Búda Stodola nad Gregušmi

Pri potulkách Javorníkmi nie je veľa možností na jednoduchšie prespanie pod strechou. Chaty na Kasárňach, horský hotel Portáš, či zariadenia na Kohútke sú iného charakteru, navyše už v pohraničnej časti. Preto sa môže hodiť aj prostá stodola, ktorá zďaleka nedosahuje "luxus" malofatranských salašov.

Javorníky, hlavný hrebeň
940 m n. m.
12 osôb
celoročne otvorená, bez hospodára
v osade Greguši (cca 350 m)
Cena
Kontakt
Spojenie
Dalšie info

Nachádza sa asi 30 m od červenej turistickej značky spájajúcej sedlo Melocík (prechádza ním cesta spájajúca Považie a Kysuce, hostinec, bus) s rázcestím Nad Zápačou. Na ňom sa od červenej smerujúcej cez Kopanice do Makova odpája modrá značka pokračujúca hrebeňom cez Čemerku do sedla Čierna voda (pod Hričovcom) a žltá značka kľukatým traverzom klesajúca na považskú stranu do osady Medvedie v závere Štiavnickej doliny. Príchodzí od Melocíka po klesaní z Čerenky prejde lúkami ponad chalupy osady Greguši, mierne stúpne cez lesík a vyjde opäť do lúčneho priestoru. Vtedy sa treba otočiť doľava a na okraji lesa za prvými stromami hľadať siluetu zrubu. Ten, čo postupuje od rázcestia Nad Zápačou, sa lúčnym terénom s roztrúsenými stromami dostane na toto miesto po asi 350 m a stodolu musí hľadať vpravo, prv než sa dostane do lesíka klesajúceho k osade.

Stodola je zrubovej konštrukcie postavená v miernom svahu na betónovej podmurovke. Strecha pokrytá vlnitým eternitom je v dobrom stave. Podlaha sčasti pokrytá senom je betónová, ineriér bez akéhokoľvek zariadenia, len pozdĺž jednej zo stien je umiestnený jednoduchý válov na seno. K vstupnému otvoru bez dverí vedie niekoľko šikmých, väčšinou už rozpadnutých, brvien. V štíte na opačnej strane je dosť veľký otvor, ani špáry medzi brvnami nie sú príliš utesnené, takže vzduch sa dnu isto neohreje. Na ploche podlahy sa môže rozložiť odhadom 12 - 14 spacákov.

Osobne som neskúšal, ale voda by sa mala dať nabrať z nejakého zdroja (pravdepodobne treba hľadať hĺbenú studňu) v neďalekej osade Greguši. Na lúke pred zrubom je ohnisko.