Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok

26.09.16
Najčastejším východiskom aj cieľom pre výstup na azda najkrajší výhľadový vrchol Liptova je Valaská Dubová. S Maťom sme si však povedali, že cez voľný deň tam bude isto príliš veľa ľudí a zvolili sme radšej dlhší variant so začiatkom na ružomberskej stanici a cieľom v Lúčkach, kde sa túra dá zakončiť v termálnom bazéne, pokiaľ bude dosť času.

Ružomberok, železničná stanica – Likavka – Predný Choč – sedlo Spuštiak – Stredná poľana – Veľký Choč – Lúčky
→ pozri trasu v mape

Hoci pre mnohých to bol čas predĺženého štvordňového víkendu, nám sa podarilo vypadnúť iba na jeden deň. Ranný odchod z Bratislavy bol pohodlný okolo pol ôsmej a vďaka sviatku sme sa prázdnymi cestami rýchlo presunuli do Ružomberka. Pôvodne bolo v pláne ešte odviezť auto do Lúčok, no sviatočný autobusový grafikon ideu pochoval. Auto teda ostáva v Ružomberku a po návšteve rázovitého staničného bufetu vyrážame smer Likavka.

Keďže celá akcia vznikla narýchlo, plánovaním trasy som sa veľmi neobťažoval, veď kde už by sa dalo zablúdiť. No ale dá sa. Namiesto červenej sme sa z námestia v Likavke vybrali po modrej značke, ktorá by nás síce doviedla do sedla Spuštiak rovnako ako červená, no my sme chceli ísť aj cez Predný Choč. Chybu sme napravili na stavenisku diaľničného viaduktu. Stavebný ruch bol minimálny, a tak príjazdovou cestou stavebných mechanizmov sme to strihli vľavo a následne krajom poľa k hrebienku, ktorým vedie červená.

Úzky turistický chodník ide pekne zostra nahor. Je slnečný teplý deň končiaceho leta, a tak sa potíme ako osly. Tempo máme svižné, však ideme naľahko. Len občas treba fotiť či doplniť tekutiny. Les je pekný, zmiešaný a až tesne pod Predným Chočom sa mení na hustú smrekovú mladinu. Drevená šípka nás naviguje na juhozápadný vrchol Predného Choča. Pre silný opar výhľad zaostáva za svojim potenciálom, a tak aspoň na drevenej lavičke si dáme krátku pauzu. Vraciame sa nazad rovnakou cestičkou, no niekde chybne odbočíme a ťapkáme úzkou prťkou ostro zarezanou v svahu asi 50 metrov pod oficiálnym chodníkom. Celkom sa z toho tešíme, lebo je to zaujímavejšie. Ku koncu variantu vyjdeme na pomaly zanikajúcu lesnú cestu, ktorá nás dovedie do sedla Spuštiak, kde sa pripoja červená a modrá značka.

Naša červená v sedle Spuštiak končí a pokračujeme širokou lesnou cestou po modrej značke. Minieme Zadný Choč a onedlho sme pri bývalej Hviezdoslavovej útulni. Je tu šípka smer prameň, a tak ho idem preskúmať, či tečie. Prameň sa nachádza v severovýchodnom úbočí Zadného Choča a od bývalej útulne to k nemu trochu trvá. Je zachytený do gumenej rúry a jeho výdatnosť je malá. Voda je chladná a chutná. Dopĺňam fľašku a mažem naspäť.

Pri neďalekom Hoteli Choč na Strednej poľane si dávame obednú pauzu. Lepeňák, detská výživa, voda a jablko. Nezdržiavame sa však dlho a ideme na záverečný výšvih na Veľký Choč. Míňame odbočku na zimnú trasu a pokračujeme klasicky po zelenej. Značenie udáva 1:05 na vrchol, no máme našliapnuté a o asi 35 minút sme na vrchole.

V úvode som sa zmienil, že Veľký Choč je jeden z najkrajších výhľadových vrcholov. Žiaľ, nám to nebolo nič platné, silný letný opar nám odmedzuje ďaleké výhľady. Liptovská Mara sa črtá len tak zľahka a rozoznať kontúry Západných Tatier chce poriadnu dávku priestorovej predstavivosti. No čo, treba sa sem vrátiť v čase jesenných inverzií, kedy sú výhľady skutočne strhujúce. Tu je jedna fotka z jesenného výstupu na Choč v roku 2011. Prípade si popozerajte fotky v mape – kto na Choči nebol, určite tam treba ísť, no za lepších podmienok.

Výhľad cez Chočské vrchy smerom na Západné Tatry

Po pol hodinke oddychu a pokusov o fotenie sa pozbierame a vyrážame na vyše tisícmetrový zostup. Najprv kosodrevinou a početnými vápencovými skalkami do sedla Vráca a ďalej strmým úzkym chodníkom v zmiešanom lese. Cestou naďabíme na studničku pod Malým Chočom, ktorá je v poriadku a má strednú výdatnosť. Vody však máme dosť, tak si len ovlažíme pery a frčíme ďalej.

Chvíľu pred Žimerovou, tesne potom ako opustíme NPR Choč, nám rúbanisko pripomenie krutú realitu slovenských lesov. Snažíme sa to ignorovať a pokračujeme na Žimerovú, kde skontrolujeme prístrešok, ktorý je stále v luxusnom stave a perfektne vhodný na pohodlné prespatie. Škoda len, že voda je od neho dosť ďaleko. Nekonečný zostup pokračuje a začína nielen nudiť, ale pomaly aj prekážať. Kolená stonajú ako chodník neúprosne klesá po spádnici. Onedlho prídeme k ďalšej ťažbe, ktorá navyše poriadne zničila turistický chodník. Našťastie úsek nie dlhý a čoskoro sme pri rázcestí Jastrabia dolina, kde sa napojíme na lesnú cestu, ktorá nás pohodlne dovedie až k asfaltke. Do cieľa v Lúčkach máme necelú pol hodinu kráčania.

