Výhľad na vinohrad a vodnú nádrž Nové Mlýny
Výhľad na vinohrad a vodnú nádrž Nové Mlýny Zatvoriť

Túra Dívčí hrad a kopec Děvín – okruh z Pavlova

Pavlovské vrchy (CHKO Pálava) sa nachádzajú na juhu Moravy, nad mestečkom Pavlov. V ich blízkosti sa nachádza Mikulov, ktorý patrí pod kultúrne dedičstvo UNESCO. Pod nimi sa rozprestiera vodná nádrž Nové Mlýny. Vrchy sú tvorené vápencom a veľmi pekne zalesnené. V minulosti sme tu boli na krátky víkend, ale vzhľadom na horúčavy sme turistiku vynechali. Teraz je zelená jar, všetko kvitne a sme tu opäť, rozhodnutí objaviť krásy súčasného kraja. Sme aj s krpcom, ktorý k nám medzičasom pribudol.

1 deň
jar – 2016
Česká republika - Morava: Pavlovské vrchy (CHKO Pálava)
Soutěska (pramen pod oborou)
Pavlov (bus, parkovanie pri kultúrnom dome)

Pavlov – Dívčí hrad (428 m) – Děvín (549 m) – Pod Děvínem – Vysielač – Soutěska – Nad Schody – Dívčí hrad, sedlo – Pavlov

Stúpanie na Dívčí hrad

Zaparkujeme auto v mestečku Pavlov, kde je veľké parkovisko, hneď vedľa smerovníka modrej a zelenej turistickej trasy. Krpca, v tomto čase vo veku 8 mesiacov, uviažeme do šatky. Ideme do kopca a míňame pár lákavo vyzerajúcich vinárničiek. O tie tu nie je núdza, nakoľko víno je základom tunajšieho turistického ruchu. Potrebujeme, aby malá zaspala, zastavovať sa nemôžeme. Podmienkou jej spánku je hýbajúci sa nosiaci a meniaca sa okolitá scenéria, ktorá krpca najprv zaujme, následne uspí. Prídeme k miestu, kde je výhľad na dedinku a na vodnú nádrž. Pod nami sa rozprestierajú vinohrady, v ktorých môžeme pozorovať domácich pri práci. Odbočíme z asfaltky na nespevnenú cestu. Nad hlavami máme zalesnený kopec, v ktorom je dominantná zrúcanina gotického hradu Děvičky, alebo tiež zvaný Dívčí hrad.

Stúpame lesom a trasa je veru celkom frekventovaná. Pavlovské vrchy majú zrejme v tomto ročnom období vysokú návštevnosť, lebo stretávame veľa ľudí v našom smere i v protismere. Mladí, starší aj veľa detí. Prvú časť výstupu ešte zo zvyku každého zdravíme, po chvíli ale rezignujeme. Prirovnávam to k nemožnosti zdraviť turistov v poľských Tatrách. Človeku by sa pusa nezavrela, len by zdravil.

Malej ale zrejme okolitý ruch vyhovuje, zvedavo sa pozerá okolo seba, kopká si nožičkami, sem – tam sa na niekoho usmeje. Po krátkom, približne 20–minútovom výstupe sme na hrade. Zachovali sa len obvodové steny, hrad bol po skončení tridsaťročnej vojny (roku 1645) vypálený Švédmi. Výhľad si môžeme vychutnať z viacerých miest hradu na rôzne strany. Pod nami sú polia so žltou krásou repky olejnej. Ako z rozprávky. Z inej časti hradu vidíme vodnú nádrž, aj s umelými ostrovčekmi – slúžia na hniezdenie vtákov. Na jednom z nich stojí románsko–gotický kostol svätého Linharta, ktorý je pozostatkom po zatopenej dedinke Mušov.

