Extra Nový návštevný poriadok TANAP v príprave

Ministerstvo životného prostredia a Štátna ochrana prírody v súčasnosti pracujú na novej verzii Návštevného poriadku TANAPu, ktorý by mohol byť účinný už od tohtoročnej zimnej sezóny. Podľa nášho zdroja z ministerstva je súčasný poriadok zastaralý a obsiahly. Súčasné reštrikcie (sezónne uzávery, zákaz pohybu mimo značených chodníkov, rozlišovanie návštevníkov podľa členstva v zväze a pod.) by sa mali prehodnotiť z hľadiska ochrany prírody a tie, ktoré nemajú opodstatnenie, by sa mali zrušiť. Samostatnou kapitolou sú plány obnovy turistických chodníkov a chát.

Bivaky, zmiernenie obmedzení pre turistov a cyklistov

Podľa súčasného návštevného poriadku v parku nie sú vyhradené miesta pre stanovanie a bivakovanie. V praxi sa toto ustanovenie často viac alebo menej úspešne obchádza. Po novom by sa mal bivak zaviesť ako súčasť horolezeckých túr, ak trvanie presahuje viac ako 1 deň, a taktiež ako súčasť turistického prechodu hrebeňa Západných Tatier. Podmienkou je, že pre nocovanie sa v letných podmienakch nesmie používať stan. Opakované bivakovanie sa bude považovať za zakázané táborenie.
Kvôli prechodu hrebeňovky Západných Tatier by sa malo zriadiť oficiálne bivakovacie miesto pri hornom Jamnickom plese, ak sa KST zaviaže časovo neobmedzenou zmluvou so Správou TANAPu a s urbárom Jamníka a Kokavy na znášaní odpadkov a čistenia okolia dva krát ročne.
Medzi ďalšími plánmi sa nachádza aj zámer opäť otvoriť turistický chodník medzi Pyšným sedlom a Červenými vrchmi a zrušiť obmedzenie pohybu po turistických chodníkoch na 1 hodinu po východe a 1 hodinu pred západom slnka.

Keďže viaceré z týchto zmien by sa dotýkali turistov, o vyjadrenie sme požiadali aj KST. „Práve teraz vo štvrtok (28.6., pozn. red.) sme mali výkonný výbor, kde sme problematiku nového návštevného poriadku preberali. Máme záujem byť prizvaní k jeho tvorbe“, povedal nám Peter Perhala z KST. Zaujímalo nás, či KST podporuje navrhované uvoľnenia prísnych pravidiel. „Pre organizovanú turistiku určite,“ reagoval P. Perhala. Na naše upozornenie, že medzi navrhovanými zmenami je aj zrušiť rozlišovanie návštevníkov podľa členstva v šporotvom zväze a rozlišovať ich len podľa terénu, kde sa nachádzajú, a či nie je za uvoľnenie pravidiel aj pre jednotlivcov, Perhala reagoval, že on zastupuje KST ako turistickú organizáciu. K ďalším návrhom sa vyjadrovať nechcel, keďže ich nečítal. KST sa vraj neskôr určite vyjadrí.

Cyklistov by pravdepodobne potešilo rozšírenie siete cyklistických trás o nové v Bielovodskej doline (po táborisko), Javorovej doline (po potok pod Košiarom), a Račkovej doline (po koniec spevnenej cesty). Zároveň sa na turistických chodníkoch navrhuje zakázať pohyb akýmikoľvek technickými prostredkami, ako bicykle, inline korčule, skákacie chodníky a pod.

Zrejme veľkému záujmu by sa po prípadnom schválení tešila možnosť spoplatneného enviromentálneho sprevádzania strážou prírody aj do prísne chránených lokalít. Uvažuje sa aj po dobu 2 rokov zaviesť enviromentálne sprevádzanie strážou prírody po hrebeňovom chodníku Belianskych Tatier po rekonštrukcii chodníka. Počas tejto dvojročnej doby by sa ukázalo, aký vplyv má na okolité prírodné prostredie prítomnosť človeka. Podľa nášho zdroja z ministerstva sa erózia chodníka v dnešnej dobe dá riešiť, a ak prítomnosť človeka nebude mať zlý vplyv na počet kamzíkov a okolitú prírodu, dá sa uvažovať o znovuotvorení Belianskych Tatier.

