Hanwag Nazcat
Hanwag Nazcat Zatvoriť

Test Turistické topánky Hanwag Nazcat GTX

V polovici mája som dostal možnosť testovať topánky od známeho výrobcu outdoorových topánok Hanwag. Konkrétne ide o model Nazcat, ktorý je na našom trhu relatívnou novinkou. Musím sa priznať, že som topánky od tohto výrobcu chcel už dávnejšie. Bohužiaľ, v minulosti to študentské financie nedovolili a moje pôvodné topánky sa z tohto sveta porúčali práve v období, keď som dostal možnosť otestovať tento model.

Výrobca
Materiály
nubuck koža, textil Cordura
Hmotnosť
1480 g – pár veľkosti 7,5 (UK)
Farebné kombinácie
hnedá
Páči sa mi
dobrá fixácia chodidla, dostatok miesta pre prsty, hmotnosť, pohodlie, farba, kvalita vyhotovenia
Nepáči sa mi
tvrdšia podrážka, šnúrovací systém Easy Roller iba do polovice viazania
Ostatné info
cementovaná konštrukcia (topánky je možné prepodrážkovať), gumený lem po celom obvode, podošva Vibram Fuora, vyrobené v Chorvátsku
Infocena
multifunkčnosť: 8 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 82 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Výrobcu hádam netreba aktívnym turistom zvlášť predstavovať. Hanwag robí kvalitné topánky už viac ako 90 rokov a svoju výrobu sústreďuje výlučne v Európe. Nevyužíva čínske továrne ani lacnú pracovnú silu z východu. Hlavné sídlo spoločnosti sa nachádza v Nemecku, kde sa aj vyrábajú niektoré modely, iné sa vyrábajú v Maďarsku a v Chorvátsku.

Na úvod vyberám niektoré z informácií výrobcu o modeli Nazcat:

• minimum švov,
  • vysoký gumený lem na zvýšenie stability a proti oderu kamením,
  • cementovaná konštrukcia, vďaka ktorej je možná výmena podrážky,
  • topánka s dobrou stabilitou, vhodná na túry s ťažším batohom,
  • nepremokavá podšívka GoreTex,
  • flex zóna na päte pre lepšie tlmenie nárazov,
  • úchyty na šnúrky EASY ROLLER, ktoré predchádzajú oderu šnúrok pri šnurovaní.

Aktualizácia (december 2016)
doplnené skúsenosti z dlhšieho používania, viď druhá polovica článku

Prvé dojmy

V prvom rade musím povedať, že som ostal trocha zarazený, keď mi kuriér doručil topánky – myslel som, že mi tam zabudli pribaliť druhú topánku. Krabica bola nečakane ľahká a v porovnaní s mojimi starými topánkami mi to naozaj pripadalo, akoby mi poslali len jednu. Musel som ju hneď otvoriť, aby som sa presvedčil, že tam sú obe. Aj napriek nízkej váhe ma na prvý pohľad po vybraní z krabice oslovila tuhosť a pevná konštrukcia topánky. Určite to nie je žiadne tintítko, ktoré sa rozčaptá po prvej túre. Obzerám topánky z každej strany, z každého uhla a vidím, že to je naozaj kus poctivej roboty. Žiadne nedokonalosti, žiadne trčiace nitky, žiadne nepresnosti. Som veľmi spokojný aj s farbou topánok, nikdy som nebol fanúšik farebných a krikľavých topánok, takže nenápadná hnedá farba mi naozaj vyhovuje.

Použitý materiál vyzerá odolne a mal by vydržať poriadnu porciu kilometrov. Komín topánky je sčasti textilný (Cordura), ale je to len minimálna časť jazyka a samotného vrcholu komína na vnútornej strane. Konštrukcia je veľmi podobná kultovému modelu Alaska, avšak ten je celokožený, vyšší, robustnejší a ťažší, tiež má tvrdšiu podrážku. Nazcat je model kategórie B, čo znamená, že je určený do nižších hôr, hlavne hôľneho typu so striedaním tvrdého a mäkkého podložia s ťažkým batohom na chrbte.

