Univerzálne outdoor nohavice Karl Pro
Univerzálne outdoor nohavice Karl Pro Zatvoriť

Predstavenie Nohavice Fjällräven Karl Pro Trousers

Začiatkom leta som dostal možnosť testovať nohavice značky Fjällräven, konkrétne model Karl Pro Trousers. Majú na prvý pohľad veľmi štýlové prevedenie – spájajú praktickosť klasických turistických nohavíc, športovú eleganciu a moderné prvky. Výrobca nohavice odporúča jednak na trekking v horách, ako aj na potulky v lesoch.

Výrobca
Materiály
G-1000: 65 % polyester, 35 % bavlna
Farebné kombinácie
fog, light khaki, tarmac, black, dark olive, dark navy, autumn leaf, sand, taupe, dark grey
Páči sa mi
strih, parktické detaily, farba, odolnosť voči vode, odolnosť voči mechanickému poškodeniu
Ostatné info
vodeodolnosť možno zlepšiť dodatočným voskovaním
Infocena
136 €

Nohavice sú vyrobené z materiálu G-1000, ktorý je odolný voči vetru a taktiež odolný vode, čo sa zíde milovníkom potuliek v hustom vlhkom poraste, teda napríklad hubárom. G-1000 má jemne česaný povrch a skladá sa zo 65 % z polyesteru a z 35 % z bavlny. Fjällräven deklaruje, že husto tkaná látka je naimpregnovaná voskom Greenland Wax a vďaka tomu je materiál G-1000 trvanlivý, priedušný, taktiež odolný voči vetru a vode, či odolný voči prepichnutiu hmyzom.

Nohavice majú dobre navrhnutý strih, ktorý dobre sedí a umožňuje optimálnu voľnosť pohybu aj pri trocha užšej nohavicovej časti. Mobilite napomáha úprava kolennej časti, ktorá je anatomicky tvarovaná. Nohavice majú upravený pás, ktorý je vzadu trochu vyšší, aby sa pohodlne na chrbte nosil batoh. Na páse sú samozrejmosťou pútka na opasok. Na zadnej strane nachádzame dve vrecká so zapínaním na pevné cvoky. Vrecká sú spoľahlivo veľké napríklad na peňaženku. Z prednej strany majú nohavice dvoje klasické vrecká hore na bokoch bez zapínania, ktoré ocenia ľudia, čo radi chodia s rukami vo vreckách. Pod nimi sa nachádzajú z pravej strany veľké vrecko na cvok a z ľavej strany úzke vrecko na cvok, napríklad na nôž a väčšie vrecko s vertikálnym zipsovým zapínaním. Pre čo najlepšie osobné prispôsobenie sú ponechané predĺžené spodné časti nohavíc, ktoré si môže každý skrátiť podľa seba.

Prvé dojmy z používania

Nohavice som si prvýkrát obliekol v upršaný deň na skalkové lezenie. Celý deň výdatne lialo a k večeru sa počasie umúdrilo natoľko, aby sme si mohli ísť zaliezť. Avšak už na nástupe ku skalkám cez trávnaté lúky a cez vysoký porast s kríkmi sme bojovali s vodou po lejakoch. Nohavice, zrejme aj preto, že boli nové, vodu ideálne odpudzovali. Ani po prechode cez kríky nepremokli. Pri lezení na mokrej skale som sa často dostal do kontaktu s kalužami vody v skalných balkónikoch a voda, ktorá ma občasne obliala sa zväčša po nohaviciach zliala dole. Deň bol najskôr dosť studený, po búrke bolo chladno, no v nohaviciach som sa cítil príjemne. Na moje prekvapenie, neskôr keď vyšlo slnko som nezačal v nohaviciach cítiť horúčavu, napriek výraznému otepleniu. Materiál je veľmi vzdušný a zabezpečuje optimálnu tepelnú reguláciu pri outdoorových aktivitách.

Druhýkrát som nohavice použil vo voľnom vysokohorskom teréne vo Vysokých Tatrách. V daný deň bolo približne 15 °C a tri predošlé dni pršalo. Išlo o výstup k Ihle v Patrii cez hlavný hrebeň Patrie od rázcestia Trigan priamo po hrebeni. Terén bol teda dosť divoký, najskôr hustý les plný papradia, neskôr vystriedaný labyrintom kosodreviny. So všetkými terénmi si však nohavice poradili a ochránili ma pred vlhkosťou prostredia ako aj pred škrabancami kosodreviny. Materiál je vysoko pevný a tak aj pri početných zatrhnutiach o kosodrevinu vydržal náporu a nepovolil. Nakoľko predošlé dni pred výstupom výdatne pršalo, terén aj trávy boli mokré. Na zostup z hrebeňa po prudkých mokrých trávach som zvolil taktiku zjazdu na zadku a aj napriek tomu, že nohavice úplne vode nedokázali odolať, pomer premoknutia k vlhkosti terénu bol obdivuhodný.

Zhrnutie

Nohavice sa mi funkčne osvedčili, vlhkému terénu optimálne vzdorovali. Pozitívne taktiež hodnotím úroveň odolnosti voči mechanickému poškodeniu vďaka pevnému materiálu, či už v kosodrevine alebo na ostrých žulových skalách. Bude zaujímavé sledovať ako sa vlastnosti budú vyvíjať s postupom času. Čo sa týka farebného prevedenia, teší ma, že výrobcovia zvolili všetky alternatívy v prírodných variantoch farieb. Nehrozí tak nevkusná krikľavosť v prírode. Najvýraznejšou farbou je Autumn Leaf, teda farba jesenného lístia, ktorú som si zvolil a táto farba sa prirodzene hodí do vonkajšieho prostredia.

Materiál nohavíc zaručuje spoľahlivú tepelnú reguláciu avšak odporúčam ich využitie predovšetkým v chladnejších dňoch alebo v studených podmienkach hôr alebo lesov. Ideálne využitie nohavíc vidím v turistike do vyšších polôh hôr alebo do prechádzok v hustých lesoch, napríklad na huby. Sám toto využitie v budúcnosti rád otestujem a so skúsenosťami sa s vami rozhodne podelím.