V Lúčkach najprv minieme termálne kúpalisko a potom kúpele. Skontrolujeme autobusovú zastávku a najskorší autobus nám ide až o 21.05 h, čo nám dáva takmer 3,5 h času. Ideme teda k vodopádu, na jedlo a pivko. Času je stále veľa, pomaly sa stmieva a aj značne schladzuje. Preto je rozhodnuté, ide sa do termálu. Bol to výborný nápad a len-tak-tak sme stihli autobus.

Vodopád v Lúčkach

Okolo 21.30 h sadáme do auta a šup ho nazad domov. Tesne po polnoci sme v Bratislave s intenzívnym turistickým dňom za sebou. Hoci ide "len" o Chočské vrchy, parametre trasy sú skôr tatranské – vzdialenosť nie je veľká, zato prevýšenia sú podobné ako pri túrach cez tatranské sedlá.

Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok 02/10/16 11:26 4 príspevky

Test Bergans Helium W 40 – batoh pre gramárov Batohy v kategórii 35-45 litrov mám najradšej zo všetkých pre ich univerzálnosť. Viem sa do nich pohodlne zbaliť na predĺžený víkend do hôr a zároveň, keď stiahnem kompresné popruhy, sú v pohode použiteľné aj na jednodňovku. Tým pokryjem značnú časť svojich aktivít v horách. Taký je aj Bergans Helium W 40, ktorý navyše pridáva "visačku" najľahšieho batohu s chrbtovou konštrukciou vo svojej veľkostnej kategórii – váži totiž iba 1 kg. 22/02/17 Ľubomír Mäkký Batohy
Recenzia Detské celokožené topánky Prabos Drago Nohy v suchu a teple sú základom pohody každého turistu. Pri deťoch to platí dvojnásobne, no zároveň ich výbava býva kompromisom, keďže jedna veľkosť vystačí tak na jednu sezónu. Príjemné je preto vidieť cenovo dostupnejšiu, no celokoženú detskú topánku s vibramovou podrážkou a nepremokavou membránou. Také sú topánky Prabos Drago, ktoré od konca jesene testuje náš päťročný Kubko. 01/02/17 Ľubomír Mäkký Obutie
Recenzia Vyhrievané ponožky 30Seven Termo materiály – či už prírodné alebo umelinové – napriek svojmu názvu teplo neprodukujú, ale vhodným spôsobom zamedzujú jeho úniku tak, aby bol zároveň od pokožky zaistený odvod potu a čo najmenej bola odmedzená priedušnosť. Darí sa im to celkom dobre, no z princípu veci nezahrejú, človek sa musí zahriať sám. Pri telesnom jadre je to v poriadku, problematické bývajú periférie (ruky a nohy) a to najmä ak je aktivita málo pohybová. Napríklad na štande, na zimnom kurze (ak práve nekopete záhrab alebo test stability), pri zimných túrach s deťmi, alebo aj v spacáku, keď nie a nie zohriať nohy. Aktívny prísun tepla riešia napríklad na chemickom princípe horúce sáčky, v spacáku môže pomôcť k nohám hodená termoska plná horúceho čaju alebo aj elektricky vyhrievané ponožky 30Seven, ktoré som v prvých naozaj zimných podmienkach nastávajúcej sezóny odskúšal v uplynulých dňoch v Nízkych a Vysokých Tatrách. 21/12/16 Ľubomír Mäkký Obutie

Túra Náučný chodník Zbojnícke studničky v Novej Bani V okolí Novej Bane pribudlo v posledných rokoch viacero noviniek pre turistov. V roku 2014 vznikol náučný chodník Zvonička, značený žltou pásovou značkou KST a najnovšie aj tvarovými zelenými značkami náučného chodníka (NCH). V roku 2016 značkári KST vyznačkovali novú modrú TZT, spájajúcu mestá Nová Baňa a Žarnovica. Napokon, v novembri 2016 pribudol aj druhý náučný chodník - Zbojnícke studničky, ktorý spája oblasť Kohútova s Tajchom a dopĺňa tak novovzniknutú sieť značených chodníkov. Zdá sa však, že to ešte nie je všetko. V budúcnosti sa počíta so sprístupnením chodníka k najmladšej sopke na Slovensku – Putikovmu vŕšku pri Tekovskej Breznici. dnes Vladimír Kobza Pohronský Inovec
Cyklotúra Ľubochnianskou dolinou k Vyšnému tajchu a Močidlu Ľubochnianska dolina patrí svojou dĺžkou 25 kilometrov medzi najdlhšie na Slovensku. Z tohto dôvodu tu veľa peších turistov nenájdete. Avšak pre bicykel je dolina ako stvorená. A tak jedného dňa počas leta padá rozhodnutie, že sa práve sem pôjdeme pozrieť a pokúsime sa prebicyklovať dolinu z Ľubochne až na Močidlo. Pôvodný plán bol otočiť sa pri horárni Blatná, o niečo nižšie. Ale keď som sa dočítala, že práve vo vyšnej časti doliny sa nachádza zaujímavý tajch, náš cieľ sme posunuli až na Močidlo nad tajchom. Uvidíme, či sa nám to podarí... včera Jana Bílešová Veľká Fatra a Choč

Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok 02/10/16 11:26 4 príspevky
    • Chočské vrchy

• leto

• 15.09.2016

• prameň pod Zadným Chočom, prameň pod Malým Chočom

• Ružomberok (vlak, bus, parkovanie na železničnej stanici) - Likavka (bus)
      Lúčky (bus) - Ružomberok (vlak, bus)