Búda Chata Kortmanka

Počas túry severnou časťou Strážovských vrchov som natrafil na chatu, ktorá môže v týchto málo navštevovaných končinách poslúžiť ako útočište pred nepohodou, prípadne ako miesto nocľahu. Chata sa nachádza v severozápadnom úbočí hrebeňa Ostrej a Hrubej Kečky.

Strážovské vrchy
Jaskyniarsky klub Strážovské vrchy speleostrazov.sk
Zrušené od
novembra 2013

Chata sa nedá prehliadnuť, leží na okraji lúčky, vzdialená len pár metrov od rovnomenného rázcestia zeleného turistického chodníka (č. 5643) smerujúceho z obce Pružina cez sedlo Samostrel až pod vrchol Strážova. V tomto úseku chodník vedie po spevnenej lesnej zvážnici.

Na kamennej podmurovke stojí prízemná drevená stavba s pôdorysom asi 8x8 m. Strecha je pokrytá plechovou krytinou. Okná sú zamrežované a dvere pozamykané, takže dnu sa nedá dostať. Avšak v jednom zo štítov je vchod, stačí pristaviť v predsienke opretý rebrík a ste na rozsiahlej povale. Jej podlaha je krytá linoleom, v časti sú rozprestreté matrace, v kútoch naskladané nepotrebné veci. Priestor je osvetlený zatváracím okienkom v protiľahlom štíte. Škoda, že podlaha krytej verandy je rozbitá - dala by sa tiež využiť na bivak.

Chatu využívajú na ubytovanie miestni jaskyniari pri prieskume krasovej priepasti medzi Kačkami, ktorej ústie leží v lese pod neďalekými skalkami. Je zakryté hrubou mrežou, ktorá umožňuje pohľad nadol, vedľa je čiastočne už nečitateľná infotabuľa. Na lúke pred chatou je ohnisko s lavičkami, povyše neho pod smrekmi senník, dolu pod lesom suchá latrína. Nedostatkom je neprítomnosť akéhokoľvek zdroja vody - aspoň ja som žiaden nenašiel.