Rada

Ako vyrobiť pásy na bežky

07.03.07 Pozná to asi každý bežkár - nech voskuje ako voskuje, do strmého kopca to podšmykuje. Môžeme sa však inšpirovať skialpinistami a skúsiť to so stúpacími pásmi. Kúpiť ich však je takmer nemožné a vyrobiť nie príliš tažké. Prinášame Vám návod, ako na to.

Možno znie myšlienka svojpomocnej výroby stúpacích pásov pre bežky odvážne. Je to však úplná hračka, ktorú zvládne každý priemerne zdatný kutil. Začneme kúpou skialpinistických stúpacích pásov. Ideálna je metrovina, pretože pásy sú úplne rovné a získame presne toľko materiálu, koľko potrebujeme a navyše je aj cena priaznivejšia. Pásy v tejto forme sú dostupné v každej lepšej outdoorovej predajni. Zvolíme bežnú šírku 65 mm a dĺžka nech zodpovedá dĺžke bežiek + 5 cm.

Na ochrannej fólii, ktorá je nalepená na pás, si treba vymerať stred a vyznačiť ho liehovou fixkou. Samozrejme po dĺžke. Pevnejšími a hlavne ostrými veľkými nožnicami pás prestrihneme, čím získame dva rovnaké pásy o šírke vhodnej na bežky.

Antikorová špica z bicyklového kolesa poslúži na výrobu háčikov, ktoré budú slúžiť pre fixáciu pásu na konci lyže. Treba ju vhodne pozohýbať do tvaru písmena T (viď obrázky). Háčik následne vsunieme do diery, ktorú vyrežeme 5 cm od konca pásu v strede. Pás už len ohneme tak, aby sa lepidlom koniec zafixoval (viď obrázky). Spodná časť pásov je hotová.

Hornú časť pásov vyrobíme zo štyroch kovových krúžkov – pre istotu dva na každý pás. Priemer krúžkov by sa mal približne rovnať šírke pásov (v našom prípade cca 2,5 cm). Dobre poslúži krúžok na kľúče alebo niečo podobné, ideálne z nehrdzavejúceho materiálu. Krúžok navlečieme na prednu časť pasu a zaistime prelepením päť centimetrového kúska pásu. Cez krúžok následne prevlečieme gumu – napríklad o-krúžok alebo dva centimetre široký odrezok z bicyklovej duše. Doň zas upevníme ďalší krúžok, ktorým budeme pripínať pás k špičke lyže.

Pri tvorbe pásov treba mať na mysli, že pás po osadení na lyžu by nemal byť príliš napnutý, pretože potom by mal tendenciu skĺzavať. Treba si uvedomiť, že na lyži drží prostrednictvom lepidla, nie napnutím ani pomocou predného a zadného uchytenia. V prípade, ak by zadný háčik vypadával, možno vyrezať v lyži malú drážku, ako to býva na skialpových lyžiach. Nerobte to však, kým je lyža v záruke – takýto zázah by mohol byť prekážkou pri prípadnej reklamácii.

Želáme veľa úspechov s novými pásmi.

Pozn.: Ďakujeme Ferovi Harušincovi (harusinec@centrum.sk) za zaslané fotografie aj jeho popis z fóra, na ktorého základe vznikol tento článok.

