Rada

Ako vyrobiť pásy na bežky

07.03.07 Pozná to asi každý bežkár - nech voskuje ako voskuje, do strmého kopca to podšmykuje. Môžeme sa však inšpirovať skialpinistami a skúsiť to so stúpacími pásmi. Kúpiť ich však je takmer nemožné a vyrobiť nie príliš tažké. Prinášame Vám návod, ako na to.

Možno znie myšlienka svojpomocnej výroby stúpacích pásov pre bežky odvážne. Je to však úplná hračka, ktorú zvládne každý priemerne zdatný kutil. Začneme kúpou skialpinistických stúpacích pásov. Ideálna je metrovina, pretože pásy sú úplne rovné a získame presne toľko materiálu, koľko potrebujeme a navyše je aj cena priaznivejšia. Pásy v tejto forme sú dostupné v každej lepšej outdoorovej predajni. Zvolíme bežnú šírku 65 mm a dĺžka nech zodpovedá dĺžke bežiek + 5 cm.

Na ochrannej fólii, ktorá je nalepená na pás, si treba vymerať stred a vyznačiť ho liehovou fixkou. Samozrejme po dĺžke. Pevnejšími a hlavne ostrými veľkými nožnicami pás prestrihneme, čím získame dva rovnaké pásy o šírke vhodnej na bežky.

Antikorová špica z bicyklového kolesa poslúži na výrobu háčikov, ktoré budú slúžiť pre fixáciu pásu na konci lyže. Treba ju vhodne pozohýbať do tvaru písmena T (viď obrázky). Háčik následne vsunieme do diery, ktorú vyrežeme 5 cm od konca pásu v strede. Pás už len ohneme tak, aby sa lepidlom koniec zafixoval (viď obrázky). Spodná časť pásov je hotová.

Hornú časť pásov vyrobíme zo štyroch kovových krúžkov – pre istotu dva na každý pás. Priemer krúžkov by sa mal približne rovnať šírke pásov (v našom prípade cca 2,5 cm). Dobre poslúži krúžok na kľúče alebo niečo podobné, ideálne z nehrdzavejúceho materiálu. Krúžok navlečieme na prednu časť pasu a zaistime prelepením päť centimetrového kúska pásu. Cez krúžok následne prevlečieme gumu – napríklad o-krúžok alebo dva centimetre široký odrezok z bicyklovej duše. Doň zas upevníme ďalší krúžok, ktorým budeme pripínať pás k špičke lyže.

Pri tvorbe pásov treba mať na mysli, že pás po osadení na lyžu by nemal byť príliš napnutý, pretože potom by mal tendenciu skĺzavať. Treba si uvedomiť, že na lyži drží prostrednictvom lepidla, nie napnutím ani pomocou predného a zadného uchytenia. V prípade, ak by zadný háčik vypadával, možno vyrezať v lyži malú drážku, ako to býva na skialpových lyžiach. Nerobte to však, kým je lyža v záruke – takýto zázah by mohol byť prekážkou pri prípadnej reklamácii.

Želáme veľa úspechov s novými pásmi.

Pozn.: Ďakujeme Ferovi Harušincovi (harusinec@centrum.sk) za zaslané fotografie aj jeho popis z fóra, na ktorého základe vznikol tento článok.

Zdieľaj:
Reakcie
Ako vyrobiť pásy na bežky 28/05/11 19:36 13 príspevkov

Rozhovor Tomáš Petrík: Nehľadajte v horách adrenalín Od roku 2011 je chatárom na Chate pri Zelenom plese, tzv. Brnčalke. Koncom minulého roka ho vlastníci chaty (KST a JAMES) v tejto úlohe potvrdili na ďalších päť rokov. V rozsiahlom rozhovore, ktorý vznikol ešte počas zimy, sme sa s ním porozprávali o chate, jej návštevníkoch, trendoch v turistike a lezení či možnostiach brigádničenia. 19/06/16 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Predstavenie Termotričko X-Bionic Trekking Summerlight Minulé leto bolo aj na horách mimoriadne horúce a už teraz sa ukazuje, že tohtoročné bude asi na tom podobne. Prvá vrstva je v suchom a teplom počasí zároveň jedinou, preto musí spĺňať viacero funkcií. V rámci možností by v tričku nemalo byť teplo. Malo by odvádzať pot tak, aby nás občasný poryv vetra príliš neprefúkol na citlivých partiách. Zároveň by malo byť dostatočne odolné, aby ho nepoškodilo časté nosenie ťažkého batoha, či predieranie sa kosodrevinou. O toto všetko sa snaží termotričko X-Bionic Trekking Summerlite a zároveň pridáva snahu predchádzať prehriatiu organizmu. 01/06/16 Ľubomír Mäkký Oblečenie
Predstavenie Fenix HL60R – čelovka s akumulátorom (typ 18650) Čelovky s akumulátormi sú bežnou súčasťou ponuky hádam každého serióznejšieho výrobcu. Výhody sú zrejmé – najmä, ak plánujete spať na miestach s elektrinou, môžete si dopriať luxus veľmi výkonnej čelovky. Horšie je to však po niekoľkých rokoch, keď sa akumulátor opotrebuje a treba ho vymeniť a ten už nemusí byť v ponuke. Čelovka Fenix HL60R ma preto zaujala použitím štandardného Li-ion akumulátora typu 18650, s ktorým obavu mať nemusíte. 26/05/16 Ľubomír Mäkký Čelovky a svietidlá

Túra Eliášovka, Wielki Rogacz, Radzejowa a Rytro Pohraničné oblasti sú mojou obľúbenou doménou turistických potuliek. A najlepšie, keď je niečo zaujímavé aj na pomyselnej druhej strane hranice. Dlho ma preto lákala oblasť po oboch stranách najvyššieho vrcholu v mojej obľúbenej Ľubovnianskej vrchovine - Eliášovky. dnes Henrich Tomáš Ľubovnianska vrchovina
Útulňa Koliba Príslop Počas mojich fotograficko-turistických potuliek po Veľkej Fatre som sa dostal koncom minulého roka do sedla Príslop. Z predchádzajúcej túry po turčianskom hrebeni pohoria som vedel, že kúsok pod sedlom sa nachádza malý prístrešok, kde som vtedy spal. Dnes je situácia iná. včera Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Príbeh Pri ohni V lete roku 1965 sme vyrazili s kamarátom Bujzom na veľký vander. Rovnako ako pred rokom, zamierili sme do vtedajšej Mekky všetkých trampov, romantikov a drsných traperov, či už českých alebo slovenských, do Slovenského raja. Zásluhou letnej brigády v nejakej stavebnej firme sme boli finančne zabezpečení takmer 200,- korunami, a tak sme boli „majstri sveta“. Samozrejme, že sme išli autostopom. Netrvalo to ani tri dni a už sme vystupovali z nejakého nákladiaku v Stratenej, odkiaľ sme to už „dobre“ poznali, pretože sme tu boli aj pred rokom. Zvyšok našej trampskej osady mal prísť v sobotu popoludní rýchlikom Horehronec, ktorý bol v tom čase najlepším trampským a turistickým vlakom. 22/07/16 Boro Tomis Príbehy