Útulňa

Ramža – turistická útulňa

18.08.02 Útulňa sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier na červenej značke a je výhodným miestom nocľahu pre väčšinu turistov, ktorí zdolávajú hlavný hrebeň. Nie je veľmi dobre viditeľná, lebo sa nachádza učupená v lese pár metrov severne od chodníka, preto treba hľadať vychodenú odbočku.

Z chaty je možné ľahkým tempom dosiahnuť útulňu Andrejcová alebo západným smerom Chatu M. R. Štefánika pod Ďumbierom, prípadne aj Kamennú chatu pod Chopkom.

Z architektonického pohľadu nie je žiadnym skvostom – predstavuje ten všetkým dobre známy komunistický horský štýl. Nízkymi rozheganými dverami vstupujeme dovnútra – hneď naľavo je zopár políc a miesto na odloženie batohov, nasleduje zrejme nepoužiteľná pec. Prične na spanie sú dve – dolná v tvare L kopíruje zadnú a pravú stenu, horná je iba pri zadnej. Podlaha je z udupanej hliny a väčšinou sa na nej nachádza veľké množstvo odpadkov sústredených hlavne v rohoch a pri peci.

Kapacita je okolo 20 ľudí, za zlého počasia prípadne za inej nepriaznivej situácie sa však určite zmestí toľko ľudí, koľko je treba. Apropo zlé počasie – strecha je na pohľad v relatívne dobrom stave, avšak myslím si, že pri veľkom lejaku môže dovnútra mierne zatekať.

Prameň sa nachádza asi 100 metrov západne od chaty, neďaleko zhoreniska staršej útulne. Okolie prameňa je značne rozbahnené a zarastené lopúchmi.

Update

Od mojej poslednej návštevy sa toho dosť pomenilo, podrobnosti sú v diskusnom fóre.

Autori fotografií: Michal Bukvai a Tomáš Trstenský

Zdieľaj:
Reakcie
Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov

Predstavenie Fenix HL60R – čelovka s akumulátorom (typ 18650) Čelovky s akumulátormi sú bežnou súčasťou ponuky hádam každého serióznejšieho výrobcu. Výhody sú zrejmé – najmä, ak plánujete spať na miestach s elektrinou, môžete si dopriať luxus veľmi výkonnej čelovky. Horšie je to však po niekoľkých rokoch, keď sa akumulátor opotrebuje a treba ho vymeniť a ten už nemusí byť v ponuke. Čelovka Fenix HL60R ma preto zaujala použitím štandardného Li-ion akumulátora typu 18650, s ktorým obavu mať nemusíte. 26/05/16 Ľubomír Mäkký Čelovky a svietidlá
Recenzia Riad GSI Outdoors Pinnacle Camper Varenie v outdoore má mnoho podôb – od ultraľahkých ohrievačov vody s výmenníkom, cez bežnejšie ešusy až po gurmánske sady, pri ktorých si je ťažké predstaviť, že ich niekto (v slovenských podmienkach) bude so sebou vláčiť v batohu, pokiaľ varenie a papanie nie je hlavným motívom výletu do prírody. Takáto je aj sada Pinnacle Camper, ktorej názov prezrádza, že jej ideálny prostredím je kemp, kam ju pohodlne doveziete autom. 25/05/16 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Predstavenie Ponožky X-Socks Trekking Merino Light Merino sa v outdoore už dávnejšie udomácnilo a momentálne ho vnímame najmä cez funkčné spodné prádlo. Môj prvý kontakt s vlnou však bol v prvých turistických ponožkách, ktoré mali vlnu ako súčasť zmesi. Boli to ponožky za vtedy horibilných 800,- Sk a šetril som na ne pekelne dlho. Osvedčili sa, fungujú dodnes a hoci som odvtedy vyskúšal kadečo, v ponožkách vyhľadávam práve zmes vlny a umeliny. Také sú aj nové turistické X-socks. 18/05/16 Ľubomír Mäkký Obutie

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Túra Hrad Brekov a NPR Humenský Sokol Jar sa blíži míľovými krokmi a turisti začínajú ožívať tak ako príroda. Nehovoriac o tých, ktorí aj počas zimy neodkladajú turistické topánky a žijú turistikou. V kluboch sa začína s akciami a otvorením 100 jarných kilometrov. Niečo také som potreboval tiež na oddych po dvoch túrach cez týždeň. Jednoducho povedané, oddychovku a trocha spoločnosti, ale aj niečo spoznať a tiež sa stretnúť s priateľmi. včera Marián Jaššo Vihorlatské vrchy

Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry - hlavný hrebeň, necelých 7 km východne od Čertovice po červenej značke E8 (Cesta hrdinov SNP)
    • Jedna miestnosť s dvoma pričňami na spanie
    • celoročná
    • prameň neďaleko chaty
    • vonkajšie ohnisko, suchý záchod (latrína), malý kontajner na odpad