Útulňa

Ramža – turistická útulňa

18.08.02
Útulňa sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier na červenej značke a je výhodným miestom nocľahu pre väčšinu turistov, ktorí zdolávajú hlavný hrebeň. Nie je veľmi dobre viditeľná, lebo sa nachádza učupená v lese pár metrov severne od chodníka, preto treba hľadať vychodenú odbočku.

Z chaty je možné ľahkým tempom dosiahnuť útulňu Andrejcová alebo západným smerom Chatu M. R. Štefánika pod Ďumbierom, prípadne aj Kamennú chatu pod Chopkom.

Z architektonického pohľadu nie je žiadnym skvostom – predstavuje ten všetkým dobre známy komunistický horský štýl. Nízkymi rozheganými dverami vstupujeme dovnútra – hneď naľavo je zopár políc a miesto na odloženie batohov, nasleduje zrejme nepoužiteľná pec. Prične na spanie sú dve – dolná v tvare L kopíruje zadnú a pravú stenu, horná je iba pri zadnej. Podlaha je z udupanej hliny a väčšinou sa na nej nachádza veľké množstvo odpadkov sústredených hlavne v rohoch a pri peci.

Kapacita je okolo 20 ľudí, za zlého počasia prípadne za inej nepriaznivej situácie sa však určite zmestí toľko ľudí, koľko je treba. Apropo zlé počasie – strecha je na pohľad v relatívne dobrom stave, avšak myslím si, že pri veľkom lejaku môže dovnútra mierne zatekať.

Prameň sa nachádza asi 100 metrov západne od chaty, neďaleko zhoreniska staršej útulne. Okolie prameňa je značne rozbahnené a zarastené lopúchmi.

Update

Od mojej poslednej návštevy sa toho dosť pomenilo, podrobnosti sú v diskusnom fóre.

Autori fotografií: Michal Bukvai a Tomáš Trstenský

Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov

Recenzia Detské celokožené topánky Prabos Drago Nohy v suchu a teple sú základom pohody každého turistu. Pri deťoch to platí dvojnásobne, no zároveň ich výbava býva kompromisom, keďže jedna veľkosť vystačí tak na jednu sezónu. Príjemné je preto vidieť cenovo dostupnejšiu, no celokoženú detskú topánku s vibramovou podrážkou a nepremokavou membránou. Také sú topánky Prabos Drago, ktoré od konca jesene testuje náš päťročný Kubko. 01/02/17 Ľubomír Mäkký Obutie
Recenzia Vyhrievané ponožky 30Seven Termo materiály – či už prírodné alebo umelinové – napriek svojmu názvu teplo neprodukujú, ale vhodným spôsobom zamedzujú jeho úniku tak, aby bol zároveň od pokožky zaistený odvod potu a čo najmenej bola odmedzená priedušnosť. Darí sa im to celkom dobre, no z princípu veci nezahrejú, človek sa musí zahriať sám. Pri telesnom jadre je to v poriadku, problematické bývajú periférie (ruky a nohy) a to najmä ak je aktivita málo pohybová. Napríklad na štande, na zimnom kurze (ak práve nekopete záhrab alebo test stability), pri zimných túrach s deťmi, alebo aj v spacáku, keď nie a nie zohriať nohy. Aktívny prísun tepla riešia napríklad na chemickom princípe horúce sáčky, v spacáku môže pomôcť k nohám hodená termoska plná horúceho čaju alebo aj elektricky vyhrievané ponožky 30Seven, ktoré som v prvých naozaj zimných podmienkach nastávajúcej sezóny odskúšal v uplynulých dňoch v Nízkych a Vysokých Tatrách. 21/12/16 Ľubomír Mäkký Obutie
Test Turistický batoh Lowe Alpine Cholatse 35 Od jari mi robí spoločníka na túrach modrý turistický batoh. Jeho objem je postačujúci na akúkoľvek jednodňovku, keď treba viac vecí alebo keď sa doň zbalím na výlet s deťmi. Taktiež je postačujúci na víkendovku so spaním pod širákom alebo pod celtou. Nie je príliš technicky zameraný, skôr ide o kúsok s prepracovanými detailami pre strednoprúdového turistu. 19/12/16 Ľubomír Mäkký Batohy

Reportáž Zimný výstup na Klenovú Tohtoročná zima je taká, ako zima má byť. Po absolvovaní troch diaľkových pochodov v mraze a snehu, som sa rozhodol pre „pohodovku“. Agilní turisti z Dolného Lopašova po desiaty krát zorganizovali zimný výstup k posedu pod Klenovou, a keďže som v tých končinách bol len v lete, bolo rozhodnuté. Z rôznych možných bodov štartu som si napokon, pre najjednoduchší prístup, zvolil Brezovú pod Bradlom. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Chata Zrub Burda znovupostavený Pôvodný Zrub Burda si turisti veľa neužili, lebo fungoval len dve sezóny, keď začiatkom novembra 2012 zhorel do tla rukou podpaľača. Našťastie nadšenie z rozvíjajúceho sa turistického ruchu v sedle Burda prekonalo nevôľu zbabelých neprajníkov a od leta 2015 opäť ponúka zázemie pre návštevníkov Národného parku Muránska planina. včera Tomáš Trstenský Muránska planina, Veporské vrchy
Túra Chodník Jozefa Krónera v Staškove Na Slovensku sa hádam nenájde človek, ktorý by nepoznal herca Jozefa Krónera. Menej ľudí však vie, že pochádza z hornokysuckej obce Staškov, kde sa nachádza jeho rodný domček, ktorý dlhé roky chátral. No nadšenci ho, našťastie, pred pár rokmi zrekonštruovali. 17/02/17 Zdeno Vasilišin Západné Beskydy

Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry - hlavný hrebeň, necelých 7 km východne od Čertovice po červenej značke E8 (Cesta hrdinov SNP)
    • Jedna miestnosť s dvoma pričňami na spanie
    • celoročná
    • prameň neďaleko chaty
    • vonkajšie ohnisko, suchý záchod (latrína), malý kontajner na odpad