoviská, a ako posledná akcia bolo vybudovanie pevného asfaltového povrchu hrádze. Ochranný násyp sa ťahá od Piešťan cez Hlohovec, Sereď, Šaľu ďalej. Je to pekný, rovný úsek na cykloturistiku. Dolnostredčania sa však rozhodli, že turistov predsa len na chvíľu zdržia vo svojom katastri, a preto vybudovali popri magistrále okružnú zónu, ktorá vedie medzi riekou Váh a bočnými prevobrežnými ramenami. Prejdením trasy č. 8233 návštevník spozná rôzne zákutia riečnej pobrežnej línie, oči mu spočinú na rozsiahlych vodných plochách, no a v lete sa krása znásobí pestrofarebnou kvetenou. Chodník okružnou zónou sa vlní, zákruta strieda zákrutu a každý nový pohľad je plný prekvapení.

Je zima, ale vody Váhu sa len tak hmýria životom. Biele labute majestátne čeria hladinu, roztopašné husy a kačice svojim gagotom prerušujú ticho zimnej prírody. Všade panuje zvláštne ticho a to sa pohybujeme len niekoľko metrov od rušnej dediny a mesta. Terén je vhodný aj na bežkovanie, avšak snehové podmienky nie sú pre túto lokalitu pravidlom. Dolnej Strede sa typická, hmlová a upršaná zima predsa len nevyhýba.

Zelenka, Chuck Norris, Steven Seagal...

S budovaním okružnej oddychovej zóny sa v Dolnej Strede ešte nezastavili. Navezením hliny pribudla vyhliadková plošina, z ktorej sa naskytne pohľad ponad rameno Váhu s názvom Zelenka. Nie je to síce pravé rameno, v minulosti sa tu ťažil štrk, ale to mu nič neuberá na autentičnosti. V strede Zelenky vytŕča z vody okrúhly ostrov, ku ktorému vedie drevená lávka. Kam sa človek roky suchou nohou nedostal, je zrazu možné voľne sa pohybovať. Obďaleč je vybudované železné mólo, slúžiace v lete na pristavenie lodiek. Názov móla síce nikde nevidieť, ale ako sa dozvedáme, recesia aj tu beží na plné obrátky. Mólo sa má volať po ďalšom akčnom hrdinovi – takže Mólo Stevena Seagala. Pre niekoho možno gýčové, pritiahnuté „za vlasy“, ale nič to nezmení na fakte, že je to originálne a tiež hodné nasledovania.

Staré rameno Váhu

Pokiaľ sa budúci návštevník rozhodne zdržať počas cykloturistiky predsa len dlhšie v katastri obce, v smere cyklotrasy na Kaskády, po pravej strane hrádze sa nachádza staré rameno pôvodného koryta Váhu. Vznikol tu uzatvorený meander, ktorý je spojený s väčším jazerom. V strede jazera je viacero ostrovov, na ktorých sa usídlilo veľké množstvo hniezdiacich vtákov. Preto sa neuvažuje ani o tom, že by sa ostrovy spojili mostom s pevninou. Zachovanie pokoja pre liahnuce sa mláďatá je v prvoradom záujme. Zato rybári miesto považujú za stelesnenie najlepšieho, čo okolie ponúka.

Nuž ktovie, či páni Norris a Seagal čo len trochu tušia, akej pocty sa im dostalo. Či sú si vedomí, že aj v ďalekej Európe, v jej samom strede, nesú diela človeka ich meno. Avšak ruku na srdce – asi by sa poriadne začudovali...

