Útulňa

Ramža – turistická útulňa

18.08.02 Útulňa sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier na červenej značke a je výhodným miestom nocľahu pre väčšinu turistov, ktorí zdolávajú hlavný hrebeň. Nie je veľmi dobre viditeľná, lebo sa nachádza učupená v lese pár metrov severne od chodníka, preto treba hľadať vychodenú odbočku.

Z chaty je možné ľahkým tempom dosiahnuť útulňu Andrejcová alebo západným smerom Chatu M. R. Štefánika pod Ďumbierom, prípadne aj Kamennú chatu pod Chopkom.

Z architektonického pohľadu nie je žiadnym skvostom – predstavuje ten všetkým dobre známy komunistický horský štýl. Nízkymi rozheganými dverami vstupujeme dovnútra – hneď naľavo je zopár políc a miesto na odloženie batohov, nasleduje zrejme nepoužiteľná pec. Prične na spanie sú dve – dolná v tvare L kopíruje zadnú a pravú stenu, horná je iba pri zadnej. Podlaha je z udupanej hliny a väčšinou sa na nej nachádza veľké množstvo odpadkov sústredených hlavne v rohoch a pri peci.

Kapacita je okolo 20 ľudí, za zlého počasia prípadne za inej nepriaznivej situácie sa však určite zmestí toľko ľudí, koľko je treba. Apropo zlé počasie – strecha je na pohľad v relatívne dobrom stave, avšak myslím si, že pri veľkom lejaku môže dovnútra mierne zatekať.

Prameň sa nachádza asi 100 metrov západne od chaty, neďaleko zhoreniska staršej útulne. Okolie prameňa je značne rozbahnené a zarastené lopúchmi.

Update

Od mojej poslednej návštevy sa toho dosť pomenilo, podrobnosti sú v diskusnom fóre.

Autori fotografií: Michal Bukvai a Tomáš Trstenský

Zdieľaj:
Reakcie
Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov

Ferrata Ferrata Kyseľ v Slovenskom raji (+ mapa a video) Po štyridsiatich rokoch od ničivého požiaru, po ktorom bola tiesňava Kyseľ pre turistickú verejnosť uzavretá, ju 18. 8. 2016 správa NP Slovenský raj sprístupnila ako náučný chodník. Náročnejšie pasáže sú zabezpečené formou zaistenej cesty, tzv. via ferraty. Po Ferrate HZS v Malej Fatre ide o ďalšiu lastovičku v sprístupňovaní zaujímavých miest touto, v zahraničí bežnou formou. Trasu bude možné využívať iba v období od 15. júna do 31. októbra, zvyšok roka bude pre verejnosť uzavretá. 18/08/16 Ľubomír Mäkký Slovenský raj
Cyklotúra Cyklo Korytnička: Korytnica – Ružomberok a späť Tranzitným dopravným ťahom cestou č. I/59 z Banskej Bystrice cez Donovaly do Ružomberka pravidelne cestujem na hory. Dávnejšie som si všimol, že popri ceste je torzo telesa úzkokoľajnej železnice, ktorá v rokoch 1908 až 1974 spájala Korytnicu s Ružomberkom. Idúc na "autopilota" som často rozmýšľal, že by sa tu hodila cyklotrasa, veď teleso bývalej železnice sa na to priam pýta. V júni tohto roku sa to podarilo a keďže masové "otváračky" príliš neobľubujem, idem trasu preskúmať asi o mesiac neskôr, pekne v pokoji cez pracovný týždeň. 11/08/16 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry, Veľká Fatra a Choč
Predstavenie Approach polovičky La Sportiva TX4 Túto letnú sezónu naraz testujem dva páry polovičiek, ktoré sú svojím konceptom od seba dosť vzdialené – Hanwag Lime Rock GTX a La Sportiva TX4. Prvé sú tuhé a majú GoreTex membránu, druhé sú mäkké a hoci sú celokožené, membránu nemajú. Teraz si poviete, že fajn, veď každé sú určené do iného prostredia. Omyl, oboje sú to approach polovičky, teda najmä do skalnatého terénu. V tomto článku vám predstavím druhé menované, talianske La Sportiva TX4. 10/08/16 Ľubomír Mäkký Obutie

Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. dnes Michal Bukvai Pohronský Inovec
Lezenie Ihla v Patrii Človeku v pamäti utkvie z detstva niekedy iba pár momentov, no na tie je prakticky nemožné zabudnúť. Pamätám sa, keď som bol ešte ako dieťa po túre a odpočívali sme na Popradskom plese, kde som si šiel za okienko recepcie kúpiť nejaký suvenír. Do očí mi udrela pohľadnica dvoch horolezcov na uzučkej ihle. Bol to pre mňa nesmierny šok, že taký bizarný útvar existuje, nieto ešte, že sa naň podarí niekomu dostať. Roky som si nosil v pamäti tento obraz a teraz, ráno v aute smerujúcom do Tatier, si uvedomujem, že čoskoro sa daná pohľadnica stane realitou aj z môjho pohľadu. včera Michal Bašo Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Kniha Z Devína na Duklu Cesta hrdinov SNP. Legendárna turistická magistrála, ktorej značka sa tiahne ako nekonečná červená stuha naprieč Slovenskom, naberá na popularite. Knižná novinka z vydavateľstva DAJAMA od autorskej dvojice Milan Lackovič a Juraj Tevec podrobne mapuje jej trasu. Stane sa útla knižka neodmysliteľným bedekrom turistov, putujúcich po našej najdlhšej turistickej trase? 25/08/16 Michal Sim Mapy a knihy

Ramža – turistická útulňa 30/12/15 19:47 81 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry - hlavný hrebeň, necelých 7 km východne od Čertovice po červenej značke E8 (Cesta hrdinov SNP)
    • Jedna miestnosť s dvoma pričňami na spanie
    • celoročná
    • prameň neďaleko chaty
    • vonkajšie ohnisko, suchý záchod (latrína), malý kontajner na odpad