Vstavač vojenský pri lome Skrabské
Vstavač vojenský pri lome Skrabské Zatvoriť

Túra Orchidey v Beskydskom predhorí

Jar je vo svojej druhej polovici, všetko naokolo rastie, kvitne, lúky sú plné rôznych kvetov a všetko čaro prírody len zvýrazňuje dokonalosť, farebnosť, čarovnosť našej nádhernej krajiny. Práve kvitnutie orchideí je jedna pestrá paleta rôznych druhov kvetov, ktoré u nás na niektorých miestach rastú. Práve preto by som rád niektoré miesta aj spoznal a navštívil. Viem, že rastú voľne v prírode a medzi inými aj najväčšia naša orchidea - črievičník papučkový (Cypripedium calceolus). Klub slovenských turistov Krokus Hanušovce nad Topľou každoročne usporadúva v máji turistické podujatie. Konečne pre tento rok si ho zaraďujem do kalendára.

1 deň
jar – 20.05.2018
Nízke Beskydy: Beskydské predhorie
studničky pri poľovníckej chatke nad dedinou Remeniny
Vranov nad Topľou (vlak, bus) - Petkovce (bus)
Remeniny (bus) - Hanušovce nad Topľou (vlak, bus)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)

Petkovce – Petkovský potok – lom Skrabské – Kunova hora – Remeniny

Podľa predbežných informácii je zraz turistov na parkovisku pred potravinami, odkiaľ odchádza autobus do Petkoviec, kde sa začne s prechádzkou a objavovaním orchideí. Z domu odchádzam tak, aby som mal dostatok času na príchod k miestu stretnutia. Vzdialenosť do Hanušoviec nad Topľou absolvujem za necelú hodinku s dostatočným predstihom. Čakám, kým prichádzajú prví turisti z rôznych skupín. Prešovčania, Vranovčania, ale aj domáci. Už je tu autobus, a tak pomaly začíname nastupovať. Odchod autobusu je v stanovenom čase, ako podľa grafikonu a uháňame cestou k východisku. Konečne sme vystúpili v dedine Petkovce a po úvodných slovách vyrážame vpred za poznaním a krásou orchideí.

Petkovce

Dedinka ležiaca v juhozápadnej časti Ondavskej vrchoviny v blízkosti rieky Topľa po stranách Petkovského potoka. Prvá zmienka o osade je z roku 1363 s názvom Peteruagasa. Založil ju Peter Šoltýs. Stred obce sa nachádza v nadmorskej výške 205 m. Stojí tu barokový gréckokatolícky chrám, ktorý prešiel viacerými úpravami. Dokonca sa našli vykopávky z doby neolitu. Od roku 1920 sa menuje Petkovce. Petkovský potok bol v roku 1990 vyhlásený za chránený prírodný útvar s rozlohou 6,76 ha za účelom ochrany flóry a rokliny s tvorbou sintrových vápencov. Z flóry sú to hlavne orchidey.

Potok nás sprevádza od miesta, kde sme vystúpili a po jeho pravej strane pokračujeme nad dedinku, aby sme sa vnorili do tieňa stromov. Potok je v rokline pod nami a miestami sa objaví menší vodopádik, kde sa tvoria spomenuté vápencové sintre. Prechádzajúc lesným chodníkom a časťou lúky, odkiaľ je nádherný výhľad smerom ku Slanským vrchom, je vidieť skoro celú ich panorámu od Strechového vrchu cez Mošník, Makovicu, Menší vrch, Šimonku, Čiernu horu a pred nimi pekný zaokrúhlený majestátny Oblík, skrytá ostáva len južná časť. Nádherný výhľad z miest nad obcou Petkovce.

Vraciame sa z lúky späť k potoku a pokračujeme hľadaním orchideí. Dnes to počas putovania bude niekoľko lokalít. Rastie tu okolo 30 druhov, ale nie všetky dnes uvidíme. Nachádzame prilbovku bielu (Cephalanthera damasonium), vemeníček zelený (Coeloglossum viride), hniezdovku hlístovú (Neottia nidus – avis) a bradáčik vajcovitolistý (listera ovata). Po prejdení pol kilometra prechádzame na druhu stranu potoka a vraciame sa po druhej strane smerom späť dole potokom. Prechádzame okolo krmelca a miesta skládky dreva. Objavuje sa žltá značka, ktorá sem prichádza z rekreačnej oblasti Domaša – Dobrá. Prechádza cez vrchol Bučky s peknými výhľadmi a za dobrej viditeľnosti je odtiaľ vidieť Vysoké Tatry.

V niektorých miestach sú rastliny len odkvitnuté, a tak pokračujeme až k okraju lesa nad dedinu Petkovce, kde sa cez lúku dostaneme k potoku s mostíkom, pri ktorom odbočíme vpravo a budeme pokračovať mierne stúpajúc lúkou až nad lom v Skrabskom. Lúka ešte nie je pokosená, a tak je plná rôznych kvetov, tráv, kde sa to len tak hemží poletujúcim hmyzom, ktorý prelieta z kvetu na kvet, aby si čo najviac užil sladkého nektáru. Motýle modráčiky, hnedáčiky, babôčky a iné spestrujú farebne pestrú lúčnu paletu. Cesta sa stáča lúkou vľavo hore nad samotný začiatok lomu.

