Test Kayland Contact 500

Už dlhšie som sa pohrával s myšlienkou zaobstarať si na letnú turistiku polovičné topánky z kategórie approach. Dôvodom bol hlavne komfort nosenia a univerzálnosť použitia nielen na turistiku, ale aj pre pohyb v meste. Po presondovaní trhu a preštudovaní informácií o skúsenostiach s rôznymi modelmi padlo rozhodnutie zakúpiť model Kayland Contact 500.

Výrobca
Hmotnosť
900 g
Páči sa mi
komfort, univerzálnosť, dýchanie, šnurovanie, celkový pocit z nosenia
Nepáči sa mi
vŕzganie zapríčinené pravdepodobne výrobnou vadou, opotrebenie výstelky na päte
Infocena
119 €
Hodnotenie
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 90 bodov
» vysvetlenie hodnotenia
Obchody
elcon.sk$ret

Pár slov o Kaylande

Firma Kayland sídli v talianskej Montebellune a vývoju a výrobe trekingovej obuvi sa venuje od roku 1971. Jej záber je veľmi široký, od špeciálov do extrémnych výšok s integrovaným návlekom a vyberateľnou vnútornou topánkou cez špeciály na ľadové lezenie s pevne namontovanými mačkami a cez topánky kategórie mountaineering, backpacking až po multisport a approach. Firma využíva vo svojich topánkach membránu Event, v súčasnosti považovanú za jednu z najpriedušnejších a teda najfunkčnejších membrán. Okrem toho využíva aj mnoho iných technológií, ktoré zvyšujú komfort nosenia, či bezpečnosť pri náročných podmienkach. Topánky Kayland boli použité pri mnohých expedíciách a všeobecne bola vyjadrená veľká spokojnosť.

Popis topánky

Model Kayland Contact 500 je approachova topánka, určená na ľahkú turistiku, prístup k stenám, resp. pohyb v prírode vo voľnom čase. Nie je vybavená membránou, teda nie je nepremokavá. Zvršok topánky je zložený zo silikónom impregnovanej kože a vzdušnej, oderuodolnej textílie. Špička je anatomicky tvarovaná pre maximálny komfort a opatrená gumeným prekrytím, zamedzujúcim jej okopanie a poškodenie. Šnurovanie v spodnej časti je asymetrické, zabezpečuje tým perfektný kontakt a súlad medzi nohou a zvrškom. Jazyk a golier sú špeciálne vystužené a tvarované, jazyk nemá absolútne tendenciu zosúvať sa a optimálne obopína priehlavok. Päta je z vonkajšej strany vystužená kvôli pevnému uchyteniu nohy v zadnej časti topánky. Podšívka je zo vzdušnej 3D airmesh textílie. Medzipodrážka EVA zamedzuje otrasom pri prudkom dostupe a zvyšuje komfort nosenia. Podrážka je Vibram Multisport a je vytiahnutá až na špičku kvôli jej ochrane. Vložka je nylonová, 2 mm hrubá. Hmotnosť topánky je cca 450 g a stupeň tvrdosti z rozsahu 0-9 je 2. Šnurovanie je kombinované, prvé štyri sú dierky, potom dve textilné pútka. Na vnútornej strane zo spodu je prvé kožené pútko.

