Svet Nórsko - Briksdalsbreen

Jostedalsbreen je najväčší pevninský ľadovec Európy s výnimkou Islandu. Pokrýva horské vrcholy národného parku Jostedalsbreen, vysoké 1650 – 2083 m. Z ľadovca vyčnievajú tzv. nunataky – holé špičky skál, ktorých základňa je ukrytá pod ľadom. Súvislá plocha ľadu, ktorá sa udáva, je 475 km2 a hrúbka až 300 metrov. V okolitých údoliach sa nachádza 24 splazov. Čelá niektorých z nich sú turisticky veľmi dobre prístupné. My sme sa boli pozrieť práve pri jednom z nich, pri Briksdalsbreene.

Zblízka sa dajú veľmi dobre pozorovať stopy pomalého pohybu ľadovca, mohutné ľadovcové trhliny, ľadovcovú bránu v čele ľadovca a z nej vytekajúci potok, často i jazierko hradené morénou, čerstvé ľadovcové výbrusy na skalách a podobne. Zaujímavé je aj postupné osídľovanie obnažených skalných plôch po ústupe ľadovca drobnou chladnomilnou vegetáciou. Najprv lišajníkmi a machmi, neskôr cievnatými rastlinami, stromami. Napríklad borovica a jarabina rastú v údoliach často len niekoľko desiatok metrov od čela ľadovca.

Najlepší prístup k splazu Briksdalsbreen je z mestečka Olden. Odtiaľ sa cesta tiahne od brehov krásneho Nordfjordu popri zeleno-modrej ľadovcovej rieke, na ktorej sú mnohé jazerá. Rieku obklopujú strmé steny okolitých hôr. Kto niekedy v tejto časti Nórska bol, určite vie, o akej kráse píšem.

Z Oldenu treba ísť asi 14 kilometrov južnejšie do osady Briksdal. Trasu je najlepšie absolvovať autom alebo bicyklom. Druhá možnosť je cesta autobusom, čo však môže byť mimo turistickej sezóny trošku problém. Pre vyznávačov autostopu je tu určite ľahká šanca zaobstarať si odvoz až do spomínanej osady Briksdal, keďže ide o veľmi navštevovanú nórsku atrakciu. V osade Briksdal sa nachádza turistické centrum s informačným strediskom, kempom a veľkým suvenírovým obchodom. Odtiaľ vedie asi 3 km dlhý chodník priamo k splazu ľadovca. Nečakajte žiadne ťažké terény. Chodník je upravený do cca 2 metre širokej cesty, po ktorej premávajú mini autíčka na prevoz návštevníkov takmer k čelu ľadovca. Takto upravená cesta končí cca 10-15 minút pred spomínaným ľadovcom, kde je potrebné z autíčiek vystúpiť.

Splaz je veľmi jednoducho dosažiteľný a preto je tu veľa výletných turistov, ktorí často prekážajú v pohybe. My sme ľadovec našťastie navštívili v daždivom počasí, takže to nebolo až také strašné. Počas cesty budete prechádzať okolo obrovského vodopádu, ktorý je zásobovaný vodou priamo z ľadovca a hneď pod ním je mostík, ktorý nájdete na mnohých pohľadniciach z Nórska.

Niekoľko metrov pred ľadovcom sa nachádzajú výstražné tabule, ktoré upozorňujú na možné riziko, ktoré ľadový obor v sebe ukrýva. Taktiež upozorňujú na to, že pokračovať ďalej je na vlastné riziko! Čo však človek neobetuje pri toľkej kráse. Je možné prísť priamo k čelu ľadovca a dotknúť sa ho, prípadne si v termoske odniesť kúsok ľadu :). Na čo si treba však dávať pozor, je padajúci ľad, keďže ľadovec je stále v pohybe. Určite sa netreba pohybovať pod ľadovými prevismi. Mohlo by vás to stáť život.

K ľadovcu Jostedalsbreen je možné pristúpiť taktiež z iných miest a k iným splazom. Pre záujemcov o ľadovcovú turistiku uvádzam ešte stránku.