Extra Horské poistenie funguje už rok

Prvého júla uplynul rok od novely zákona o Horskej záchrannej službe (HZS), ktorá zaviedla platenie za náklady pri záchrannej akcii. Preto vám prinášame zhodnotenie od Horskej záchrannej služby a poisťovní Union a Allianz. Poisťovne Kooperatíva a Generali sa do uzávierky nevyjadrili.

Horská záchranná služba

Zavedenie spoplatnenia sa podľa riaditeľa HZS Jozefa Janigu podpísalo na menšom počte zásahov, predovšetkým odpadli rôzne falošné poplachy alebo využívanie HZS ako "horského taxíka". "Čo sa týka zásahov všeobecne, môžem povedať, že ku koncu roka 2006 a začiatku tohto roka sme mali približne 86% ľudí, ktorí boli poistení, čo je na takú krátku dobu veľmi slušné percento. Tá propagácia zo strany poisťovní, médií a rôznych webových portálov, ako aj váš, bola dostatočne veľká a ľudia si túto zmenu v legislatíve naozaj uvedomili."

Zvyšné percento ľudí podľa Jozefa Janigu tieto náklady uhradilo, hoci to museli hradiť z ich vlastných prostriedkov. Koncom roka 2006 HZS evidovala len 6 prípadov neuhradených nákladov. Na celkový počet je to podľa neho zanedbateľné číslo. Náklady postupne vymáhajú.

Čo sa týka výšky nákladov, väčšina zásahov, asi 80%, sa pohybovala v rozmedzí 3 500 až 4 500 Sk. Necelých 20% zásahov stálo od 11 000 do 20 000 Sk. Išlo o väčšie alebo komplikované záchranné akcie, kde bol nasadený väčší počet záchranárov alebo akcia trvala relatívne dlho. Napokon sa vyskytlo niekoľko prípadov, kedy náklady predstavovali viac ako 100 000 Sk. Boli to prípady, kedy bolo potrebné použiť leteckú techniku alebo išlo o viacdňové pátranie.

Na našu otázku, či by sa dalo v danej novele niečo vylepšiť, Jozef Janiga odpovedal: “Nekomentoval by som, či nám novela vyhovuje alebo nevyhovuje, všetko to je o príjmoch a výdavkoch. Vo vzťahu k návštevníkom ma trochu mrzí jedna vec, ktorú som pri zavedení toho spoplatnenia aj deklaroval. Treba urobiť kroky na to, aby veľmi citlivé skupiny ľudí, ako sú deti, neboli v tej skupine, ktorá si to musí hradiť. Deti nie vždy vedia odhadnúť riziko, ktoré na ne pôsobí, a my by sme im mali vytvárať podmienky pre športovú činnosť do budúcnosti. Keď mládež nepodchytíme v nižšom veku, neskôr sa nám to niekoľkonásobne vráti. Preto by som uvítal nejakú úpravu, kde by sme deti mohli z tohto režimu vyňať. Možno by s nejakým riešením dokázali prísť aj poisťovne.”

Union

Podľa hovorkyne poisťovne Union Niny Zelníkovej je na hodnotenie novely kompetentnejšia HZS, ktorej sa osobitne týka otázka nákladov za technickú časť záchrannej akcie. “Poisťovňa len preplatí tieto náklady HZS, ak dôjde k poistnej udalosti. Zatiaľ ako poisťovňa nemáme s riešením poistných udalostí problém. Všetky náklady za doteraz hlásené prípady našich klientov boli HZS riadne uhradené.”

Zaujímalo nás, aká je v súčasnosti podoba produktu horského poistenia a prípadné novinky.
Turista si môže vybrať z troch typov poistenia na základe toho, akú aktivitu plánuje v horách vykonávať. Typ Turista zahŕňa pohyb v chodeckom teréne, nad hornou hranicou lesa len po značkovaných chodníkoch. Typ Šport platí na pohyb v chodeckom teréne po značkovaných chodníkoch, nad hornou hranicou lesa aj mimo značkovaných chodníkov, v horolezeckom teréne do I. stupňa obtiažnosti UIAA alebo prevádzkovanie zimných športov mimo vyznačených lyžiarskych tratí s výnimkou skialpinizmu. Typ Šport špeciál umožňuje okrem týchto činností vykonávať aj speleológiu a skialpinizmus, pohyb v horolezeckom teréne, zoskoky padákom, lety na padáku, paragliding, potápanie, športové lietanie, rafting, kaňoning.

Výška poistného je závislá od miery rizika. V prípade krátkodobého poistenia sa cena pohybuje od 10 Sk na deň a osobu, v prípade celoročného poistenia ide o sumu od 390 Sk, pričom výška poistnej sumy je na úrovni 300 000 Sk.
Poistenie sa dá okrem pobočky či predajného miesta uzatvoriť aj on-line alebo cez SMS.

Allianz – Slovenská poisťovňa

Katarína Janáková z poisťovne Allianz – Slovenská poisťovňa nám k otázke týkajúcej sa hodnotenia novely povedala: "Po legislatívnej stránke tento zákon hodnotiť nemôžem, ale z hľadiska aplikácie v praxi myslím, že ho verejnosť už z väčšej časti zobrala na vedomie, aj vďaka pomerne veľkej medializácii. Z ohlasov, ktoré sme mali, možno vyvstáva pripomienka, prečo sa hradia náklady len HZS, a nie za záchranné akcie vykonávané inými zložkami záchranného systému. Možno by mala byť aj presnejšia definícia zodpovednosti prevádzkovateľa lyžiarskeho strediska vo vzťahu k nákladom na záchranné akcie (v zákone je len formulácia, že prevádzkovateľ má povinnosť "zabezpečiť" prvú pomoc a odvoz raneného)."

Ponuka produktu sa od nášho posledného článku nezmenila. Existuje základné poistné (štandardné športy, ako je bežná turistika na vyznačených chodníkoch), ktoré stojí 20 Sk/deň, poistná suma (limit poistného plnenia) je 500 000 Sk. Za rizikové športy - napr. horolezectvo, skialpinizmus a podobne je prirážka. Celoročné poistenie pri základnom variante je 500 Sk za rok, pri rizikovom 1200 Sk. Poistiť sa je možné okrem štandardných obchodných miest aj v rôznych infostánkoch, hoteloch a pod., rovnako online na internete a cez telefón.

Podľa Kataríny Janákovej sa v horskom poistení zatiaľ žiadne zmeny nechystajú, keďže ide o veľmi jednoduchý produkt a legislatíva sa nezmenila. V tomto roku sa horské poistenie začalo uzatvárať v balíčku s cestovným poistením.