Zmeny týkajúce sa skialpinistov a horolezcov

Výrazné zmeny by sa mali týkať oblasti skialpinizmu a pohybu mimo značených chodníkov. Ako sme už spomínali, malo by sa zrušiť rozlišovanie návštevníkov podľa členstva v športovom zväze a naopak by sa mali rozlišovať len podľa terénu, v ktorom sa pohybujú. Mala by sa jasne definovať zimná turistika, pešia aj na lyžiach, a zimné trasy pre ňu by sa mali vytýčiť tak, aby obchádzali ochranársky citlivé oblasti. To by malo viesť k celoročnému otvoreniu dôležitých turistických trás.

Skialpinizmus by sa mal definovať ako súčasť horolezectva a tak k nemu aj pristupovať z hľadiska opustenia turistického chodníka. To znamená, že skialpinista na chodníku z Téryho chaty robí zimnú turistiku a je to turista, skialpinista, ktorý v povolenom rajóne lyžuje v žľabe, robí horolezectvo a môže teda opúšťať chodníky.

V pláne je otvoriť nové zóny freeridového lyžovania, konkrétne ide o celý záver Skalnatej doliny, oblasť Mlynickej doliny a Furkotskej doliny po spojnicu sedlo nad Skokom – vodopád Skok – Soliskové sedlo – sedlo Sedielkový priechod, celý záver Račkovej doliny od koliby pod Klinom, celú Žiarsku dolinu a celú Salatínsku dolinu.

Tieto návrhy podľa Zuzany Rychlikovej zo Slovenskej skialpinistickej asociácie asociácia podporuje a podieľala sa na ich vytvorení.
Medzi ďalšie návrhy patrí sprístupnenie niektorých horolezeckých oblastí (Kriváň do Nefcerky) po celý rok.

Návštevný poriadok by mal byť krátky, vypracovaný jednoducho a s množstvom mapových podkladov, aby bol pre návštevníkov čo najzrozumiteľnejší.

Ďalšie navrhované zmeny v TANAPe

Medzi ďalšie projekty v rámci TANAPu patria predovšetkým snahy o obnovenie či vybudovanie ďalších turistických chodníkov a chát.

Ministerstvo by malo podporiť projekt Občianskeho združenia Tatranské chodníky v zredukovanej podobe. Konkrétne by išlo o obnovu piatich turistických chodníkov:
1. Chata pri Zelenom plese - Baranie sedlo - Baranie rohy - Baranie sedlo - Téryho chata,
2. Zbojnícka chata - Svištový štít - Zbojnícka chata,
3. Bielovodská dolina - Ťažká dolina - sedlo Váha - chata pod Rysmi,
4. Mlynická dolina, Capie pleso - Štrbský štít - Capie pleso - Mlynická dolina,
5. Bystrá a Furkotská dolina - Bystré sedlo - Furkotský štít - Triumetal a späť.

Tento projekt si vyžaduje posúdenie vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA. Zámerom obnoviť niektoré tatranské chodníky sa budeme venovať v samostatnom článku.

Ďalej sa uvažuje o zrekonštruovaní niektorých kolíb, resp. asanovaných chát na vysokohorské chaty. Konkrétne ide o kolibu pod Klinom v Račkovej doline, kolibu pod Smrekom v Jamnickej doline, niekdajšiu chatu Kamzík na Starolesnianskej poľane, a prípadne niekdajšiu chatu pri Jamskom plese. Tiež existuje zámer zriadiť podmienky pre výstavbu vysokohorskej chaty v Bielovodskej doline a zrušenie súčasného nevhodného verejného táboriska.

Toľko navrhované zmeny, ktoré budeme aj naďalej sledovať. Radi by sme Vás vyzvali k diskusii vo fóre.