Útulňa

Ramža – turistická útulňa

18.08.02
Útulňa sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier na červenej značke a je výhodným miestom nocľahu pre väčšinu turistov, ktorí zdolávajú hlavný hrebeň. Nie je veľmi dobre viditeľná, lebo sa nachádza učupená v lese pár metrov severne od chodníka, preto treba hľadať vychodenú odbočku.

Z chaty je možné ľahkým tempom dosiahnuť útulňu Andrejcová alebo západným smerom Chatu M. R. Štefánika pod Ďumbierom, prípadne aj Kamennú chatu pod Chopkom.

Z architektonického pohľadu nie je žiadnym skvostom – predstavuje ten všetkým dobre známy komunistický horský štýl. Nízkymi rozheganými dverami vstupujeme dovnútra – hneď naľavo je zopár políc a miesto na odloženie batohov, nasleduje zrejme nepoužiteľná pec. Prične na spanie sú dve – dolná v tvare L kopíruje zadnú a pravú stenu, horná je iba pri zadnej. Podlaha je z udupanej hliny a väčšinou sa na nej nachádza veľké množstvo odpadkov sústredených hlavne v rohoch a pri peci.

Kapacita je okolo 20 ľudí, za zlého počasia prípadne za inej nepriaznivej situácie sa však určite zmestí toľko ľudí, koľko je treba. Apropo zlé počasie – strecha je na pohľad v relatívne dobrom stave, avšak myslím si, že pri veľkom lejaku môže dovnútra mierne zatekať.

Prameň sa nachádza asi 100 metrov západne od chaty, neďaleko zhoreniska staršej útulne. Okolie prameňa je značne rozbahnené a zarastené lopúchmi.

Update

Od mojej poslednej návštevy sa toho dosť pomenilo, podrobnosti sú v diskusnom fóre.

Autori fotografií: Michal Bukvai a Tomáš Trstenský

Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov

Test Fjällräven Kaipak 28 a 38 – dva nenápadné batohy Na konci minulého roka sme najaktívnejších autorov obdarovali tímovými batohmi Fjällräven Kaipak v dvoch veľkostných vyhotoveniach podľa toho, akým aktivitám sa ktorý autor venuje. To nám dalo možnosť napísať článok o batohoch netradičnou formou skupinového testu. Medzi testermi sa tak objavili ľudia s veľmi odlišnými aktivitami. 28/09/16 Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok Najčastejším východiskom aj cieľom pre výstup na azda najkrajší výhľadový vrchol Liptova je Valaská Dubová. S Maťom sme si však povedali, že cez voľný deň tam bude isto príliš veľa ľudí a zvolili sme radšej dlhší variant so začiatkom na ružomberskej stanici a cieľom v Lúčkach, kde sa túra dá zakončiť v termálnom bazéne, pokiaľ bude dosť času. 26/09/16 Ľubomír Mäkký Veľká Fatra a Choč
MTB Chata pod Náružím (Červenec) na biku Oblasť Sivého vrchu, Babiek a Červenca napriek vysokej návštevnosti Západných Tatier stále patrí medzi málo navštevované, no o to malebnejšie miesta. Koncom júla som sa dozvedel, že sa má vyznačkovať nová cyklotrasa lesnou cestou z Tokarín na Chatu pod Náružím. Kedže som sa s bikom v tom čase nachádzal na Liptove, šiel som terén preskúmať. Cyklotúra je to krátka, no o to výživnejšia. Však na asi 5 kilometroch spravíte 750 metrov stúpania. 14/09/16 Ľubomír Mäkký Západné Tatry

Lezenie Výstup na Čierny štít od Zeleného plesa Je sobota, skoro ráno, človek by ani svišťa nevyhnal von. Slnko pomaly vstáva a začína ohrievať skaly a celú dolinu. Všade vládne ticho, len občas počuť zahrkotanie skál ako kráčame hore Veľkou Zmrzlou dolinou. Pomaly sa blížime pod Čierny štít. Občas zdvihneme pohľad a pozrieme na stenu, kde sa čoskoro začne naša dnešná výzva, lezecká cesta Stanislawského depresia (IV-). dnes Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry
Reportáž Štvrtý ročník dobrovoľníckej brigády je za nami Kde bolo, tam bolo, pod úpätím nízkotatranského hrebeňa, stretla sa skupinka prácechtivých a činuschopných ľudí a opäť zmenila rozprávkovú víziu na obdivuhodnú realitu. Návštevníci Nízkych Tatier si vďaka ich práci môžu užívať ďalšie úseky turistických chodníkov oslobodené z prerastajúcej kosodreviny a obdivovať výhľady roky ukryté v ihličí. včera Stanislava Vrbická Reportáže
Recenzia Spoločenská hra Poznáš Tatry Vedomostné spoločenské hry sú v našej rodine v obľube, a tak postupne po hrách od Dajamy zameraných na Slovensko a Bratislavu pribudla aj najnovšia o Tatrách. Hráme ju občas už asi tri mesiace, takže sa cítim dostatočne fundovane napísať niekoľko postrehov z jej používania. 30/09/16 Soňa Mäkká Ostatné

Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry - hlavný hrebeň, necelých 7 km východne od Čertovice po červenej značke E8 (Cesta hrdinov SNP)
    • Jedna miestnosť s dvoma pričňami na spanie
    • celoročná
    • prameň neďaleko chaty
    • vonkajšie ohnisko, suchý záchod (latrína), malý kontajner na odpad