Veža Blatnického hradu
Veža Blatnického hradu Zatvoriť

Túra Hrad Blatnica a Gaderská dolina

Návštevou kúpeľného mesta Turčianske Teplice som sa dostal pod Veľkú Fatru, a tak som si doma prechádzal na mapách, kde by som sa počas pobytu mohol ísť pozrieť. Okolie je fantastické, len si nájsť čas na turistiku v okolí. Samozrejme, že ma lákali vrchy, ale odradilo ma búrkové počasie. Sám som sa nechcel vydať na vrcholky hôr za peknými výhľadmi z Tlstej alebo Ostrej. Nakoniec som zvolil menej náročné putovanie Gaderskou dolinou a k tomu sa patrí navštíviť zrúcaninu hradu Blatnica. Aj keď to bude nenáročná trasa, tak naplní moje očakávania a poteším sa krásnou, aj keď len maličkou časťou prírody Veľkej Fatry.

1 deň
leto – 30.07.2016
Veľká Fatra - Bralná Fatra (Národný park Veľká Fatra)
prameň v ústí doliny Selenec
Martin (vlak, bus) - Blatnica (vlak, bus, parkovisko na začiatku doliny pri pamätníku SNP a jazierku)
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Blatnica, pamätník – Konský dol, ústie – Blatnický hrad – Gaderská dolina – Čertova brána – Dedošová, chata – Vápenná dolina, ústie – chatová osada Gader – Blatnica, pamätník

Zrána to vyzerá na celkom pekný deň. Otázkou je či to vydrží, lebo predošlé boli dosť daždivé a búrkové. Hneď po raňajkách sadám do auta a uháňam cestou do neznáma. Parkovacia stanica je dedina Blatnica na začiatku Gaderskej doliny. Vpravo od cesty a značky, ktorou pôjdem, je malé jazierko, kde si pláva niekoľko pstruhov. Je hneď za pamätníkom, kde je možnosť posedieť si s deťmi, ktoré tu majú možnosť použiť malé detské ihrisko. Obzerám si jazierko a kontrolujem, či sú pstruhy v dobrej kondícii a potom sa vraciam na cestu a pokračujem po nádhernej novej asfaltke mierne stúpajúc a obzerajúc si nové neznáme miesta Gaderskej doliny. Sprevádza má žltá turistická značka a o chvíľku som pri smerovníku chatová osada Gader. Udáva smer modrou cez Muráň a Tlstú do Vápennej doliny. Veľmi má to láka, ale sám sa na cestu nedám a parťak chýba, takže ostávam len dole, v oblakoch a vo výškach lietať nebudem. Možno aj nenáročná trasa uspokojí moje nadšenie a obohatí má o nové miesta v prírode. Budem sa preto držať len cesty v doline s odbočkou ku hradu Blatnica.

Som pri ďalšom smerovníku Ústie Konského dolu, ktorý poskytuje údaj, že k hradnej zrúcanine mám ešte pol hodinu cesty. Vydajme sa nahor, aby sme mohli odčiarknuť ďalšie miesto s pozostatkami opevnenia. Vedie sem tiež náučný chodník. Po ceste k hradu ešte odbehnem len pár metrov, aby som sa mohol pozrieť na časť Turca z pekného výhľadu, a potom sa zastavujem pri hradných múroch. Hore je pár turistov z Čiech a Slovenska. Predsa len, Veľká Fatra a jej zákutia sú lákavejšie ako niektoré menej známe horstvá u nás.

Hrad Blatnica

Bol postavený v druhej polovici 13. storočia na Plešovickom hrebeni nad dedinou Blatnica vo výške 685 m. Prvá zmienka je z roku 1300, keď bol majiteľom Petr z Brezovice. Postavili ho pre ochranu poštovej cesty Magna via, ktorá viedla z Nitry na Liptov. Počas storočí prechádzal hrad z rúk do rúk. Pongrácovci, Necpalskovci a neskôr za Révaiovcov bol rozšírený v roku 1540. Bol dvojvežový so stredovým palácom. Koncom 17. storočia sa ho zmocnili vojská Imricha Tököliho a v 18. stor. kuruci Františka II. Rákocziho. Od roku 1790 bol neobývaný a časom chradol. Dnes na ňom prebiehajú konzervačné práce.

Chvíľu sa motám okolo zrúcanín, obdivujem okolie z výhľadov a pomaly začínam zostupovať po chodníku k chatke, kde nepokračujem značkou, ale odbočím vľavo a lesnou cestou sa dostanem späť na značkovanú trasu pri horárni. Cestou dolinou popri zurčiacom Gaderskom potoku kráčam hore a stále sa musím niekde obzerať, aby som zachytil čo najviac z očarujúcej prírody. Tu skalnú stenu v zákryte stromov, tam nejaký kvietok či letiacich motýľou a rôznych chrobákov na rastlinách.

