Grandhotel Partyzán zhorel 18. 9. 2021. Foto – Martin Kavecký
Grandhotel Partyzán zhorel 18. 9. 2021. Foto – Martin Kavecký Zatvoriť

Útulňa Bývalý Grandhotel Partyzán

POZOR, OBJEKT ZHOREL – Na absolvovanie hrebeňa Lúčanskej Malej Fatry v dĺžke 44 km si treba vyčleniť aspoň dva dni. Z toho vyplýva nutnosť stráviť minimálne jednu noc na hrebeni. Pokiaľ nie ste z okolia a nestíhate ranný spoj do Strečna či do Fačkovského sedla, dobre padne ešte jedno ubytovanie na noc pred túrou.

Malá Fatra - Lúčanská Fatra: Horná lúka, cca 200 m po zelenej značke na juhovýchod
802 / 1240 m n. m.
8 osôb / 7 osôb
celoročná
prameň
Kontakt
Dalšie info
vlastná karimatka a spacák sú odporúčané
Zrušené - poznámka
Objekt zhorel do tla 18. 9. 2021 a pravdepodobne už nebude obnovený

Pozor, objekt zhorel 18. 9. 2021. Nerátajte s ním pri plánovaní túr.

História požiarov

Hrebeňovka z Kľaku smerom na Martinské hole nepatrí k najnavštevovanejším. Nemožno však o nej povedať, že je nezaujímavá. Lesné časti sa striedajú s lúčnymi, kde-tu pekné vyhliadkové skaly či skalky. Je však pravda, že prechod od Hnilickej Kýčery po Hornú lúku je psychicky náročnejší. Kto má však rád tajomné a lesnou ťažbou nenarušené lesy, príde si na svoje. Aj o výhľady na turčiansku či rajeckú stranu nie je núdza. Po 25 km dorazíte na vrchol Hornej lúky, ktorý je už hranicou medzi lesnou a hôľnou časťou.

Od rázcestia Horná lúka treba ísť zelenou smerom na Bystričku a tesne pred vstupom do lesa je vľavo od chodníka útulňa. Nedá sa minúť, vidno ju z chodníka.

Na prízemí je miesto pre troch na posteliach s matracami, v podkroví sa potlačia štyria na vlastných karimatkách. Upozornenie pre alergikov – hore sú funkčné, ale aj popretrhávané slamníky. Bonusom sú dve karimatky, zelenú som tam zanechal ja. Do podkrovia sa lezie po labilnom rebríku. V čase našej návštevy sa nám ušlo miesto na povale. Preto som spodok veľmi neskúmal, je tam však minimálne funkčná piecka, ktorú sme na povale čiastočne cítili. Hotel je veľmi jednoduchej drevenej obíjanej konštrukcie, má však luxusnú strechu z trapézového pozinkovaného plechu. Prameň pitnej vody je neďaleko.

Nad hotelom sa nachádza väčšia turistická chata, ktorá sa však zamyká. Podľa mojej informácie patrí Klubu slovenských turistov Bystrička a v prípade organizovaných pochodov si ju možno prenajať. Lesklú plechovú strechu chaty vidieť z Martinských holí – z Veterného. Grandhotel sa nachádza asi 20 metrov nižšie, zakrytý stromami.

Smerom na hole

Po nocľahu možno pokračovať bez výraznej straty výšky ďalej smerom na Veterné, Veľkú lúku, Minčol a ďalej buď do Strečna alebo do Vrútok. Krajina je odlesnenejšia, poskytuje viac výhľadov, trasa priamejšia a podstatne menej náročnejšia ako predošlý deň - samozrejme s výnimkou zostupu.

Ako bonus pripájam aj pár záberov z hrebeňa, ktorého prechod umožnili vyššie popísané „hotely“. O turistických možnostiach v Lúčanskej časti Malej Fatry sa môžete dočítať v nasledovných článkoch.

Súvisiace odkazy

Prístrešok vo Fačkovskom sedle

V piatok o 19.30 h vychádza zo Žiliny autobusový spoj do Prievidze. Takže okolo 20.23 h je možnosť vystúpiť na zastávke a vybrať sa do niektorej z chát. Pokiaľ chcete ušetriť na nocľažnom, vľavo od salaša Kľak (mimochodom po 20.00 h je už zavretý) sa asi 20 metrov poniže nachádza prístrešok pre lyžiarov (GPS súradnice: [url="http://mapy.hiking.sk/?x=18.60909&y=48.9625"]N 48.9625° E 18.60909°[/url]). Masívna dreveno-kamenná stavba s kvalitnou strechou má jednu stranu otvorenú, na betónovej podlahe sa nachádzajú tri stoly a šesť pohyblivých lavíc – po zrazení dvoch dokopy vzniknú pohodlné prične. Takže traja na pričniach a kto sa nebojí výšky, tak traja na stoloch. Na podlahe by sa opäť potlačili asi traja ľudia. Na stene sú praktické háčiky, ktoré využijú aj nelyžiari. Takže dobrú noc a ráno smer Kľak.