Nohavice Fjällräven Abisko Lite Trekking sú pohodlné všestranné outdoor nohavice, ktoré nebudete chcieť dať dolu Zatvoriť

Test Nohavice Fjällräven Abisko Lite Trekking

Už viac ako dva roky používam nohavice Fjällräven Keb, ktoré nosím takmer na každú túru, ak nie je príliš teplo. Mám ich rád pre ich univerzalitu, pohodlie a prepracované detaily. V letnom období to však chce niečo do teplejšieho počasia. Preto som sa veľmi potešil testovaniu novinky, ktorá Keb veľmi pripomína a je určená práve do takýchto podmienok – nohavice Abisko Lite Trekking.

Výrobca
Fjällräven
Model
Lite Abisko Trekking Throusers
Typ
univerzálne outdoorové nohavice do teplejšieho počasia
Materiály
Sand/Tamrac – testovaný kus
Dark Olive/Tarmac, UN Blue/Uncle Blue, Dark Grey/Black
Páči sa mi
dizajn, materiály, strih, pohodlie nosenia, prepracované detaily
Nepáči sa mi
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 90 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Materiály

Nohavice Abisko Lite Trekking sú vyhotovené z dvoch materiálov. Väčšina je z G-1000 Lite, čo je odľahčená verzia G-1000, určená do teplejších podmienok. Rovnako ako klasické verzia, aj tu ide o zmes polyesteru (65 %) a bavlny (35 %). Látka je tkaná s jemnou ripstopovou štruktúrou, ktorá zvyšuje odolnosť voči opotrebovaniu. Na zlepšenie odolnosti voči vode možno G-1000 Lite navoskovať špeciálnym voskom. Je to však na úkor predušnosti. Preto je vhodné takto ošetriť len tie miesta, kde to je potrebné. Napríklad oblasť zadku.

Aby nohavice dobre sedeli a zároveň neobmedzovali v pohybe, sú niektoré časti vyrobené z elastického materiálu, ktorý je na ohmat podobný softshellu. Podľa výrobcu ide o zmes polyamidu (88 %) a elastanu (12 %). Materiál je zároveň aj priedušnejší, čo zlepšuje komfort. Keďže však nemá membránu a taktiež ho nemožno voskovať, nie je príliš odolný voči vode. Je však na miestach, kde by to nemalo prekážať ani pri krátkom daždi. Ak seriózne prší, je lepšie voliť nepremokavé oblečenie.

Strih

Strih je anatomický a celkom priliehavý. Nohavice nie sú tak voľné, ako model Keb, takže pod ne nedáte dlhonohávové termo (a.k.a. podvliekačky). To však neprekáža, lebo nohavice sú určené do teplejšieho počasia.

Keďze G-1000 nie je strečový materiál, anantomickosť strihu je dôležitá pre celkové pohodlie nosenia. Veľmi dobre je tvarovaná oblasť kolien a tiež sedu. Príjemné nosenie ešte zlepšujú časti z elastického materiálu, takže nohavice ako celkom perfektné sedia od prvého oblečenia.

Detaily

Podobne ako model Keb, aj Abisko Lite Trekking sú nohavice s množstvom vychytávok. Pri týchto nohaviciach je to však trošku skrytejšie, resp. v jemnejšej forme.

Veľmi príjemné je riešenie dolného lemu nohávíc – vo vnútri je totiž široká textilná páska a na bočnej vonkajšej strane je plastová zaisťovacia pracka. Zároveň v prednej časti je šikovne ukrytý háčik – ten môžete zaistiť o šnúrky topánok a po stiahnutí lemu máte náhradu návlekov. To sa hodí najmä ako ochrana pred napadaním bordelu do topánok a čiastočne aj proti vode, napríklad rannej rose. Samozrejme, plnohodnotné návleky to plne nenahradí, no šušťákové jemné "ochraňáky" celkom s prehľadom. Druhým možným využitím je stiahnutie lemu tesne pod kolenom, čím vytvoríte trojštvrťové nohavice a zlepšíte odvetrávanie topánok.

Tak ako na modeli Keb, aj tu sú bočné odvetrávacie zipsy. Nie sú však štyri, ale iba dva a to na bokoch stehien. Zipsy sú nenápadné a keď sú zapnuté, nikto si ich ani nevšimne. Keď treba otvoriť či zatvoriť, malý úchop jazdca chytíte úplne intuitívne. Počas túry mávam tieto vetráky takmer vždy otvorené.

Bočné vrecká sú klasické a hoci nie tak hlboké, ako v prípade modelu Keb, sú tvarované tak, že veci nemajú tendenciu vypadávať ani pri sedení, či pri dynamickejšom pohybe. Z modelu Keb sú taktiež prevzaté čelné vrecká na stehnách. Ich objem je však oveľa menší a nevydúvajú sa tak veľmi. Na bokoch ani nemajú zhrnutú látku, iba dolu. Takže ak do nich dáte niečo objemnejšie, tlačí to do stehien. Kým v Keb nohaviciach pohodlne v prednom vrecku nosím peňaženku, tu to nejde. Do pravého vrecka dávam mobil, lebo v jeho vnútri je ešte sieťovinový priečinok presnej veľkosť na moju Xperiu Z5 Compact v ochrannom obale.

Príjemným detailom je aj zdvojený hlavný gombík. Pás tak lepšie drží a v prípade, že jeden gombík odpadne, stále je tam druhý záložný.

Skúsenosti z používania

Nohavice používam asi od apríla a totálne si ma získali. Stali sa mojou prvou voľbou oblečenia a vďaka ich civilnejšiemu vzhľadu nielen do hôr. Sú mimoriadne pohodlné a po doplnení opaskom sedia veľmi dobre. Dĺžka je akurát a taktiež výška sedu je dobrá – ani príliš vysoká, čo nemám rád a ani príliš nízka, aby by mi pri sedení vytŕčali kríže.

Do letných podmienok slovenských hôr sa hodia aj teplotne. Kým je pod 23 °C, nie je v nich vôbec teplo a keď je nutný rýchlejší výšľap, vyhrniem ich na trojštvrťové. To sa ale stáva zriedka, lebo pri predieraní húštím som radšej, keď mám nohy chránené. Zároveň aj pri nižších teplotách a vetre sa mi javia veľmi dobré a v slovenských podmienkach ich možno pasovať za trojsezónne univerzály.

Jediná moja výčitka nohaviciam smeruje k malému objemu predných vreciek oproti modelu Keb, kde som si práve vrecká mimoriadne obľúbil a bočné na nich takmer nepoužívam. Keby boli priestrannejšie, boli by nohavice bezchybné.

Fjällräven Abisko Lite Trekking sú univerzálne outdoorové nohavice, ktoré si ma úplne získali a titulujem ich ako moje najobľúbenejšie horské gate. Ak chcete niečo trojsezónne na slovenské hory, toto je asi najlepšia možnosť.