Pribúda aj návštevníkov, peších, na korčuliach ale aj cyklistov. Dokonca tlačiacich ratolesť v kočíku, a tak si vychutnávajúc prírodu na čerstvom vzduchu. Prichádzam k oddychovému miestu s posedením s názvom Mlynčekovo. Na potoku je urobených niekoľko mlynských kôl, ktoré stráži sám pán vodník z Mlynčekova, sediac nad okrajom pretekajúcej vody. Už len si sadnúť a zahľadieť sa do vody a na krútiace mlynské kolesa a oddýchnuť si, občerstviť sa a potom pokračovať v prechádzke Gaderskou dolinou.

Dostávam sa k ďalšej horárni odkiaľ po poslednom cestnom moste je vidieť koniec doliny a jej rozvetvenie na Dedošovú a Selenec. Pri ústí je možnosť si posedieť v prístrešku a oddýchnuť si, prípadne občerstviť sa. Je tu dosť čulý ruch, a tak pokračujem vpravo, aby som sa dostal k najužšiemu miestu doliny.

Čertova brána

Po necelých 10 minútach som v najužšom mieste Selenca a mám možnosť si predstaviť časť filmu Jánošík, keď sem zbojníci s koňmi pritiahnu voz so slamou a ten zapália, aby znemožnili postup drábom. Je to naozaj tak úzke, že jeden voz zahatal celý priechod medzi skalnými stenami. Pekné miesto, za ním sa dolina opäť rozširuje. Aj sem prichádzajú stále ďalší a ďalší turisti, aby útvar videli na vlastné oči. Aj keď je to menej náročná trasa, tak mi dopriala vidieť veľmi pekné miesta. Treba sa však vrátiť, a tak idem späť k ústiu Dedošovej, kde prejdem niekoľko desiatok metrov k chatke za potokom, v pozadí s peknou skalou. Tade pokračuje žltá značka ďalej smerom ku Kráľovej studni.

Návrat

Teraz pôjdem len stále dole a dole. Občas uvidieť, čo som cestou hore nevidel alebo mi to nejako zostalo za chrbtom. Nad horárňou je niekoľko vápencových vežičiek, ktoré upútajú moju pozornosť. Do kroku mi žblnkoce potok. Cesta ubieha rýchlejšie ako hore, zastavím sa pri tabuli s menami padlých, míňam Mlynčekovo a mávam vodníkovi na rozlúčku. Som pri druhej horárni a odbočke na lesnú cestu, ktorou som zišiel od hradu - posledný pohľad k zrúcanine, ktorá sa z časti ukazuje nad stromami.

Míňam ústie Vápennej doliny s modrou odbočkou Chodníka Janka Bojmíra a odbočku k ruine Blatnického hradu a o chvíľu som pri Konskom dole. Je tu chatová osada Gader s čulým ruchom a čas doplniť tekutiny, a tak si zájdem na chvíľu posedieť a pri chladenej kofole rozmýšľať o dni v prekrásnej Gaderskej doline. V doline, ktorá je skutočne jedna z najkrajších na Slovensku. Po osviežení odchádzam z osady a o chvíľu som pri jazierku, ktoré je pri pamätníku a detskom ihrisku s hojdačkami, preliezkami, aby si aj deti vychutnali deň. Pohľadom do vôd jazierka, kde v pokoji plávajú pstruhy si robím posledné zábery.

Cestou do kúpeľov sa na jednej zákrute cesty zastavím, aby som sa mohol pokochať nádhernou panorámou Turca. Je odtiaľ výhľad na dedinu Blatnica a vrchy, ktoré obklopujú Gader.

Zhodnotenie

Aj keď som dnes nedostal do tela, napriek tomu som bol na prekrásnych miestach Veľkej Fatry, ktorá ich má neskutočne veľa. Gaderská dolina je jednou z najnavštevovanejších na Slovensku svojou prístupnosťou pre veľký okruh milovníkov prírody. Je tiež východiskovým bodom pre okolité ciele: Tlstá, Ostrá, Kráľová studňa a jaskyňa Mažarná. Samotná Gaderská dolina s návštevou ruín hradu Blatnica je menej náročná a je prístupná aj pre rodiny s kočíkom a s malými deťmi. Kvalitná cesta údolím je ako stvorená pre korčuliarov a cyklistov, ktorí sa tiež môžu nabažiť svojej záľuby. Návšteva zanechala vo mne hlboký dojem a určite sa sem budem snažiť dostať a trocha viac si obzrieť Turiec aj z fatranských vrcholkov. Čaro prírody mi stále dodáva silu na návštevu ďalších a ďalších miest u nás s neskonale nádhernou prírodou.