Lom Skrabské

Sme na vrchole poľnej cesty a žltého chodníka, odbieham pár metrov vpravo od cesty, aby som si prezrel začiatok lomu. Táto časť je len hlboký kaňon vyťažený a v jednej časti je menšie jazierko s vodou. Pozerajúc pozdĺž kaňonu je vidieť hlavnú časť lomu. Už odtiaľ badať, že chýr o jeho nádhernej zelenkavej vode je stade veľmi viditeľný, ale sme ešte niekoľko stoviek metrov vzdialení od hladiny jazera.

Vraciam sa späť na chodník, kde po ľavej strane rastú ďalšie druhy orchideí. Nádherné vstavače purpurové (Orchis purpurea) a vojenské (Orchis militaris), ale aj rôzne iné druhy lúčnych kvetov, ktoré len tak žiaria svojou krásou jagajúc sa v slnečných lúčoch. Po strmom chodníku schádzame nad lom, ktorý vytvoril jazero s tyrkysovou až nefritovou vodou, ktorá sa len tak jagá na dne lomu. Takýchto miest je na Slovensku len zopár, ale určite ak by sme si domysleli nejaký vodopád, tak sa v snení dokážeme dostať k „Pokladu na striebornom jazere“ a známym Plitvickým jazerám v Chorvátsku. Niečo neskutočné je to na pohľad. To sa snáď slovami nedá ani opísať. Skutočne nádherné miesto, ktoré dotvorila príroda, samozrejme, že s pomocou človeka a jeho ťažby.

Lom v Skrabskom slúžil od založenia cementárne v roku 1856 Jozefom Bencúrom a práve odtiaľ sa vozili vápencové sliene do Bystrého. Tento sa vozil po lanovke vo vozíkoch, dnes po technickej pamiatke niet ani stopy. Vyrábal sa románsky a neskôr kvalitný portlandský cement. Po ukončení ťažby spodné a vrchné vody zaplavili dno lomu a tak vzniklo nádherné jazero, ktoré v letných mesiacoch využívajú miestni obyvatelia na kúpanie. Hĺbka vody je niekde až 30 m. Dokonca to využívajú aj na rybolov. Skutočne veľmi pekné miesto na snenie. Tu sme sa zdržali trocha dlhšie, bol čas na občerstvenie a bolo potrebné zahnať hlad.

Odchádzame od nádherného lomu a pokračujeme ďalej, avšak nie po značke, ktorá odbočila do dediny, ale lesnou cestou smerom pod Kunovú horu. Práve pod ňou sa vyskytuje naša najväčšia voľne rastúca orchidea - črievičník papučkový. Všetko je už odkvitnuté, nachádzame len listy a posledné ostatky časti kvetu. Vegetačné obdobie, aj napriek skoršiemu času akcie, je ešte tak o dva týždne posunuté. Škoda, že sa nemôžeme jeho krásou potešiť, ale veď o rok snáď bude možnosť ísť na akciu opäť, a tak sa môžu naplniť naše očakávania.

Vraciame sa na lesnú cestu a neskôr odbočíme do lesa, aby sme našli prilbovku červenú. Bola posledná v lokalite, ktorou sme dnes prechádzali. Po chvíľke sme späť na lesnej ceste, z ktorej sme odbočili a budeme pokračovať do cieľa v dedine Remeniny. Lesná cesta nás doviedla na okraj lesa k poľovníckej chatke, kde v jej blízkosti sú dve studničky, ktoré by však potrebovali trocha opraviť. Je tu však pekné miestečko na oddych a načerpanie energie pre pokračovanie v ceste.

Pod lesom pokračujeme zhoršeným terénom ďalej do lesa, kde je cesta pevnejšia, ale aj trocha blativejšia. Dovedie nás nad dedinu Remeniny, nad ktorou vidieť menší rybník. Vchádzame do dediny a popri potoku prechádzame sídlom, kde za zmienku stojí gréckokatolícky chrám a fara.

Putovanie zakončime pri hlavnej ceste, kde budeme čakať na príchod autobusu, ktorý nás dovezie späť do Hanušoviec nad Topľou. V mestečku máme možnosť návštevy miestneho vlastivedného múzea a hradiska, ktoré je v jeho blízkosti budované. Po obhliadke je čas na zhodnotenie prechodu a odchod domov.

Krásne prežitý deň v spoločnosti milovníkov prírody a hlavne pestrej flóry s voľne rastúcimi orchideami. Aj keď sme nevideli všetko, čo tu rastie, zanechalo to vo mne hlboký dojem z akcie. Veď kde môžem vidieť toľko druhov orchideí ako práve na nie dlhej prechádzke. A to nehovorím o nádhernom jazere s tyrkysovou vodou ako z rozprávky. Už teraz sa teším, že na budúci rok určite lokalitu ešte z jari navštívim a dúfam, že bude kvitnúcich kvetov oveľa viac ako dnes.