Vďaka cementovanej konštrukcii sú Hanwag Lime Rock prepodrážkovateľné
Vďaka cementovanej konštrukcii sú Hanwag Lime Rock prepodrážkovateľné Zatvoriť

Predstavenie Hanwag Lime Rock GTX

Turistické polovičky obľubujem na ľahké až stredne náročné túry od jari do jesene – najmä vtedy, keď nemám na chrbte ťažký batoh. Pretože väčšinu túr sa snažím chodiť naľahko, toto je moja najbežnejšia obuv v horách. Pri troške cviku sa v nich dá pohodlne zvládnuť takmer čokoľvek. Skúšal som už mnohé modely a tentokrát vám predstavím Hanwag Lime Rock GTX.

Výrobca
Hmotnosť
576 g – polpár veľkosti UK10
Páči sa mi
tuhosť podrážky, kvalita vyhotovenia, prepodrážkovateľnosť, ochrana po celom obvode, šnúrovanie až k špici, dezén podošvy
Nepáči sa mi
menej univerzálne
Infocena
185 €

S membránou alebo bez?

Je to večná dilema, nielen diskusných fór, či sú turistické polovičky lepšie s alebo bez membrány. Argumentom proti je, že do nízkej obuvi aj tak natečie voda zhora alebo napadané kamienky rýchlo membránu zničia a tak je zbytočnou prekážkou pre odvetrávanie bez reálneho osohu. Dovolím si nesúhlasiť. Ja mám membránu aj pri polovičkách rád, lebo sú pre mňa často náhradou pohoriek a tak chcem aj v daždi byť v suchu, či prejsť veľkou lúkou s rannou rosou tak, aby som nebol zvyšok dňa vo vlhkých topánkach. Proti pretečeniu alebo napadaniu kamienkov sú vhodné buď nízke návleky alebo dlhé nohavice s háčikom na spodnom leme.

Bezmembránová polovička má zmysel vtedy, ak je zvršok z extra priedušného materiálu (napr. meshu), lebo ak je z kože alebo hrubej odolnej textílie, odvetráva cez zvršok minimálne. Vlhkosť ide von predovšetkým otvorom okolo členku, pričom efektívnemu odvodu potu výrazne pomáha funkčná ponožka. Navyše, bezmembránové polovičky, ktoré sú celokožené alebo z odolnej textílie mávajú z mne nepochopiteľných dôvodov riešený jazyk takým spôsobom, že hoci celý zvršok slušne odoláva vode, do topánky rýchlo pretečie aj malé množstvo vody cez jazyk.

Materiály

Zvršok topánok je z kombinácie semišovej kože (v tomto prípade jasnozelenej farby) a textílie Cordura. Textília tvorí prevažnú časť jazyka, ktorý je vďaka tomu ohybný a poddajný, a ďalej sú z nej výrazné plochy na bokoch.

Topánka jasne priznáva svoje určenie do skalnatého terénu výraznou gumenou ochranou po celom svojom obvode. Slabo chránené miesto ani nenájdete. Gumená obruba zároveň stabilizuje inak mäkký poddajný zvršok. Špica je ešte navyše doplnkovo vystužená, čo ďalej zlepšuje ochranu prstov. Podobne je na tom aj päta.

Stielka má známy šedý vzor, ktorý je spoločný pre všetky topánky vybavené GoreTex membránou. Vložka je poddajná z tenkého penového materiálu.

Kopyto

Ako býva pri nemeckých značkách zvykom, základné kopyto je vhodné skôr ľuďom so širšou nohou. V tomto prípade sa to prejavuje najmä v oblasti päty, lebo stredná časť a oblasť prstov sa dajú dobre prispôsobiť šnúrovaním, ktoré ide až ku špici, ako sa to pri tomto type topánok očakáva. Na mojej úzkej nohe preto cítim trochu vôľu v oblasti päty. Musím však uznať, že päta je veľmi dobre tvarovaná a nohu v tejto časti doslova obopína.

Podrážka

Na rozdiel od prevažnej väčšiny polovičiek, ktorých podrážka sa robí metódou vstrekovaného polyuretánu, Lime Rock majú cementovanú konštrukciu. Majú preto charakteristicky vizuálne oddelenú podrážku od zvršku. Príjemným dôsledkom je napríklad aj to, že topánky sú prepodrážkovateľné priamo u výrobcu.

Podrážka je tuhá – tak na došľap (kamene či iné nerovnosti skoro necítiť) ako aj v torze. V teréne vás preto pekne podrží. Vytlmenie medzipodrážky je dostatočné, no možno ho hodnotiť skôr ako tuhé, než papučkové.

Z podošvy na nás kuká známe osemuhoľníkové žlté logo Vibram. Ide o model Pepe, ktorý je podľa výrobcu odľahčený, no zároveň so zvýšenou odolnosťou a samočistiacimi schopnosťami. Na väčšine plochy je dezén pomerne ďaleko od seba, len v oblasti špice a päty je súvislejšia kvôli zlepšeniu treniu pri lezení.

Prvé dojmy

Lime Rock je poctivá tuhá polovička, ktorá vzbudzuje dojem, že z technickejšie ladenej pohorky bol len odrezaný komín. Preto nečakajte od nej univerzalitu od každodenného nosenia od mesta, cez prechádzky, až po náročnejšie túry, či nástupy pod skalu v Tatrách. Na každodenné nosenie do mesta to nie je. Niekoľko dní som sa o to snažil, lebo pri nových topánkach sa mi to osvedčilo ako forma privyknutia si nohy na nové obutie. Efekt bol taký, že v práci som bol radšej na boso.

Pri túrach sa však topánka dobre osvedčila a hoci mi päta nesedí úplne podľa mojich predstáv a mierne sa hýbe, nemal som ani náznak otlakov či inak ubolených nôh. Do topánok nosím rovnaké ponožky, ako do vysokých (Bridgedale Trekker) – stredná hrúbka zlepšuje pohodlie a vypĺňa aj trochu prebytočného priestoru v oblasti päty.

Podrážka dobre drží na rôznorodom teréne – či už kamenistý alebo hlinený chodník, celkom dobre sa držali aj v blate a obstojne držali aj na mokrých skalách pri preskakovaní horských bystrín, či na zaistenej ceste. Celkovo mám z nich na úvod testovania dobrý dojem.