Devold Breeze
Devold Breeze Zatvoriť

Recenzia Devold Breeze – merino tričko pre cestovateľov

Pred pár týždňami u mňa zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcii 2016. Druhým tričkom v poradí je model Breeze, ktorý je vhodný najmä na cestovanie a voľnočasové aktivity. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím výrobok a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. Recenziu staršieho modelu trička Breeze si môžete prečítať v článku od Paľa Gomboša.

Výrobca
Devold
Model
Breeze
Typ
vlnené termotričko s krátkym rukávom do teplejšieho počasia na cestovanie, voľný čas i na šport
Materiály
100 % merino vlna – gramáž 150 g/m² – jemnosť vlákien 17,5 mikrónov
Hmotnosť
128 g – veľkosť M
Farebné kombinácie
royal, night, lime, skyline, black
Páči sa mi
kvalita vypracovania, klasický strih, aktívna termoregulácia, pohlcovanie pachov
Nepáči sa mi
žmolkovanie
Ostatné info
komfort zóna: od +25 °C do -5 °C
Infocena
60 €

Materiál a vyhotovenie

Devold je tradičným výrobcom vlneného oblečenia a tričko Breeze je vyrobené zo 100-percentného merina. Pletenina z kvalitnej merino vlny je pohodlná, priedušná, mäkká a na ohmat je príjemná vďaka jemností vlákien (17,5 mikrónu). Gramáž textílie je 150 g/m². Materiál prirodzene odoláva pachom, čo oceníte najmä pri dlhodobom cestovní alebo pri aktivitách bez možnosti prania alebo prezliekania. Testované tričko váži 128 g (údaj získaný vážením na kuchynskej váhe). Model, ktorý som dostal na testovanie, bol v tmavomodrom prevedení so zeleným logom na hrudi. Okrem tejto farby je tričko dostupné aj v ďalších štyroch farbách – royal, lime, skyline, sea.

Tričko Breeze je vyhotovené v klasickom strihovom prevedení. Neobsahuje žiadne dizajnové ani funkčne panely z odlišných materiálov. Celé tričko je vyrobené z hladkej rebrovanej pleteniny v tmavomodrej farbe. Na hrudi je grafický prvok s veľkým logom Devold. Tričko neobsahuje ploché švy – je šité na overlocku a interlocku. Na ľavom rukáve je našitá vytkávačka s nórskou vlajkou a logom Devold. Priekrčník je oválneho tvaru a na zadnom dieli je spevnený elastickou stuhou. Z rubnej strany sú pod priekrčníkom vytlačené ošetrovacie symboly a údaje o tričku. Napriek jednoduchosti strihu je tričko veľmi pohodlné. Strih je dostatočne voľný a materiál príjemne pruží, takže umožňuje maximálnu slobodu pohybu.

Prvé skúsenosti

Rovnako ako pri tričku Devold Energy (pozri recenziu), aj pri tričku Breeze som po prvom oblečení zaznamenal nepríjemné dráždenie pokožky. Rozdiel v jemnosti vlny je však pri spomínaných tričkách iba 1 mikrometer. Hmatom sa teda nedá objektívne posúdiť, ktorý materiál je jemnejší. Napriek tomu som mal pocit, že vlna v tomto tričku hryzie trochu viac. Neskôr som si však uvedomil, že pred oblečením obidvoch tričiek som si preštudoval pribalené visačky, a preto bol môj pocit ovplyvnený vyšším číslom. Dráždenie spôsobené vlnou je subjektívnou záležitosťou a u každého závisí od citlivosti pokožky. Nedajte sa odradiť pri prvom dotyku s tričkom. Taktiež treba počítať s tým, že nové merino dráždi pokožku trochu viac ako merino po praní, a preto sa odporúča merino pred prvým použitím vyprať. Väčšina predajcov vám pri kúpe trička rovno ponúkne špeciálny prací prostriedok s obsahom lanolínu, ktorý ženy určite poznajú z kozmetických prípravkov. Lanolín je prírodný produkt, ktorý vylučujú ovce, aby ochránili vlnu pred znečistením a mikroorganizmami. Hlavnou výhodou lanolínu v merino výrobkoch je však jeho zjemňujúci účinok. Vlna je po aplikácii lanolínu pružnejšia a príjemnejšia na dotyk. Lanolín taktiež predlžuje životnosť vlny.

Tričko Breeze som počas testovania používal najmä pri cestovaní. A nešlo len o lokálne cestovanie, ale v priebehu troch víkendov som precestoval približne 5000 km a v dopravných prostriedkoch som strávil viac ako 50 hodín. Tričko Breeze som používal aj ako náhradné tričko, ktoré som si obliekal večer po túre a často som v ňom chodil aj do práce. Veľmi rýchlo som si ho obľúbil a nosil som ho aj doma po práci. Hryzenie po prvom praní takmer zmizlo a na vlnu som si veľmi rýchlo privykol. Počas túry v Jizerských horách sa mi podarilo mierne zmoknúť a mokrú vlnu bolo trochu cítiť. Aj keď je vlna známa svojou odolnosťou voči pachom, treba počítať s jej vlastnou vôňou. Vlna má totiž charakteristický zápach, ktorý za sucha takmer neucítite. Keď vlna zmokne, jej prirodzená aróma sa prejaví a udrie vás do nosa. Osobne to však nepovažujem za chybu a aróma mokrej vlny mi neprekážala.

Počas testovania som zaznamenal teploty od 10 do 25 stupňov. Pri nižších teplotách tričko pekne hrialo a pri vyšších teplotách, keď som sa potil – príjemne chladilo. Ako so spomínal pri tričku Energy, subjektívny pocit chladenia mokrého trička na chrbte je v porovnaní s ostatnými tričkami, ktoré som doteraz používal, výrazne nižší. V porovnaní s tričkom Energy som pri tričku Breeze nezaregistroval slané škvrny od potu. Bolo to však spôsobené aj tým, že tričko som používal na cestovanie a pri aktivitách, kde som sa nepotil tak intenzívne, ako pri lezení a vysokohorskej turistike.

Drobným nedostatkom, resp. chybičkou krásy je chlpatenie. Tričko získalo po pár dňoch nosenia a hlavne po prvom praní jemný vlasový povrch. Na exponovaných miestach sa plstením vytvorili malé žmolky. Prejavuje sa to najmä v dolnej časti chrbta a na ramenách, kde je tričko v kontakte s batohom. V porovnaní s tričkom Energy má Breeze výraznejší vlasový povrch a pripomína flanel.

Údržba

Výhodou tričiek Devold, ktorú som zabudol v minulom článku spomenúť, je jednoduchá údržba. Vlnené trička Devold označené logom Total Easy Care sa dajú prať v pračke pri 40 ºC a dajú sa sušiť v sušičke. Pranie v pračke sa síce odporúča šetrným programom na vlnu, ja som však v rámci testovania vyskúšal program na bavlnu pri 40 ºC a obidve tričká som vypral s ostatnými bavlnenými a syntetickými tričkami. Tričká Energy aj Breeze to prežili bez rozmerových zmien a bez straty funkčnosti. Treba si však dávať pozor na prací prostriedok, pretože vlna vyžaduje neutrálne pH. V žiadnom prípade nepoužívajte enzýmy, bielidlá ani aviváž. Na pranie vlny sú určené špeciálne prípravky, ktoré majú neutrálne pH. Vhodné sú tiež prostriedky s obsahom lanolínu, o ktorom som sa zmieňoval vyššie.