Prvé kroky po byte ma trocha znepokojujú vzhľadom k dosť tvrdej podrážke, ale neplánujem šetriť ani topánky ani seba a hneď na prvú túru ich beriem na nízkotatranský Ďumbier. Čaká ich asfalt, tráva, les, sneh, skaly. Som zvedavý ako obstoja moje chodidlá v novej topánke a koľko pľuzgierov budem na konci túry mať.

Prvá ostrá skúška v teréne

Prvé kilometre po asfalte zvažujem, že topánky prezujem – nepríjemný začiatok. Noha je zvyknutá na rozchodené staré topánky a klenba chodidla ma neskutočne bolí pri každom kroku. Prekonávam sám seba. Chcem, aby si noha zvykla na novú topánku. Po chvíľke trápenia si však noha zvyká a necítim žiadne nepríjemné bolesti ani trenie. Či za rýchle prispôsobenie sa môže samotná topánka alebo len moje chodidlo, neviem zhodnotiť. Ale som rád, že som ich nemusel prezúvať hneď na začiatku. Topánka drží ako prikovaná. Vďaka systému šnurovania sa dá naozaj dobre stiahnuť a päta je na svojom mieste bez pohybu. Ďalším kritickým bodom, ktorý precízne na nových topánkach sledujem je šírka topánky v špičke. Prsty musia mať aspoň maličkú voľnosť. Po niekoľkoročných problémoch so zarastaním nechtov, ktoré mi spôsobili úzke strihy topánok, by som takýto typ nikdy nezvolil. Hanwagy nesklamali a prsty majú aj po úplnom dotiahnutí šnurovania svoju klasickú polohu, ako pri vyzutej topánke – žiadne tlačenie ani nepríjemné trenie. Už po pár kilometroch sa mi v topánkach šliape, akoby som ich mal rozchodené a nevnímam žiadne obmedzenia.

Samozrejme, skúšam šliapať do mlák, ktoré by som inak radšej obišiel, ale ak chcem topánku poriadne vyskúšať, tak ju nebudem šetriť. Kvalitná koža a GoreTex zabezpečujú dobrú odolnosť voči vode. Otázkou však ostáva, ako dopadne testovanie membrány po pár kilometroch chôdze v mokrej tráve. To si však musím overiť inokedy. Stabilita topánky je vynikajúca, cítim sa isto pri každom kroku, či už v blate alebo na skalách. Jedine na snehu sa necítim najbezpečnejšie, ale zľadovatený topiaci sa sneh by bol problémom pre každú topánku bez mačiek.

Prvá skúška dopadla na jednotku. Na konci túry po 8 hodinách topánky vyzúvam a nohy sú úplne v poriadku. Práve som si uvedomil rozdiel, prečo sa za niektoré kvalitnejšie topánky oplatí priplatiť. A porovnávať som mal s čím – v minulosti som začínal najlacnejšími topánkami, ktoré sa tvárili ako turistické, neskôr som prešiel na „noname“ typy z obchodov tváriacich sa ako športové až som došiel k názoru, že do poriadnych topánok treba investovať.

Po prvej zaťažkávacej skúške som ich často využíval na ľahšie prechádzky v lese, aj prácu v záhrade. Prešli pár túr po našich nižších kopcoch, zvládli aj výstup na veľkofatranskú Ploskú, ale neprišla situácia, aby som si povedal, že topánky ma sklamali.

Všetko to boli ale jednodenné a menej náročné túry. Moje dojmy a skúsenosti z náročnejších túr a dlhodobejšieho používania v teréne doplním po turistickej sezóne. Sám som zvedavý, či sa objavia nejaké nedostatky, alebo sa očividná kvalita topánok potvrdí.

Skúsenosti po dlhšom používaní

aktualizované v decembri 2016

V mojom júnovom predstavení som bol z tohto modelu celkom unesený a nenašiel som na ňom po prejdení zopár desiatok kilometrov žiadne chyby. Vyzeralo to, akoby som topánkam robil reklamu, no snažil som sa sprostredkovať prvé dojmy. Odvtedy ubehlo pár mesiacov a aj topánky si prešli viacero kilometrov v rôznych terénoch, a tak môžem svoje pocity a dojmy rozšíriť.