Zdieľaj:
Reakcie
Most Chucka Norrisa v Dolnej Strede 03/03/16 00:00 nová téma

Extra Potulky po Drakulových stopách v Rumunsku Rumunsko je krajina, ktorá bola pre našinca dlhé roky jednou veľkou neznámou. Niežeby nám stálo niečo v ceste do tohto kúta zeme, ale akosi sa s pojmom Rumunsko spájalo čosi negatívne, neprebádané, nebezpečné, ba dokonca zaostalé. Rumunsko si prešlo vo svojej histórii dosť hektickými obdobiami, avšak to nič neubralo na jeho nádhernej prírode, zachovalých kultúrnych pamiatkach, krásnom čiernomorskom pobreží, svojskou históriou, z ktorej vzišli aj rôzne démonické postavy. 26/07/16 Milan Války Reportáže
Túra Náučný chodník hradisko Molpír Cestovanie v čase je snom ľudstva odnepamäti, avšak skutočnosť nasvedčuje tomu, že túžba ľudstva bude neuskutočniteľná. Ak by sa cesta časom niekedy niekomu podarila, stretávali by sme sa už teraz s turistami z budúcnosti. A keďže sami seba dôkladne poznáme, teda svoju mentalitu a náturu, určite by niekto z tých návštevníkov svoju identitu odhalil. Keďže nemáme rukolapné dôkazy, že návštevy z budúcnosti sú realitou, cestovanie časom nám „nehrozí“. Je tu však jeden spôsob, ako sa v čase aspoň myšlienkami preniesť do dávnych čias, kedy vládli králi, zem obrábali poddaní a čas plynul akosi inak. Tým spôsobom je možnosť navštíviť sídla dávnych vekov, dotknúť sa rukou pozostatkov tvorby našich predkov a aspoň vo svojej fantázii prežívať udalosti staré tisícky rokov. Poďte s nami na Molpír nad obcou Smolenice. 22/05/16 Milan Války Malé Karpaty
Túra Veľká a Malá Pec v Malých Karpatoch Zima na niektorých miestach rezignuje na svoju nadvládu nad krajinou a v súlade s počasím pomaly odkladáme lyže, sane, snowboardy na letný odpočinok. Prvé teplé lúče nás neodolateľne lákajú do prírody na prvé potulky. Keďže patríme k jedincom, čo si nenechajú ujsť ani jeden pekný deň bez toho, aby sa neprešli po čerstvom vzduchu, rozhodli sme sa v druhú marcovú nedeľu na chvíľu vybehnúť na nejaké zaujímavé miesto. Aby nebolo ďaleko od domova, aby sme aj niečo prešli, niečo videli, no a niečo dobré opiekli na ohni. 15/04/16 Milan Války Malé Karpaty

Reportáž 1. ročník pretekov Ultra Fatra naživo Dnes o 7:00 úspešne odštartoval nový ročník ultra-trailových pretekov Ultra Fatra. Trasa s parametrami 56 km/3860 m začína v Dolnom Harmanci, vedie cez Japeň, Staré hory, Ostredok, Chatu pod Borišovom, Rakytov, Smrekovicu a Sidorovo do Ružomberka. Na štart sa v peknom počasí postavilo 95 pretekárov. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Útulňa Zrub Lámaná skala Pri putovaní po desiatich kopcoch medzi Naháčom, Hradišťom pod Vrátnom, Dobrou Vodou a Jablonicou sa mi podarilo pri pohybe mimo značiek nájsť dve voľne prístupné chaty. Pravdepodobne sa tu turisti pohybujú len po značkách a hlavne po červenej. Inak si neviem vysvetliť, že oba objekty, ležiace priamo na lesných cestách, ešte nikto nepriblížil ostatným turistom. O Gočálovej búde som písal nedávno, tak teraz pár údajov o chate Lámaná skala. Teda pomenoval som si ju podľa miesta výskytu. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Vápeč, Suchá hora, Hrubá Zliezajňa a Homôľka Nedávno sa na Hikingu objavili dve reportáže o prechode Cesty hrdinov SNP z Dukly na Devín. Cesta bola pred niekoľkými rokmi v Strážovských vrchoch preložená kvôli nezhodám s majiteľom pozemkov, pričom nová trasa vedie nezaujímavými zvážnicami. To ma motivovalo konečne sa vybrať na kopec, ktorého názov ma fascinoval. Volá sa Hrubá Zliezajňa. Keď sa vyberiete hrebeňom cez kopec alebo cez lazy v okolí Valaskej Belej, pôjdete oveľa zaujímavejšou trasou, než Cesta hrdinov SNP. včera Martin Knor Strážovské vrchy

Most Chucka Norrisa v Dolnej Strede 03/03/16 00:00 nová téma
    • Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská rovina
    • zima
    • 2016
    • Sereď (vlak, bus) - Dolná Streda (bus)