Rada

Ako vyrobiť pásy na bežky

07.03.07
Pozná to asi každý bežkár - nech voskuje ako voskuje, do strmého kopca to podšmykuje. Môžeme sa však inšpirovať skialpinistami a skúsiť to so stúpacími pásmi. Kúpiť ich však je takmer nemožné a vyrobiť nie príliš tažké. Prinášame Vám návod, ako na to.

Možno znie myšlienka svojpomocnej výroby stúpacích pásov pre bežky odvážne. Je to však úplná hračka, ktorú zvládne každý priemerne zdatný kutil. Začneme kúpou skialpinistických stúpacích pásov. Ideálna je metrovina, pretože pásy sú úplne rovné a získame presne toľko materiálu, koľko potrebujeme a navyše je aj cena priaznivejšia. Pásy v tejto forme sú dostupné v každej lepšej outdoorovej predajni. Zvolíme bežnú šírku 65 mm a dĺžka nech zodpovedá dĺžke bežiek + 5 cm.

Na ochrannej fólii, ktorá je nalepená na pás, si treba vymerať stred a vyznačiť ho liehovou fixkou. Samozrejme po dĺžke. Pevnejšími a hlavne ostrými veľkými nožnicami pás prestrihneme, čím získame dva rovnaké pásy o šírke vhodnej na bežky.

Antikorová špica z bicyklového kolesa poslúži na výrobu háčikov, ktoré budú slúžiť pre fixáciu pásu na konci lyže. Treba ju vhodne pozohýbať do tvaru písmena T (viď obrázky). Háčik následne vsunieme do diery, ktorú vyrežeme 5 cm od konca pásu v strede. Pás už len ohneme tak, aby sa lepidlom koniec zafixoval (viď obrázky). Spodná časť pásov je hotová.

Hornú časť pásov vyrobíme zo štyroch kovových krúžkov – pre istotu dva na každý pás. Priemer krúžkov by sa mal približne rovnať šírke pásov (v našom prípade cca 2,5 cm). Dobre poslúži krúžok na kľúče alebo niečo podobné, ideálne z nehrdzavejúceho materiálu. Krúžok navlečieme na prednu časť pasu a zaistime prelepením päť centimetrového kúska pásu. Cez krúžok následne prevlečieme gumu – napríklad o-krúžok alebo dva centimetre široký odrezok z bicyklovej duše. Doň zas upevníme ďalší krúžok, ktorým budeme pripínať pás k špičke lyže.

Pri tvorbe pásov treba mať na mysli, že pás po osadení na lyžu by nemal byť príliš napnutý, pretože potom by mal tendenciu skĺzavať. Treba si uvedomiť, že na lyži drží prostrednictvom lepidla, nie napnutím ani pomocou predného a zadného uchytenia. V prípade, ak by zadný háčik vypadával, možno vyrezať v lyži malú drážku, ako to býva na skialpových lyžiach. Nerobte to však, kým je lyža v záruke – takýto zázah by mohol byť prekážkou pri prípadnej reklamácii.

Želáme veľa úspechov s novými pásmi.

Pozn.: Ďakujeme Ferovi Harušincovi (harusinec@centrum.sk) za zaslané fotografie aj jeho popis z fóra, na ktorého základe vznikol tento článok.

Ako vyrobiť pásy na bežky 28/05/11 19:36 13 príspevkov

Test Fjällräven Kaipak 28 a 38 – dva nenápadné batohy Na konci minulého roka sme najaktívnejších autorov obdarovali tímovými batohmi Fjällräven Kaipak v dvoch veľkostných vyhotoveniach podľa toho, akým aktivitám sa ktorý autor venuje. To nám dalo možnosť napísať článok o týchto batohoch netradičnou formou skupinového testu. Medzi testermi sa tak objavili ľudia s veľmi odlišnými aktivitami. dnes Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok Najčastejším východiskom aj cieľom pre výstup na azda najkrajší výhľadový vrchol Liptova je Valaská Dubová. S Maťom sme si však povedali, že cez voľný deň tam bude isto príliš veľa ľudí a zvolili sme radšej dlhší variant so začiatkom na ružomberskej stanici a cieľom v Lúčkach, kde sa túra dá zakončiť v termálnom bazéne, pokiaľ bude dosť času. 26/09/16 Ľubomír Mäkký Veľká Fatra a Choč
MTB Chata pod Náružím (Červenec) na biku Oblasť Sivého vrchu, Babiek a Červenca napriek vysokej návštevnosti Západných Tatier stále patrí medzi málo navštevované, no o to malebnejšie miesta. Koncom júla som sa dozvedel, že sa má vyznačkovať nová cyklotrasa lesnou cestou z Tokarín na Chatu pod Náružím. Kedže som sa s bikom v tom čase nachádzal na Liptove, šiel som terén preskúmať. Cyklotúra je to krátka, no o to výživnejšia. Však na asi 5 kilometroch spravíte 750 metrov stúpania. 14/09/16 Ľubomír Mäkký Západné Tatry

PR Nový ročník festivalu HOROMIL FEST Pozor, všetci milovníci hôr, cestovania, adrenalínu a športu, prichádza Horomil fest, ktorý už po 8-krát ponúkne v Považskej Bystrici, v srdci Strážovských vrchov, zaujímavú nádielku filmov a prezentácií. Počas niekoľkých rokov sa festival rozrástol, trvá už 4 dni a v rámci jeho programu sa môžete stretnúť s viacerými známymi osobnosťami zo sveta športu, cestovania a umenia. Po minulé ročníky náš festival navštívili mená ako Pavol Barabáš, Boris Filan, Tomáš Hulík, Martin Nikodým, Štefan Svitko či dokonca Fero Kelle. včera sponzorovaný článok Iné
Túra Dolomity: Dürrenstein – Picco di Vallandro V názve článku sme zámerne uviedli dvojjazyčné pomenovanie kopca, ktorý vám chceme priblížiť. Dôvod je prozaický: vyhnúť sa zámene s jeho menovcom ležiacim v Ybbstálskych Alpách v Dolnom Rakúsku. Nemecko-talianske označenie čosi prezradí o jeho polohe. Áno, je to Južné Tirolsko v severnom Taliansku. Je takmer o tisíc metrov vyšší ako jeho rakúsky menovec. Tak si ho poďme predstaviť. včera Mirka a Milan Kvietkovci Svet