Čulkov - tam sa dnes ide
Čulkov - tam sa dnes ide Zatvoriť

Túra Čertova miska, Čulkov a Rozsypaná skala

Mesiac apríl je na začiatku, veď je ešte len jeho druhý deň. Počasie je vynikajúce, nie pravé bláznivé aprílové. Slniečko nám svieti a teploty sú skôr letné ako jarné. Zrána sú ešte miestami stopy po prízemnom mráziku, ale počas dňa je to pohoda. Perúni zo Zámutova dnes začínajú letnú turistickú sezónu výstupom na Čulkov. Pri jednom z minuloročných článkov, kde počasie znemožnilo prejsť celú trasu podľa plánu, som sa vtedy rozhodol, že sem prídem a prejdem zvyšnú časť. Ide o Zámutovské skaly – Čulkov, tak som to nemohol nechať bez povšimnutia, a to v čase, keď sú stromy bez lístia a viditeľnosť zo skál o to väčšia.

1 deň
jar – 02.04.2016
Slanské vrchy
studnička Marko
Vranov nad Topľou (vlak, bus) - Zámutov (bus)
» č.1111 Košice sever (1:50.000)

Zámutov – Čertova miska – Čulkov – LNCH Zámutovská kolejka – Rozsypaná skala – ranč Zaľubová (Bilikova chata)

Predpoveď počasia je fantastická na otvorenie turistickej sezóny, vidieť že turistov má "ten hore" rád. Brána lesnej správy v Zámutove je otvorená a je tam vidieť asi dvadsať turistov, prevažne domácich organizátorov. Po srdečnom zvítaní sa s priateľmi, sa prezentujeme a prispejeme do kasičky na činnosť. Výška je dobrovoľná, náprstok alkoholu na zahriatie a chlebík s masťou a cibuľou na zajedenie. Kto by tento pokrm z turistov nepoznal. Teraz už len čakať na príchod turistov z okolitých klubov regiónu. Čas do otvorenia si krátime družnými rozhovormi, ktorý občas naruší príchod niekoho známeho. Je čas začať podujatie, veď nádvorie pri lesnej správe je skoro plné. Neskôr sa dozvedáme, že nás tu je okolo stovky turistov, skutočne pekné číslo. Nasleduje príhovor predsedu KST Perún Zámutov a tiež pána starostu. Po všetkom masa ľudí vyráža ulicou vpred.

Musím povedať, že časť Čulkova som mal možnosť vidieť zdola po jednej zvážnici cestou na Šimonku ešte na začiatku januára, ale dnes to má byť na hrebeni a dole pod skalami a skalnými stenami. Som plný očakávania a teším sa na všetko, na celý dnešný deň. V prvých stovkách metrov sa držíme na značke. Od lesnej správy ideme k smerovníku cyklotrás, kde odbočuje modrá značka vpravo, už vidíme samotný Čulkov, ktorý budeme prechádzať. Pri penzióne sa vnorí do lesa, ešte minieme obecnú vodáreň a sme celkom v lese. Modrou značkou pokračujeme k malej lúčke s poľovníckym posedom, kde je prvé prekvapenie - Čertova miska. Niektorí jej hovoria Zbojnícka miska, ale zostaneme pri čertovej.

Čertova (Zbojnícka) miska

Je skoro štvorcového tvaru s prehĺbeninou v strede 2 x 2,5 metra a s výškou niečo cez pol metra. Rozpráva sa o nej povesť: Dávno pradávno čerti šli stávať most z Rozsypanej skaly smerom na Čulkov, ale sa napili a zaspali, samozrejme, že ak tvrdo spali nemohli pracovať na moste, a tak ráno nestačili dokončiť prácu a museli ujsť. Most za zrútil a ostala len hŕba kameňov a miska, ktorú tu tiež nechali. V miske varili polievku zo suchého lístia a žiab. Druhý príbeh je od Rudlovčanov, ktorí vravia: Je to miska, z ktorej jedli zbojníci, ktorí prepadávali vozy na ceste z opálových bani. Ktohovie, čo je na tom pravda, ale bájky a povesti sú aj na to, aby sme o nich premýšľali. Uvidíme ešte ako to bude vyzerať na Rozsypanej skale.

Od misky pokračujeme ešte trocha značkou a potom sa stáčame pod hrebeň Čulkova. Počas presúvania sa minieme dve studničky, jednu bez mena a druhá s názvom Marko. Sme pod Čulkovom a čaká na nás dlhšie a strmšie stúpanie na samotný hrebeň.