Pocity a dojmy

Už pri prvom obutí topánky som pochopil, že mám na nohách to pravé orechové. Prvý pocit bol veľmi príjemný, topánka presne sadla, aj veľkosť bola ideálna, tzn. že som nemal veľkosť niekde medzi 46 a 46,5. Pri pohľade na špičku má človek pocit, že musí sťahovať prsty, ale opak je pravdou. Prsty nemajú tendenciu ani „lietať“ v špičke, ani odkrviť sa. Asymetrické šnurovanie obopne zvršok topánky okolo nohy na celej ploche rovnomerne, nemal som žiadny pocit prázdneho miesta medzi nohou a zvrškom. Takisto aj jazyk pevne a pritom mäkko stabilizuje priehlavok v topánke. Päta topánky je tvarovaná tak, aby v nej päta nohy nelietala ani pri slabšom zašnurovaní. Občasnému pohybu päty nohy sa nedá zabrániť, následkom čoho je opotrebovanie podšívky, ale to je aj pri intenzívnom celoročnom nosení minimálne. Medzipodrážka EVA funguje, ako má, tlmí nárazy, ale netreba od toho čakať zázraky, nie je to struna a časom sa funkcia znižuje. Podrážka Vibram je vysoko odolná voči oderu aj na asfaltovom povrchu, opotrebovanie je po vyše roku minimálne. Nie je však vhodná na mokrý skalnatý terén, tam dosť kĺže, takisto aj na zľadovatenom povrchu. Jej adhézia na pôdnom povrchu a suchej drsnejšej skale je výborná. Čo sa týka švov, ktorých je na topánke požehnane a mal som z nich malé obavy, tak aj po dôkladnej prehliadke som nenašiel predratý ani jeden. Čiže v tomto smere absolútna spokojnosť.

Komfort nosenia tohto modelu je veľmi veľký, musím povedať, že u mňa nasadil latku poriadne vysoko. Topánka netlačí, výborne dýcha, samozrejme v spojení s vhodnou funkčnou ponožkou. Nespôsobili mi ani jediný otlak, ani len sčervenenie kože. Zostup v nich je takisto komfortný, aj pri zostupe z Kriváňa na Tri Studničky zrýchleným tempom som dole len slabulinko cítil na prstoch, že niečo prešli. Pre mňa je tvrdosť optimálna, nemám rád na leto príliš tvrdé topánky, radšej terén pod nohou cítim, pravda, do určitej miery. Aby som však nehovoril len v superlatívoch, objavil som aj chybu, ktorá sa vyskytla po asi polročnom nosení, a síce že topánka hlavne po chôdzi v mokrom teréne vŕzga. Myslím si, že to spôsobuje malá štrbinka medzi podrážkou a medzipodrážkou. Ak sa do nej dostane voda, tak sa tam aj hlási. Žiaľ, dierku som neobjavil. Našťastie to nie je príliš rušivé. Takisto je chybou už spomínané opotrebovanie podšívky, vlastne jej vrchnej vrstvy.

Už som spomínal, že konkrétny model nie je vybavený membránou, čiže je premokavý. To však bolo účelové rozhodnutie, uprednostnil som dýchanie a paropriepustnosť pred nepremokavosťou, ani som ich nikdy neimpregnoval. Párkrát mi na nohách premokli, ale mám odskúšanú chôdzu v týchto mokrých topánkach aj s mokrou ponožkou, aj suchou ponožkou a na komforte sa nič nezmenilo. Samozrejme, ide o turistiku v lete. V chladnom období by to už bol problém. Ale vtedy už asi každý siaha po impregnácii alebo vysokých nepremokavých modeloch.

Ešte pár slov k tomu, prečo polovičné topánky, keď sa na turistiku preferuje vysoká pevná obuv. Rozhodol som sa tak preto, lebo tieto topánky využívam ako multifunkčné aj na hory, aj na pohyb v meste, ďalej preto, lebo je v nich oveľa vyšší komfort chôdze, sú ľahšie, mäkšie a môj názor je taký, že keď si mám vyvrtnúť členok, tak sa mi to podarí aj vo vysokých topánkach. Pri chôdzi musím byť možno trochu opatrnejší, ale to sa postupom času vžije ako prirodzenosť.

Na záver môžem len skonštatovať, že moja voľba bola správna a v týchto topánkach som našiel presne to, čo som hľadal. Pohodlie, bezpečnosť, funkčnosť, univerzálnosť. Na turistiku po našich holiach vo Veľkej a Malej Fatre, Nízkych Tatrách a iných pohoriach mimo vyslovene skalnatých túr je to pre mňa ideálna obuv, pri ktorej zostanem aj v budúcich rokoch.