Extra

Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso

11.05.07 K súčasným horám patria aj horské dráhy. Okrem sedačkových či kabínkových lanoviek, ktoré sa podobajú ako vajce vajcu, máme u nás aj zopár dráh, ktoré sú jedinečné. K mojim najobľúbenejším patrí elektrická ozubnicová železnica Štrba - Štrbské Pleso.

Trochu z histórie

Parná predchodkyňa dnešnej "zubačky" bola postavená v roku 1896 a predstavovala prvé železničné spojenie Štrbského Plesa so svetom. Po dokončení tatranskej elektrickej železnice (TEŽ, "električky") jej význam postupne klesal, v roku 1934 bola premávka zrušená a v roku 1936 trať demontovaná. Obnovená bola až v roku 1970 pri príležitosti usporiadania Majstrovstiev sveta v severských disciplínach, ktoré sa uskutočnili na Štrbskom Plese (mimochodom, v tomto období bolo dobudované celé stredisko v rozsahu, ako ho dnes poznáme). Tri elektrické dvojvozňové jednotky dodali švajčiarske spoločnosti Brown-Boveri Baden a SLM Winterthur zo Švajčiarska. Súčasne boli postavené aj výpravné budovy na Štrbskom Plese a zubačka v Štrbe získala dokonca krytú, dvojloďovú halu. Trať bola vybudovaná takmer presne v stopách predchodkyne, nepokračovala však až k jazeru ako v minulosti.

Nech sa páči nasadať

Stanica Štrba (Tatranská Štrba) je najvyššie položenou rýchlikovou stanicou na Slovensku (895 m). Nákladným vlakom musí často v týchto miestach vypomáhať ďalší rušeň, keď nevládzu náklad previezť cez Kozie chrbty. Už samotná stanica umiestnená v úvale poteší nielen priateľa vláčikov, ale aj turistu. Z protiľahlého svahu je nádherný pohľad na Západné aj Vysoké Tatry. Pomerne veľkorysá staničná hala po stenách a aj vo vitrínke obsahuje výstavné, najmä dobové exponáty. Vyjdeme hore schodmi (eskalátor už roky nefunguje) a ocitneme sa v krytej hale, dláždenej lešteným kameňom. Hala je dvojkoľajná, jedna koľaj je prevádzkovaná a na druhej vždy čaká rezervná súprava (v sezóne chodia niektoré spoje krátko po sebe). Otvoríme ťažké dvere (nie sú automatické) a vstúpime do sparťansky zariadeného interiéru. Na pár minút jazdy nám tvrdé sedadlá vystačia. Ešte nesmieme zabudnúť označiť lístok v označovači - podobne ako na TEŽ tu platí samoobslužný systém s častou kontrolou revízormi.

Na trati

Cvakne elektrický zámok dverí a stroj sa začne škriabať do kopca. Maximálna prevádzková rýchlosť je 30 km/h, stroj ju však sotva dosiahne. Po ľavej strane míňame s takmer leteckým pohľadom koľajisko železnice a ostrým oblúkom cez most vchádzame do lesa. Z mosta je za pekného počasia výborný pohľad na Nízke Tatry v oblasti Ďumbiera, ako aj na západný koniec Vysokých Tatier. Cestujúci (samozrejme okrem domácich) majú nosy nalepené na veľkých oknách. Predierame sa okolo početných chát až do jedinej zastávky na trati - Tatranský Lieskovec, čo je rovnomenný názov rozľahlej chatovej osady. Ešte cez jeden most a to už sa začína skutočná "štreka", stúpanie je príkre aj pre pešieho a zubačka si to šinie uprostred smrekového lesa, kde-tu sa priblíži alebo mimoúrovňovo prekríži "súbežnú" štátnu cestu - tá je však dvakrát dlhšia ako trať. Z polomov sa otvárajú výhľady späť na Nízke Tatry a vpred na Kriváň. Pokiaľ sedíte v krajných koncoch súpravy, tak v niekoľkých zákrutách máte možnosť vychutnať si aj pohľad na "zubatú" trať. Nasleduje najstrmšie stúpanie (150 promile) a súprava sa ocitne na vodorovnej koľaji nástupiska na Štrbskom Plese. Cesta späť nasleduje presne naopak - strojvodca len prejde do kabíny na konci súpravy - trvá však dlhšie o cca 3 až 4 minúty, takmer až po Tatranský Lieskovec je rýchlosť limitovaná na 17 km/h.