Zdieľaj:
Reakcie
Ako vyrobiť pásy na bežky 28/05/11 19:36 13 príspevkov

Ferrata Ferrata Kyseľ v Slovenskom raji (+ mapa a video) Po štyridsiatich rokoch od ničivého požiaru, po ktorom bola tiesňava Kyseľ pre turistickú verejnosť uzavretá, ju 18. 8. 2016 správa NP Slovenský raj sprístupnila ako náučný chodník. Náročnejšie pasáže sú zabezpečené formou zaistenej cesty, tzv. via ferraty. Po Ferrate HZS v Malej Fatre ide o ďalšiu lastovičku v sprístupňovaní zaujímavých miest touto, v zahraničí bežnou formou. Trasu bude možné využívať iba v období od 15. júna do 31. októbra, zvyšok roka bude pre verejnosť uzavretá. 18/08/16 Ľubomír Mäkký Slovenský raj
Cyklotúra Cyklo Korytnička: Korytnica – Ružomberok a späť Tranzitným dopravným ťahom cestou č. I/59 z Banskej Bystrice cez Donovaly do Ružomberka pravidelne cestujem na hory. Dávnejšie som si všimol, že popri ceste je torzo telesa úzkokoľajnej železnice, ktorá v rokoch 1908 až 1974 spájala Korytnicu s Ružomberkom. Idúc na "autopilota" som často rozmýšľal, že by sa tu hodila cyklotrasa, veď teleso bývalej železnice sa na to priam pýta. V júni tohto roku sa to podarilo a keďže masové "otváračky" príliš neobľubujem, idem trasu preskúmať asi o mesiac neskôr, pekne v pokoji cez pracovný týždeň. 11/08/16 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry, Veľká Fatra a Choč
Predstavenie Approach polovičky La Sportiva TX4 Túto letnú sezónu naraz testujem dva páry polovičiek, ktoré sú svojím konceptom od seba dosť vzdialené – Hanwag Lime Rock GTX a La Sportiva TX4. Prvé sú tuhé a majú GoreTex membránu, druhé sú mäkké a hoci sú celokožené, membránu nemajú. Teraz si poviete, že fajn, veď každé sú určené do iného prostredia. Omyl, oboje sú to approach polovičky, teda najmä do skalnatého terénu. V tomto článku vám predstavím druhé menované, talianske La Sportiva TX4. 10/08/16 Ľubomír Mäkký Obutie

Túra Z Hrabova do Vlkolínca Vlkolínec, mestská časť Ružomberka, je malá podhorská osada na južnom svahu jedného z výbežkov liptovskej časti hlavného hrebeňa Veľkej Fatry v nadmorskej výške 718 metrov. Tunajšia pamiatková rezervácia ľudovej architektúry je od roku 1993 zapísaná aj v Zozname Svetového dedičstva UNESCO. Tabuľku s jej názvom míňame často cestou medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Veľakrát som mala chuť odbočiť, ale Majster čas... veď to poznáte. Teraz mám povinnosti v Ružomberku, ale až poobede. A tak mám trochu času. Vymyslím si prechádku z mesta do Vlkolínca, späť kôli poobedným povinnostiam pôjdem už lanovkou. dnes Daniela Mäkká Veľká Fatra a Choč
Recenzia Topánky Hanwag Bergler – po prvých kilometroch Patrím ku generácii, ktorá do lesa chodila v klasických plátenných teniskách, botaskách, pionierkach a celokožených vibramkách za cca 350 Kčs. Tie posledné som vlastnil a nosil možno aj dvadsať rokov. Natieral som ich rybím tukom, doneseným z dvojročnej základnej prezenčnej vojenskej služby, aby boli do istého stavu mokroty nepremokavé a nepopraskali. Mal som ich vychodené ako papučky. Niekedy po roku 1996 sa im rozpadlo vnútro a na rozdiel od výmeny podrážky, toto už obuvník nevedel dať do používateľného stavu. Preto som sa potešil, keď mi redakcia ponúkla možnosť vyskúšať celokožené vibramky Hanwag Bergler, tak veľmi podobné tým mojim z mladosti. včera Miroslav Svítek Obutie
Túra Piliš – rozhľadňa a roklina Vasas szakadék Z túr v Piliši, resp. Vyšehradských vrchoch som zopár článkov napísal, ale ešte chýba niečo z túry na samotný vrch Piliš (Pilis tetö). Zaujímavosťou vrchu je bývalá raketová základňa (podobne ako na Devínskej Kobyle), skalné okná Vaskapu (v preklade Kamenná brána) a nová rozhľadňa. Ďalej by som chcel priblížiť jednu menej známu zaujímavosť v okolí – Vasas szakadék. 30/08/16 Vladimír Prutkay Maďarsko