Smerom k vysielaču

Keď sa nabažíme výhľadov do šíreho okolia, zídeme späť do sedla pod hradom, k turistickému smerovníku. Na výber máme z troch rôznych náučných trás – červenej, modrej a zelenej. Každá je zameraná na inú tému. Informácie si počas celej trasy môžeme prečítať na náučných tabuliach. Napájame sa na červenú značku. Pomocou nej sa dostaneme na najvyšší bod Pavlovských vrchov - Děvín (549 m n. m.) Cesta je miestami naozaj výhľadová. Na najkrajšom výhľade sa zložíme na trávu a malú necháme vyloziť sa. Nie sme sami, zrejme sa nachádzame na jednom z hlavných oddychových miest. Nad našimi hlavami sa nachádza informačná tabuľa, ktorá hovorí o vzniku priehrady a ako to ovplyvnilo lužné lesy, ktoré sa tu kedysi nachádzali. Celkovo tabuľa kritizuje vznik vodných nádrží a opisuje, ako negatívne ovplyvnili okolie.

Keď si malá oddýchne, dávame ju späť do šatky a v trase pokračujeme ďalej po červenej. Nad hlavami nám poletujú paraglajdisti. Prídeme priamo k lúke, kde začínajú svoju vzdušnú cestu a kde ju aj končia, keď sa vrátia späť na zem. Musí to byť nádherné si takto poletovať. Tu odbočíme na zelenú značku, smerom k vysielaču, kde dosiahneme najvyšší bod trasy – Děvín.

K rozhľadni a prameňu

Ďalej zelená značka klesá okolo skál až k výhľadovému miestu, kde si vystúpame po pár kamenných schodoch. Ďalším klesaním sa dostávame na križovatku trás – Soutěska, pramen. Je možnosť pokračovať ďalej po červenej značke, ktorá ide až do Mikulova. My ale chceme spraviť okruh a vrátiť sa späť k autu. Hoci hrebeňovka by mohla byť pekná, s malým dieťaťom to nedáme. Ideme teda na zelenú značku. Krpec nám v šatke spí, preto nezastavujeme. Keby ale niekoho zastihol dážď, je tu drevený prístrešok so stolom a lavičkami, kde sa dá schovať. Údajný prameň je vyschnutý, veľa vody by žiadnemu smädnému turistovi neposkytol. My však ešte našťastie vodu máme.

Trochu stúpame lesom, vraciame sa späť k ruinám Dívčího hradu, kde sme dnes boli. Trasa vedie zväčša lesom, až na jednu výhľadovú výnimku sa to nedá porovnať s červenou značkou, kde boli výhľady naozaj krásne. Má to ale bonus – nepečie na nás slnko, lebo sme príjemne skrytí pod stromami.

Od rázcestníka pod Dívčím hradom ideme dole priamo k autu. Respektíve išli by sme, keby sme nestretli cestou pána, už na pohľad trochu pod parou. Rozpráva nám o tom, ako s kamarátmi popíjali dole vo vínnej pivničke a ako sa rozhodli ísť ešte hore na hrad. Po chvíli, keď počúvame, ako oduševnene nám rozpráva o tom, ako kedysi navštívil Krakov, zisťujeme, že nás má za Poliakov. To sa nám stalo v Čechách druhýkrát. Hoci sa snažíme ukončiť s ním rozhovor, je to márne. Nenechá si skočiť do reči, vedie monológ, a tak my len prešľapujeme a počúvame, ako nám rozpráva o deťoch a o všetkom možnom i nemožnom. Naveľa sa nám podarí rozlúčiť sa a pobavení záverom dnešnej túry prídeme k autu. Ideme sa ubytovať do Mikulova a zajtra pokračujeme v spoznávaní krás Pavlovských vrchov, čiže Pálavy.

Zaujímavosti pre deti na trase

Vzhľadom na svoju nízku náročnosť by som okruh odporúčala rodinám s deťmi. Nielen malým v šatke alebo v nosiči, ale aj väčším. Deti zväčša potrebujú motiváciu, prečo šliapať na túre, a je ich tu niekoľko. Pekná romantická zrúcanina hradu, vysielač na vrchole, skalnatá rozhľadňa, pozorovanie paraglajdistov, prípadne naštudovanie a prerozprávanie celkovej histórie vzniku vodného diela a zániku dedinky Mušov. Dole v dedine sa predávajú turistické známky, ktoré si dieťa môže odložiť do turistického „wanderbooku“, ako odmenu za prejdenú trasu a pamiatku. Na okruhu sa tiež nachádza niekoľko geokešiek, čo môže byť motivácia pre niektoré deti.