Zaujímavosti

Tak ako v lietadle, aj v zubačke môžete absolvovať návštevu "boardu". Samozrejme, pokiaľ je strojvodca ochotný a nevyhovorí sa na predpisy. Mne sa to podarilo, keď bol syn menší. Od strojvodcu som sa dozvedel, že služba na zubačke nie je za odmenu, ale sa na nej striedajú strojvodcovia z diaľkových tratí. Príčina je prozaická, kumulované prevýšenia pri jednej šichte dosahujú takmer 5000 m hore a 5000 m dole a to na ľudský organizmus nemá najlepší vplyv. Ešte k tej kabíne - každý koniec súpravy obsahuje oddelený priestor s lavičkou, pričom pracovisko strojvodcu zaberá len menšiu časť tohto priestoru a je ohraničené plexisklom. To preto, aby ste si nemysleli, že sedíte priamo za prístrojovou doskou. Súbežne so strmšou polovičkou trate vedie aj modro značený turistický chodník, ktorý umožňuje pohľady na tento výnimočný dopravný prostriedok. Po kalamite je čiastočne zapadaný, ale bez problémov schodný.

V stručnosti

Číslo trate: 182
Dĺžka trate: 4780 m
Prevýšenie: 455 m
Rozchod: 1000 mm
Max. stúpanie: 150 promile
Čas jazdy hore: 15 minút
Čas jazdy dole: 18 minút
Cestovné (jednosmerné, nezľavnené): 30,-Sk / 35,- Sk v automate
Časový (neprenosný lístok, treba dopísať číslo OP): 100,- Sk/deň, 200,- Sk/3 dni, 300,- Sk/7 dní, 360,- Sk/mesiac. Možnosť kombinácie s časovým lístkom na TEŽ (električku).
Cestovné zodpovedá cenníku ŽSR z roku 2007.
Cestovný poriadok (trať č. 182):
http://www.slovakrail.sk/sk/tratove-poriadky

Zdieľaj:  
Reakcie
Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso 13/07/11 05:46 19 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Strelníky – Ľubietovský Vepor – Ľubietová Keď odbočíte z Pohronia v Lučatíne smerom na juh, cesta úzkou Ľubietovskou dolinou vás privedie do rovnomennej obce a neskôr sa vyškriabe na plošinu s obcou Strelníky do nadmorskej výšky 650 m. Juh a východ krajiny obkolesujú severné výbežky Poľany. Bočné hrebene, vedúce od kaldery vyhasnutého vulkánu, končia nad obcou. Najvýraznejší sa však ťahá severnejšie, v ústrety Veporským vrchom. Podobne ako Klenovský Vepor, ktorý dal susedným vrchom meno, aj dominanta severnej časti Poľany nesie archaický názov prasaťa – Ľubietovský Vepor. 30/11/15 Peter Straka Poľana
Túra Prosiecka a Kvačianska dolina Prechod dvomi susednými dolinami Chočských vrchov medzi Liptovom a Oravou patrí k slovenskej turistickej klasike. Trasa vedie rozmanitou slovenskou prírodou s pestrou geologickou minulosťou. Náučný chodník so sedemnástimi panelmi, historické mlyny na Oblazoch, vyhliadka Malý Roháč a široké výhľady do okolitej krajiny ešte umocňujú turistický zážitok. 07/09/15 Peter Straka Veľká Fatra a Choč
Túra Kokava nad Rimavicou – Jasenina – Šoltýska Južná časť Stolických vrchov nepatrí medzi turisticky frekventované oblasti Slovenska. Napriek tomu, že táto časť Slovenského rudohoria je reliéfom a rázom krajiny veľmi atraktívna, skôr ako turisti ju ocenil niekto iný. Na hory a doly medzi Jaseninou a Bykovom si už roky brúsia zuby energetici... 16/08/15 Peter Straka Stolické vrchy
Najnovšie články na titulke
 
Predstavenie Termotričko X-Bionic Trekking Summerlight Minulé leto bolo aj na horách mimoriadne horúce a už teraz sa ukazuje, že tohtoročné bude asi na tom podobne. Prvá vrstva je v suchom a teplom počasí zároveň jedinou, preto musí spĺňať viacero funkcií. V rámci možností by v tričku nemalo byť teplo. Malo by odvádzať pot tak, aby nás občasný poryv vetra príliš neprefúkol na citlivých partiách. Zároveň by malo byť dostatočne odolné, aby ho nepoškodilo časté nosenie ťažkého batoha, či predieranie sa kosodrevinou. O toto všetko sa snaží termotričko X-Bionic Trekking Summerlite a zároveň pridáva snahu predchádzať prehriatiu organizmu. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Túra Zasnežený výstup na Triglav "Poďme niekam!" "Dobre." Takto jednoducho som sa ocitla v konverzácii, kde sa riešil výstup na zasnežený Triglav koncom októbra 2015. Začali mesačné prípravy pred plánovaným odchodom. Pravidelné sledovanie počasia, snehových správ, webkamery, načítavanie článkov, plánovanie výstupovej a zostupovej trasy. Až to konečne prišlo a my sme sa vydali do výšky 2864 m, aby sme otestovali seba a možno trochu aj naše kamarátstvo. včera Zuzana Jana Škápíková Svet

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Zubačka: Štrba - Štrbské Pleso 13/07/11 05:46 19 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
Práve nás číta 287 ľudí
1.04 (0.72)