Spomínal som, že ma počas prvých kilometrov v topánke silno bolela klenba chodidla a veril som, že sa nepríjemný pocit vytratí, keď si nohy zvyknú na topánku. Bohužiaľ, nestalo sa a každú túru začínam s tým, že prvý kilometer musím odtrpieť s trochou bolesti. Musím však dodať, že v tomto prípade neviem, či je problém vo vložke topánok, tvrdej podrážke alebo v mojom chodidle. Nemôžem preto objektívne zhodnotiť, kde je príčina. Bolesť však vždy po chvíľke chodenia pominie, takže predpokladám, že dôvod by som mal hľadať skôr u seba a nie v topánke.

Ďalej musím podotknúť fakt, ktorý som nespomenul – žiadna topánka by si mňa nepriala za majiteľa, ak by mala na výber. Som topánkový terorista. Nestarám sa o topánky, nevenujem im žiadnu zvýšenú pozornosť, nepoužívam žiadne spreje, vosky, atď. Takže odolnosť topánky musí byť pri mojom surovom používaní prvoradá. V tomto smere ma zatiaľ Nazcat nesklamali. Nepoľavil ani jediný šev. Jediné, čo neodolalo, boli malé logá výrobcu prilepené zboku na podrážke. Tie obe odpadli už po pár týždňoch, ale na funkčnosť to nemá vôbec žiadny vplyv.

Všetky kovové aj gumené časti topánky sú pevne na svojom mieste a neublížilo im používanie. Musím však dodať, že jedna drobnosť mi znepríjemňuje inak dobrý dojem – pri silnom dotiahnutí topánky na šnurovacom systéme, tak aby mi topánky pevne obopli chodidlo aj členok, si po dlhšom chodení musím šnurovanie povoliť. Na chrbte chodidla cítim dosť nepríjemný tlak od kovových prvkov šnurovacieho systému. Riešením je šnúrky tak nedoťahovať, no topánka by nemala byť voľná, inak by hrozili otlaky, takže to chcelo trocha času nájsť rozumnú silu utiahnutia.

Vodeodolnosť

To je ďalší fakt, ktorý som nedočkavo chcel otestovať čím skôr. Zväčša sa ospevovaná vodeodolnosť a goretexové vrstvy preceňujú. Teda vždy som mal ten názor. Zväčša stačilo pár mlák alebo mokrá tráva a vodeodolnosť bola len slovom na propagačnom materiáli. Pri Hanwagoch som si overil, že to nie je len komerčný ťah výrobcu. Ale hneď doplním, že každá nepremokavosť má svoje limity. Najlepšou skúškou vodeodolnosti bol prechod novootvorenou roklinou Kyseľ s pomerne rozvodneným potokom, a tak som sa vode nevyhol, práve naopak, kde sa dalo, tam som využil radšej cestu vodou ako suchým chodníkom, chcel som nájsť limit. Po celom prechode rokliny boli topánky zvonku kompletne mokré. Vlhko som mal sčasti aj vo vnútri, ale len v oblasti jazyka topánky. Môžem to zhodnotiť ako veľmi dobrú vodeodolnosť, čakal som, že budem mať mokré celé ponožky. Takže som bol milo prekvapený.

Druhá vec je paropriepustnosť. Musím sa priznať, že čo zvládne topánka pri vode zvonku, je trocha horšie pri vlhkosti z potu. Po celodennej túre v teplom počasí mám neraz ponožky mokré a to na komfortnom pocite nepridáva. Na druhej strane – vysoké topánky určite nie sú určené do horúcich letných dní.

Vyskúšal som si ich aj v snehu, keďže sa nám tohto roku ohlásila zima pomerne skoro. V skratke – dlhé chodenie snehom topánke nerobí problém, noha je v teple akurát od snehu topiaceho sa na topánke po pár hodinách prenikla vlhkosť aj k ponožke. Je tu však aj možnosť, že ide o kondenzovanú vlhkosť z potenia sa.

Topánkam Hanwag Nazcat GTX plne dôverujem a viem, že ma nesklamú priamo v teréne nečakaným problémom. Myslím, že cena topánok má svoje opodstatnenie, pretože ponúkajú dostatok kvalitných materiálov, dobré spracovanie a zároveň sú technicky aj dizajnovo podareným modelom. Sám som zvedavý koľko rokov mi budú slúžiť a ako sa budú správať po rokoch užívania.

Hanwag Nazcat po šiestich rokoch používania