Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Správa Súčasná pozemná lanovka končí

Pozemná lanovka na Hrebienok bola pre mňa ako pre dieťa vždy veľkou atrakciou. Rovnako ako staré električky pískajúce v zákrutách, ako farebné kabínky premávajúce na Skalnaté pleso, tak ma fascinoval aj systém ťahania červených vozňov pozemnej lanovky. Nos nalepený na skle, aby mi neušlo stretnutie oboch vozňov v strede trate, mihajúce sa zelené stromy za oknom. Rokmi sa vymenila kabínková lanovka, vymenili sa električky, ale pozemná lanovka bola stále tá istá. Až prišiel rad aj na ňu. Túto sezónu sa živou pripomienkou môjho detstva odveziem posledný krát.

História

Pozemnú lanovku zo Starého Smokovca na Hrebienok uviedli do prevádzky v decembri 1908 takmer súčasne so začatím prevádzky na elektrickej železnici. Na prepravu osôb slúžili dve kabíny s jednou vozňovou triedou. V roku 1951 sa vymenili pôvodné vozne i strojové zariadenie za modernejšie a zvýšila sa cestovná rýchlosť. Vzhľadom na stúpajúci počet návštevníkov a blížiace sa MS 1970 sa rozhodlo o nahradení lanovky novou. V roku 1967 sa v rámci rekonštrukcie zrušili pôvodné stanice a postavili nové v Starom Smokovci aj na Hrebienku. Zároveň sa vymenilo zariadenie, ktoré dodala talianska firma Ceretti-Tanfani z Milána. Jediná pozemná lanovka na Slovensku meria 1937 metrov a prekonáva výškový rozdiel 255 metrov.

Nová lanovka

Rekonštrukcia by sa mala týkať výmeny vozňov lanovky aj budovy údolnej stanice lanovky v Starom Smokovci (postavená v roku 1967). Vozne by mali mať ekologickejší a tichší motor, plus moderné zabezpečovacie zariadenia. Hoci lanovka aj v súčasnosti spĺňa kritériá pre bezpečnú prevádzku, TLD sa podľa marketingovej riaditeľky Danky Veleckej rozhodli zvýšiť komfort prepravy a kvalitu služieb. Vozne by mali byť viac presklené, vrátane strechy. Kapacita vozňov by sa mala zvýšiť zo 130 na 160 osôb.
Čo sa týka rekonštrukcie budovy, podľa plánov by mala získať moderný dizajn v rámci súčasných trendov svetovej horskej architektúry. Výrazovými prvkami stavby by mal byť v projekte prešovského architekta Petra Marcinka kameň, drevo a sklo.

Rekonštrukcia pozemnej lanovky je podmienená získaním súhlasných stanovísk všetkých kompetentných orgánov. Celkové náklady na rekonštrukciu by mali dosiahnuť približne 250 mil. Sk. Dodávateľom vozňov a technológie bude rakúsko-švajčiarsky koncern DOPPELMAYR / GARAVENTA.

Lanovka by mala byť slávnostne uvedená do prevádzky 24.12. Zaujímalo nás, či sa zmení výška cestovného, ale na cenníku sa vraj v súčasnosti ešte pracuje. V priebehu prvého víkendu po začatí prevádzky by mali byť akciové ceny.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]


Fotogaléria k článku

Najnovšie