Schengen a turistika

15.10.07 Pred časom uverejnil poľský denník Gazeta Krakowska tvrdenia, že Slováci sa boja, že im poľskí turisti po vstupe Poľska i Slovenska do Schengenu budú ničiť prírodu (zdroj www.aktuality.sk). Preto vraj menia smer chodníkov v Tatrách, predovšetkým v Tichej doline. Aj na našich fórach existujú polemiky o tom, čo sa bude diať po našom vstupe do Schengenu, keď bude možné prekračovať hranice kdekoľvek, a nie len na mieste hraničného priechodu, ako napríklad na Rysoch.

Podľa Vladimíry Hrebeňákovej z tlačového odboru Ministerstva vnútra SR bude po vstupe Slovenskej republiky do schengenského priestoru v rámci vnútorných hraníc Schengenu možné prekročenie hranice na ktoromkoľvek mieste. Rozdielny režim sa bude týkať chránených miest, ktoré sa určia na rokovaní s ministerstvom životného prostredia. To bude zastrešovať presnú špecifikáciu chránených oblastí a presný režim v týchto oblastiach.

Od Ministerstve životného prostredia sme sa dozvedeli, že Schengenský dohovor je síce nadradený, čo sa týka prechodu hranice, a umožňuje prestúpiť hranicu na ktoromkoľvek mieste, ale to neznamená, že sa môže porušovať naša legislatíva. Podľa Stanislava Klauča, riaditeľa Sekcie ochrany prírody a krajiny, sa hranica bude môcť prekračovať na miestach, kam vedie z našej aj poľskej strany chodník, ale kde doteraz nebol otvorený hraničný priechod. Potvrdil, že chránené územia budú mať osobitný režim a nebude možné chodiť mimo značkovaných chodníkov.

V spomínanom článku v Gazete Krakowskej má riaditeľ poľského Tatranského národného parku Pawel Skawinski rovnaký názor. Podľa neho v Tatrách neplatí Schengen, ale predpisy záväzné pre chránené oblasti a na Slovensko bude možné prejsť len na takom mieste, kde sa z oboch strán stretávajú turistické chodníky.

V novom návštevnom poriadku TANAPu, ktorý by mal byť prijatý pred budúcoročnou turistickou sezónou (možno už od februára), bude zrušený chodník z Tichej doliny do Tomanovského sedla, ktorým sa ďalej dalo pokračovať pod Temniak alebo k chate do poľskej Doliny Tomanowej. Zrejme tu zo strany ministerstva ide o obavu z prílišnej návštevnosti z poľskej strany. Ak by chodník ostal otvorený, pravdepodobne by čelil zástupom turistov od Kasprovho vrchu, kam vedie lanovka, smerujúcich po žltej a červenej značke do Tomanovského sedla, kade sa dá zísť do Doliny Tomanowej k horskej chate Hali Ornak. Priebehy iných chodníkov by sa meniť nemali.

Ostatné sedlá alebo štíty, kde sa stretávajú slovenské aj poľské turistické chodníky:

Vo Vysokých Tatrách:

Turistické priechody PL-SK
Turistické priechody H-SK

Doplnené o ďalšie informácie z Ministerstva životného prostredia SR, 18.10.:

Chodník do Tomanovského sedla by mal byť zatvorený kvôli ochrane zveri, ktorá tam je. Po vstupe do Schengenu sa tam predpokladá väčšia návštevnosť, ktorá sa nebude dať usmerniť, a ktorá by negatívne vplývala na chránené živočíchy.
Uvažuje sa však nad otvorením značeného chodníka po hrebeni od Pyšného sedla az na Kasprov vrch. Bude viesť po slovenskej strane, čo si samozrejme vyžaduje úpravu terenu. Momentálne je to v štádiu pracovného návrhu a rokuje sa o ňom medzi oboma TANAPmi, ale už skoro by sa mal dostať na Krajský úrad do pripomienkového konania, kde sa k nemu môžu vyjadrit aj turisti.

Zdieľaj:
Reakcie
Schengen a turistika 24/10/07 08:51 43 príspevkov

Túra Svätojurský náučný chodník s deťmi Na jar oslávil Maťko rôčik a tak som sa rozhodla, že je čas vybrať ho z kočíka a ukázať mu, že turistikovať sa dá aj z vyššej polohy. Maťko sa síce nosiť v šatkách a podobných vymoženostiach doteraz nechcel, ale hádam sa mu to bude páčiť. Pre istotu vyberám niečo kratšie. Voľba padá na Svätojurský náučný chodník. Zostavu dopĺňa ešte moja sestra Danka s takmer 8-mesačnou Laurinkou. Laura sa naopak od malička nosí a aj túto túru absolvuje v tzv. kibičku. 21/07/16 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Reportáž Nízkotatranská stíhačka 2016 je za nami Uplynulý víkend 16.-17. júla 2016 sa konal 7. ročník pretekov Nízkotatranská stíhačka. Ide o najťažšie vytrvalostné preteky dvojíc v horskom behu na Slovensku. Preteky sú extrémne náročné – pretekári musia nonstop v limite 26 hodín prejsť 100 km vzdialenosť hrebeňom Nízkych Tatier. Celkové stúpanie je 5280 m. Aktuálny rekord je 14h 13min. 19/07/16 Soňa Mäkká Reportáže
Extra Letné novinky z NP Nízke Tatry Letná sezóna spojená s ukončením sezónnych uzáver už vládne aj v Národnom parku Nízke Tatry. Všetky turistické chodníky sú podľa podľa krajinára S-NAPANT Adalberta Mezeiho priechodné. Odstránená má byť aj kalamita na úseku žltej značky Sedlo pod Skalkou-Liptovská Lúžna. Ojedinele sa môže vyskytnúť solitérny padnutý strom. 12/07/16 Soňa Mäkká Správy

Túra Eliášovka, Wielki Rogacz, Radzejowa a Rytro Pohraničné oblasti sú mojou obľúbenou doménou turistických potuliek. A najlepšie, keď je niečo zaujímavé aj na pomyselnej druhej strane hranice. Dlho ma preto lákala oblasť po oboch stranách najvyššieho vrcholu v mojej obľúbenej Ľubovnianskej vrchovine - Eliášovky. dnes Henrich Tomáš Ľubovnianska vrchovina
Útulňa Koliba Príslop Počas mojich fotograficko-turistických potuliek po Veľkej Fatre som sa dostal koncom minulého roka do sedla Príslop. Z predchádzajúcej túry po turčianskom hrebeni pohoria som vedel, že kúsok pod sedlom sa nachádza malý prístrešok, kde som vtedy spal. Dnes je situácia iná. včera Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Príbeh Pri ohni V lete roku 1965 sme vyrazili s kamarátom Bujzom na veľký vander. Rovnako ako pred rokom, zamierili sme do vtedajšej Mekky všetkých trampov, romantikov a drsných traperov, či už českých alebo slovenských, do Slovenského raja. Zásluhou letnej brigády v nejakej stavebnej firme sme boli finančne zabezpečení takmer 200,- korunami, a tak sme boli „majstri sveta“. Samozrejme, že sme išli autostopom. Netrvalo to ani tri dni a už sme vystupovali z nejakého nákladiaku v Stratenej, odkiaľ sme to už „dobre“ poznali, pretože sme tu boli aj pred rokom. Zvyšok našej trampskej osady mal prísť v sobotu popoludní rýchlikom Horehronec, ktorý bol v tom čase najlepším trampským a turistickým vlakom. 22/07/16 Boro Tomis Príbehy