Útulňa Medvedica

Na mojich potulkách Považským Inovcom som v jeseni roku pána 2006, narazil na malú, ale veľmi útulnú drevenú stavbu, ktorú by som charakterizoval ako chatu, chatku, resp. búdu. Tento objekt ma milo prekvapil svojim vybavením a stavom. Keď som vstúpil do interiéru, napadlo ma – aha, hotel Hilton v triede chát, zrubov, útulní a búd.

Považský Inovec, Nad Malinišťom
721 m n. m.
2 - 3 osoby, vlastný spacák a karimatka
Celoročne, bez hospodára
Bez vody, najbližší prameň, viď odkaz v článku.

Chatka Medvedica sa nachádza približne 1700 m na západ od hlavného hrebeňa, pod vrchom Prieľačina, v polohe Nad Malinišťom (721), v tesnej blízkosti turistického smerovníka rovnakého mena. Z hrebeňa je prístupná po žltej značke, ktorá začína pri smerovníku Pod Prieľačinou a vedie cez Maliništia do Hrádockej doliny. Z obce Hrádok je prístupná po modrej značke, od osady Dolina (rázc. Hrádok, Dolina) treba pokračovať spomenutou žltou značkou. Jej polohu v blízkosti hrebeňa môže využiť malá skupina turistov putujúca hrebeňom. Na mape Považského Inovca (VKÚ Harmanec list č. 130, 2. vydanie z roku 2000) nie je vyznačená, ale spolahlivo ju lokalizujete podľa značky turistického smerovníka. Kedže nevlastním GPS prijímač, súradnice vo faktoch majú len orientačný charakter!

Popis objektu

Objekt má obdĺžnikový pôdorys s rozmermi približne 2 x 3 m, drevenú konštrukciu, zastrešenú sedlovou strechou. Vstup zabezpečujú jednoduché dvere bez zámku, z vnútra sa vstup istí háčikom. Interiér osvetľuje jedno zasklené okno so záclonkou a je vymaľovaný na bielo. Nachádzajú sa tu dve asi 70 cm široké prične, stolička, funkčná murovaná pec so železnou platňou na varenie a malá polica. Podľahu tvorí udupaná hlina a drevené dosky. V čase mojej návštevy (koniec novembra 2006) vybavenie dopĺňali tri sviečky, zápalky, na polici som našiel dobre uzavretý cukor, čaj, kávu, soľ a koreniny. Na pričniach boli hrubé deky, pod nimi zásoba suchého dreva.

Možnosti nocľahu

Vzhľadom na malé rozmery stavby je jej kapacita obmedzená. Pohodlne sa na pričniach vyspia dvaja ľudia, pričom je tu možnosť spania na dlážke pre tretiu osobu. Vlastný spacák a karimatka sú nutné. Objekt určite poslúži aj ako krátkodobý núdzový úkryt pred búrkou či dažďom, pre šesť až osem osôb.

Záverečné zhodnotenie

Medvedica ponúka možnosť nocľahu v príjemnom interiéri, dostatočne široké prične dovoľujú pohodlné spanie. Veľkú výhodu vidím v murovanej peci, ktorá po vyhriatí dlho drží teplo a možnosť varenia na jej železnej platni (doplnenie spotrebovaného paliva je vec hádam samozrejmá). Zásoby čaju, cukru, kávy a pod. určite nemajú trvalý charakter. Trochu problematický môže byť neskorší stav deky na pričniach (vlhkosť, pleseň). Veľkú nevýhodu vidím v tom, že v blízkosti nie je voda. Tá sa nachádza pod vrchom Prieľačina, na červenej značke, ako je to opísane v článku Považský Inovec http://hiking.sk/hk/ar/339/povazsky_inovec.html . Ďaľšou nevýhodou je malá kapacita (2+1). Pri chate je ohnisko a okolité rúbaniská poskytujú výhľad.

Verím, že zverejnením týchto informácií, nedôjde k začiatku devastácie tohoto objektu a dlho bude slúžiť nám všetkým.

Pozn.: V prípade, že viete ešte nejaké iné relevantné informácie o tomto objekte, napíšte ich do fóra.