Čulkov, časť Zámutovských skál

Zámutovské skaly sú od roku 1980 vyhlásené za prírodnú rezervácie s plochou 30,67 ha. Tiahnu sa po stranách doliny potoka Čaklovec, ktorý tadiaľ preteká. Juhozápadná strana je Čulkov a severovýchodná Čierna skala a Jaseňov hrebeň. Čulkov má výšku 757 m a dĺžka hrebeňa je okolo 2 km. Sme pri prvých skalách a hrebeňom pokračujeme k vyhliadke, odkiaľ je veľmi pekný výhľad na časť Východoslovenskej nížiny, Slanských vrchov smerom na juh a západ. Veľmi pekne je vidieť na vysielač Dubník, Makovicu a vrchy okolo nej. Skalné útvary sú jeden krajší ako druhý, skutočne je čo obdivovať, a to sme stále ešte na hrebeni. Hore ešte kvitnú snežienky, a tak je to pre nás pekné spestrenie, hlavne pre fotoaparáty. Pod skaly sa ešte len dostaneme v mieste, kde bude najlepšie schádzať. Veď je potrebné dbať na bezpečnosť, je nás dosť veľa, a tak treba byť opatrný a domáci to predsa poznajú. Určite vyberú najmenej náročné miesto zostupu, ale kameňom a skalkám sa nevyhneme. Sme nižšie pod bralami a ešte prejdeme dosť dlhú časť skalných stien, stĺpov a rôznych útvarov, ktoré budeme môcť vzhliadnuť zdola. Najkrajšie je, ak sa na to všetko môžeme pozrieť spod skál. Porovnávať ich výšku, mohutnosť a ostatné tvary, ktoré príroda počas dlhých rokov vytvorila.

Putovaním pod stenami sa dostaneme skoro až ku koncu kamennej nádhery, tak začneme schádzať na lesnú cestu, ktorou sa vraciame späť necelých 500 m. Aby sme nemuseli ísť až k miestu, kde sa zvážnica spája s ďalšou, ktorá pôjde nižšie, tak to smerujeme lesom po chodníku smerom na JZ až sme na spomínanej zvážnici, ktorá sa tu stáča v oblúku dole na juh okolo potoka. Dolina nás dovedie až k miestu so zrubom LNCH Zámutovská kolejka s informačnou tabuľou o manipulácii dreva. Je tu malá lúka a na slniečku si všetci môžeme dopriať chvíľku oddychu a trocha sa občerstviť a niečo zjesť. Hneď pri chatke je lesná spevnená cesta, pokračovanie náučného chodníka, ktorý by nás JV smerom doviedol k ranču Zaľubová. Hneď na druhej strane Zámutovského potoka je vagónik s drevom, kadiaľ prechádzala lesná železnička, ktorou sa zvážalo vyťažené drevo. Nás však ešte zaujíma jedno miesto nad chodníkom, ktorým budeme smerovať k ranču, a je to Rozsypaná skala.

Rozsypaná skala

Spomínal som ju na začiatku pri Čertovej miske a v príbehu o stavbe mosta na Čulkov. Preto sme zvedaví ako to tam vyzerá a čo je vidieť z vrcholu kopca. Ostatní oddychujú, ale my ideme na vrchol. Cez lávku ponad potok sa dostaneme k vagóniku úzkokoľajky a stúpame strmo hore. Potrebujeme prekonať 70 výškových metrov, aby sme sa dostali na vrchol skaly. Je to dosť strmé, ale zvedavosť je väčšia ako strach z námahy, ktorú potrebujeme vynaložiť. Pod vrcholom je vidieť, že je to hŕba kameňov, ktoré sú spájané hlinou. Akoby tu niekto vysypal niekoľko nákladných áut skál a veľkých kameňov. Z vrcholu sa otvára pohľad k vyhliadke na Čulkove a dokonca je tam niekoho vidieť. Miestami je výhľad zastretý stromami. Z Rozsypanej skaly sa potrebujeme dostať dole na náučný chodník, a tak hľadáme vhodné miesto, kadiaľ späť. Pod kopcom je lesný chodník, ktorý nás okolo Rozsypanej skaly dovedie dole, kadiaľ vedie vrchná časť náučnej trasy.

Odtiaľ to bude v miestach, kde sme boli počas akcie, ktorá bola prezentovaná v článku o LNCH Zámutovská kolejka a preto sa o nej nebudem veľmi zmieňovať. Aj keď je to ešte kus cesty, tak nám ubehne rýchlo. Dobiehame oneskorencov, a tak je nám veselšie. Nebudeme sa držať celej trasy chodníka, len k miestu, kde odbočuje. Pôjdeme dole a okolo odbočky prídeme k ranču Zaľubová, kde je stretnutie a ukončenie akcie. Nejdeme cez hlavnú bránu, ktorá by nás doviedla k Bilikovej chate, ale si to skrátime cez lúku k ranču.

Ostatní si pochutnávajú na vynikajúcom guľáši pri priateľskej atmosfére celého podujatia. Lúčime sa so starými, ale aj novými turistickými priateľmi. Odchádzame ku vstupnej bráne a okolo potoka dole do dediny, kde na parkovisku v areáli lesnej správy Zámutov máme auto.

Otvorenie sezóny dopadlo na výbornú. Hostitelia pripravili trasu, ktorá nás očarila Zámutovskými skalami - Čulkov. Musím povedať, že to vo mne zanechalo nevšedný zážitok, bol to pre mňa krásne prežitý deň. Veď Zámutovské skaly sú jedny z najkrajších miest v tejto časti Slanských vrchov. Je tu toľko miest, na ktoré treba veľa trás, aby aspoň čiastočne spoznal nádhernú prírodu ukrytú v dolinách, zákutiach, roklinách a vrchoch neveľmi navštevovaného pohoria.