Rada Balíme sa na 3-4 dni

Prichádza čas letných túlačiek a výjazdov na predĺžené víkendy. Či chceme alebo nie, treba sa na ne zbaliť. Nečakajte, že tu nájdete podrobný popis, koľko kusov spodného prádla si máte vziať. Skôr len rady, čo si zobrať, čo sa hodí a čo je podľa mňa hlúposť si brať. A najmä, ako to zbaliť.

Najdôležitejšie je vedieť, kam ideme, čo tam bude, a aké sú možnosti úniku v prípade, že niečo nevyjde. Teda, ako správna bojová jednotka, treba si pozrieť mapu!

Čo treba na mape hľadať?

V prvom rade trasu, ktorou pôjdeme a ako je trasa zásobená vodou, čiže hľadáme studničky, prípadne chaty a krčmičky :D. Osobne si beriem 3 – 4 litre vody na osobu a deň a aj tak zväčša ešte vylievam, lebo studničiek je hojne. Netreba sa báť piť vodu z nich, nie je treba chemické čistenie, ktoré vám iba zničí črevnú flóru. Pokiaľ to nie je stojaca voda, neriešime.

Možnosti úniku sú cestičky, ktoré križujú našu trasu a vedú do civilizácie, je ich treba poznať, lebo jeden nikdy nevie.

Byť pripravený na všetko!

Stokrát opakovaná fráza a toľko krát podcenená... Nebudem vás presviedčať, skôr naopak, poviem vám, že na všetko sa pripraviť nedá. Jediné čo môžete, je spraviť a počínať si ako najlepšie viete, ale aj tak sa vám stane, že sa vyskytne niečo, s čím ste nerátali. Preto noste so sebou lekárničku. Nemusíte ju mať úplne ako zo stanice prvej pomoci, ale mali by ste v nej mať liek proti bolesti, obväz, termo-prikrývku z hliníku, ihlu a niť (občas sa hodí aj izolačná páska). Ostatné je na vás.

Oblečenie

Závisí od ročného obdobia, ale keďže je článok o letných túlačkách, tak sa budem sústrediť na leto. Treba jedny dlhé, jedny krátke nohavice, fleece, alebo softshell, jedno tričko s dlhým a asi tri s krátkym rukávom a hlavne tlsté ponožky, aspoň troje. Veci do dažďa veľmi nemajú zmysel, nakoľko musíte nosiť komplet, ktorý je ťažký, a aj tak vám ho často batoh pretlačí a budete aj tak mokrý, preto radšej odporúčam pončo, ktoré vám ochráni aj batoh. Také pončo sa zväčša zmestí do vrchlíku, takže ho budete mať v prípade núdze poruke.

No ale k praktickým veciam. Na takýto výlet by nám mal stačiť batoh s objemom 50 litrov. Prvá vec, čo ide do batohu, je spacák, ten by mal ísť na najneprístupnejšie miesto batohu. V prípade jednokomorového batohu naspodok, pri dvojkomorových na spodok vrchnej komory. Dôvod je jednoduchý, spí sa zväčša v noci a k večeru je chladno, takže budete mať už aj tak väčšinu vecí na sebe a nebude problém sa dostať k spacáku, navyše ak sa počas dňa zhorší počasie, nebudete musieť vyťahovať spacák, aby ste sa dostali k teplým veciam. V prípade dvojkomorového si do spodnej komory dajte teplé veci.

Fľaše s vodou idú do batohu posledné a rozhodne používajte plastové, tie sa totižto po vypití dajú stlačiť a zaberú tak menej miesta. Najlepšie hlavou dole a čo najbližšie k chrbtu batohu.

Nebojte sa improvizáce!

Karimatka, stan, paličky, lano a iné.
Každý slušnejší batoh má zvonku kompresné popruhy, na ktoré sa dajú pripevniť veci, poprípade má pútka, do ktorých môžete dať popruhy, ktoré sa dajú kúpiť snáď v každom outdoorovom obchode. Treba už len trošku improvizovať a hneď má váš batoh obrovský objem. Platí zásada: čo sa dá pripnúť zvonku, to nepchaj dnu.

Pripnutie karimatky je asi najjednoduchšie, aj tu však platí jedna zásada. Nedáva vodorovne, nakoľko sa potom zachytávate o veci a zavadziate v autobuse.
Zo stanu najprv odstránime paličky a kolíky a pripneme ich zvlášť na bok batohu a stan spredu. Pokiaľ neberiete stan, alebo idete do oblasti, kde sa nesmie stanovať, vezmite si celtu a kus repšnúry (lezecká 3 alebo 4 mm, aspoň 10 metrov). Celta stojí pár korún a pri rozmere 2,5 x 2,5 poskytne aj dobrú ochranu pri daždi a dvaja sa pod ňou spokojne vyspíte.

Paličky majú na väčšine batohov svoje miesto, tak ho nájdite a použite!
Lano sa nedáva dopredu batohu, keďže je ťažké, ale navrch, najlepšie pod vrchlík, tam je pevne umiestnené a nevypadne vám.

Zbrane sa dávajú do očiek, ktoré by mali byť na spodku batohu. Najprv do očka cepín zaveste rúčkou dolu a potom ho otočte smerom dohora a pripevnite do slučky. Finta je v tom, že keď povolíte slučku, nesmie vám cepín spadnúť na zem, ale by vám mal ostať visieť v očku.

Takže už len ostáva poriadne dotiahnuť kompresné popruhy a hor sa na hory!

Ďalšie prípadné otázky vám rád zodpoviem v diskusii.

Heslovitý zoznam vecí na viacdenné putovanie nájdete v samostatnom článku.