Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Recenzia Kniha Z Devína na Duklu

Cesta hrdinov SNP. Legendárna turistická magistrála, ktorej značka sa tiahne ako nekonečná červená stuha naprieč Slovenskom, naberá na popularite. Knižná novinka z vydavateľstva DAJAMA od autorskej dvojice Milan Lackovič a Juraj Tevec podrobne mapuje jej trasu. Stane sa útla knižka neodmysliteľným bedekrom turistov, putujúcich po našej najdlhšej turistickej trase?

Výrobca
Vydavateľsko DAJAMA a autori Milan Lackovič a Juraj Tevec
Typ
knižný turistický sprievodca
Materiály
kriedový papier
Hmotnosť
373 g
Infocena
11,95 €
Obchody

Základné údaje:

• Názov: Z Devína na Duklu,
  • Vydavateľstvo: DAJAMA,
  • Autor: Milan Lackovič a Juraj Tevec,
  • Informačná cena: 11,95 Eur,
  • Počet strán: 184,
  • Rozmer: 13 x 22 cm.

Prvé vydanie knihy má 184 strán. Rozmermi len o málo presahuje zvyčajný formát poskladanej turistickej mapy. Úvodný text predstavuje Európske diaľkové trasy prechádzajúce Slovenskom a bližšie oboznamuje čitateľa s trasou E8, ktorej významnú časť tvorí práve Cesta hrdinov SNP. Popísané sú parametre trasy a zvyčajná taktika pri kontinuálnom prechode celej trasy. Ďalej je kniha rozdelená do 15 kapitol po jednotlivých pohoriach, ktorými trasa prechádza. Každá kapitola obsahuje 1 až 4 podkapitoly, v závislosti od rozľahlosti konkrétneho pohoria, pričom každá podkapitola popisuje jeden turistický deň na trase. Celkový počet podkapitol je 29. Kniha teda predstavuje reálny plán na absolvovanie Cesty hrdinov SNP za 29 dní.

Ako sme zvyknutí pri knihách vydavateľstva DAJAMA, grafické spracovanie knihy je na výbornej úrovni. Kniha sa drží osvedčeného dizajnu kníh z edície Po Slovensku. Každá kapitola začína krásnou veľkou fotkou cez celú stranu na ľavej strane a textom popisujúcim pohorie, ktorému je kapitola venovaná, na strane pravej. Na ďalšej strane potom začína podkapitola popisujúca jeden z dní na trase, pričom každá podkapitola ma vždy párny počet strán (4 alebo 6). Text dopĺňajú kvalitné farebné fotografie. V závere každej podkapitoly je profil dennej trasy s vypočítanými prevýšeniami, vzdialenosťami a časmi a mapka dennej trasy.

Text podkapitoly obsahuje vždy úvod „Náročnosť“, popisujúci náročnosť dňa, pričom sú zdôraznené orientačne nejednoznačné, mätúce alebo inak kritické miesta. Ďalej nasleduje podrobný popis dennej trasy, zahŕňajúci možnosti stravovania, doplnenia vody a potravín, prípadne možnosť bivaku. Podkapitolu uzatvára odsek „Prenocovanie“ s tipmi na ubytovanie v cieli dennej etapy. Text je vyvážený. Popis trasy osviežujú občasné spomienky autorov na doby minulé a zaujímavosti v samostatných (zelených) odstavcoch textu.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Niet pochýb, že autori Cestu hrdinov SNP v roku 2015 absolvovali, či už vo dvojici alebo čiastkové etapy sólo. Osobne som stretol pána Milana Lackoviča v zlom počasí v pohorí Žiar, pričom mi spomenul plán prejsť trasu po častiach. Takže popis trasy je autentický, aktuálny a pokiaľ mi siahajú spomienky, aj dosť presný.

Čo vytknúť veľmi podarenej knižke? Nie je toho veľa, ale niečo sa predsa len nájde. V prvom rade by som vytkol zvolený smer popisu trasy Devín – Dukla. Osobne nič proti tomuto smeru nemám, ostatne, práve tento smer je správny. Paradoxne, výrazná väčšina turistov, ktorí sa vydajú na súvislý prechod Cesty hrdinov SNP, volí smer opačný teda Dukla – Devín. A táto skupina ľudí, potencionálnych zákazníkov, može mať problém čítať celú trasu opačne, de facto odzadu.

Ďalší mínusový bod dávam za mapky, presnejšie zvýraznenie dennej etapy fialovou prerušovanou čiarou. Mapa je v malom merítku, pochopiteľne, veď musí vojsť na malú stránku. Už aj tak skromné a horšie čitateľne detaily (výškové kóty, názvy, symboly) sú častokrát nekompromisne prekryté hrubou fialovou čiarou. Je mi jasné, že mapky sú len orientačné a snáď nikto ich nepoužije v teréne ako jediný mapový podklad. Napriek tomu, nestačilo označiť začiatok a koniec trasy malým farebným terčíkom (napr. zeleným a červeným), keď je jasné že trasa vedie stále po červenej značke?

S mapami súvisí aj ďalšie mínus. Na dvoch miestach mapy nezodpovedajú realite rokov 2015 - 2016. Bohužiaľ, je to práve v turistických kruhoch x-krát diskutovaný úsek Vápeč – Zliechov (pretrasovaný v roku 2012!) a úsek Údolie Rakovec – Smrečinka vo Volovských vrchoch (pretrasovaný kvôli polomom). Našťastie, text popisuje trasu v týchto úsekoch správne.

Denné profily sú len orientačné. Viaceré stúpania a klesania nie sú z profilov čitateľné, napr. povestná píla Donovaly – Krížna.

Drobné nepresnosti sa nájdu aj v texte. Autori nesprávne stotožňujú Európsku diaľkovú trasu E8 na slovenskom území so Štefánikovou magistrálouCestou hrdinov SNP. Nie je to celkom tak, v dvoch úsekoch sa trasa E8 líši. Nesprávne umiestňujú aj začiatok Cesty hrdinov SNP na Bradlo...

Rozmermi a hmotnostou je knižka priam predurčená na to, aby si ju turista vzal so sebou na túru. Informácie z knihy by mi pomohli. Prešiel som okolo viacerých útulní, o ktorých som predtým nevedel (Čierna Hora, Žobrák, Žľab, ...). Ale je pravda, ze tieto informácie su dostupné aj z inych zdrojov a ja som si to nezisťoval.

Napriek niekoľkým výhradám je podľa môjho názoru kniha výborná. Neviem o žiadnej inej knižnej publikácii, ktorá by popisovala našu najdlhšiu turistickú magistrálu celú a natoľko podrobne. Turisti pripravujúci sa na prechod Cesty hrdinov SNP po knihe pravdepodobne siahnu. Pre turistov bez tejto ambície môže byť inšpiráciou na návštevu menej známych, ale zaujímavých miest našej krajiny.

Články o prechode Cesty hrdinov SNP

Fotogaléria k článku