Chata

Chata Volovec

01.11.07
V jedno jesenné popoludnie, keď sa hmla podobá šedej mase a jemné mrholenie začína primŕzať, neochvejne kráčam hustým lesom do neznáma. V diaľke počuť ručanie jeleňov, sem - tam čosi šuchne v mojej blízkosti. Naraz zbadám malé svetlo. Hádam ma len nemáta dáka bludička? Priblížim sa k temnej siluete. Jemný lúč svetla preniká cez okenice. Otvorím dvere... a vstúpim do tepla chaty!

Chata Volovec, nazývaná aj Chatou pod Volovcom, sa nachádza v západnej časti Volovských vrchov, v nadmorskej výške 1130 m n. m. Je situovaná do južného svahu masívu Volovca, pod jeho skalnatým vrcholom, volaným Skalisko. Chata predstavuje významný bod pri putovaní po Ceste hrdinov SNP (červená značka). Z vrcholu Skaliska, ktorým prechádza, sa k nej dostanete po zelenej značke za necelých 15 minút. Pomerne hustá sieť turistických chodníkov dovoľuje prístup z viacerých smerov:
Z Rožňavy po zelenej značke – 3,15 hod.
Z Betliara po žltej značke – 3,45 hod
Z Henclovej po zelenej značke – 2,15 hod

Krátka história

Chata bola vybudovaná KČST v roku 1933. Po Viedenskej arbitráži (1938) je územie v okolí Rožňavy pričlenené k hortyovskému Maďarsku. Vrchol Volovca – Skalisko, sa tak stáva najvyšším vrcholom vtedajšieho Maďarska. Chatu v tom čase spravuje Hornogemerská rožňavská sekcia MTE (Maďarská turistická jednota). Po oslobodení (1945) je chata v držbe TJ Baník Rožňava. V 50-tych a 60-tych rokoch sa rozširuje, prebiehajú úpravy, buduje sa vodovod. Koncom 70-tych rokov je elektrifikovaná. V súčasnosti chatu spravuje Občianske združenie turistov obce Čučma.

Opis a charakteristika

Objekt chaty predstavuje prízemná drevená budova stojaca na kamennej podmurovke. Hneď, ako vstúpime, nájdeme verandu, kde sa nachádza sedenie s pekným výhľadom na Rožňavu a planiny Slovenského krasu. Z komunikačnej chodby sa dostávame k jedálni s informačným panelom o histórii chaty. Ďalej sú tu tri izby slúžiace na ubytovanie, kuchyňa a hospodárske priestory. Toalety – latrína - sa nachádzajú 30 m od chaty. Vodu je možné nabrať v kuchyni, alebo z prameňa pri chate. Tu, na malej plošine, je ohnisko a viacero drevených stolov s lavicami. Podľa vyjadrenia chatára chata plní úlohu turistického útulku.

Prevádzka a kontakt

V mesiacoch júl – august je chata v prevádzke nepretržite. Mimo tohto času býva otvorená len cez víkendy. A to od piatka 17.00 hod. do nedele 16.00 hod. Podľa mojej skúsenosti je vhodné dopredu sa telefonicky informovať, či bude v danom termíne otvorené. Je to podmienené faktom, že mimo hlavnej turistickej sezóny býva chata pomerne málo navštevovaná. Strieda sa tu šesť chatárov, ktorí tu pracujú vo svojom voľnom čase. Väčšia skupina turistov si môže dohodnúť ubytovanie aj mimo prevádzkových dní. Správcom chaty je pán Štefan Tóbis. Kontaktné telefóne číslo je 0905 107 962.

Ubytovanie

Chata ponúka ubytovanie v dvoch cenových reláciách. Lacnejšie - turistické, predstavuje izba s kapacitou 10 lôžok. Postele sú poschodové, s matracmi, vankúšmi a paplónmi. Posteľná bielizeň je na požiadanie u chatára. Zariadenie dopĺňa vešiak, niekoľko stoličiek a pec na tuhé palivo.
Drahšie ubytovanie – tzv. apartmány, predstavujú dve izby s tromi lôžkami. Bielizeň je zarátaná v cene. Nájdeme tu stolík, stoličky, skrinku a vešiak. Obe miestnosti vykurujú pece.
Pri plnej obsadenosti chaty je možné nocovať vo vlastnom spacáku v priestoroch verandy a jedálne.

Jedlá a nápoje

Na chate sa pravidelne nevarí. Vzhľadom na nízku návštevnosť chaty (rádovo 10 ľudí za deň) sa chatárom neoplatí variť ani jednoduché jedlá, ako polievku či guláš. Jedlá sa varia len vopred objednaným skupinám, alebo počas organizovaných turistických akcií, ako je zimný výstup na Volovec. Bežný turista si preto môže v jedálni alebo na verande uvariť jedlo z vlastných zdrojov. Kuchyňa so zariadením je taktiež k dispozícii. Z nápojov je v ponuke pivo, víno, rôzne liehoviny a viaceré druhy nealkoholických nápojov. Samozrejme, dostať tu čaj, kávu a v zime grog. Sortiment býva spestrený bežnými pochutinami.

Ceny jedál a nápojov

Guláš – 50 až 70 Sk (orientačná cena)
Polievka – 25 až 35 Sk (orientačná cena)
Klobása – 25 až 35 Sk (orientačná cena)
Pivo – 25 Sk
Nealko – 10 až 15 Sk
Káva – 20 Sk
Čaj – 10 Sk
Liehoviny 0,5 dcl – 25 Sk

Občasný sortiment – typické krajové pálenky (domáca výroba)

Hruškovica, marhuľovica, malinovica, slivovica 0,5 dcl – od 35 Sk
Drienkovica, špecialita chaty 0,5 dcl – 200 Sk

Záverečné zhodnotenie

Chata si určite pamätá aj lepšie časy ako dnes. Interiér je v súčasnosti už poznačený zubom času. Postupne sa však v rámci finančných možností obnovuje. Doposiaľ prešla renováciou jedáleň. Na nové zariadenie čaká turistická izba, kde železné postele pomaly dosluhujú. Aj veranda by si zaslúžila výmenu zariadenia. Napriek tomu som sa na chate vždy dobre cítil. Pre nízku návštevnosť je dobré vopred kontaktovať správcu a informovať sa o situácii na chate. Predídeme tak rôznym nedorozumeniam.

Odkaz

Obec Čučma

Autori fotografií: Anton Zahradník a Viktor Baláž

Chata Volovec 31/07/16 15:08 38 príspevkov

Útulňa Koliba Príslop Počas mojich fotograficko-turistických potuliek po Veľkej Fatre som sa dostal koncom minulého roka do sedla Príslop. Z predchádzajúcej túry po turčianskom hrebeni pohoria som vedel, že kúsok pod sedlom sa nachádza malý prístrešok, kde som vtedy spal. Dnes je situácia iná. 23/07/16 Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Túra Dravce – Gehuľa – Chata Vinná – Nižné Ružbachy Keď som sa v roku 2006 prvýkrát dozvedel, že sa plánuje zrušenie Vojenského obvodu Javorina v Levočských vrchoch, tajne som dúfal, že sa tam čoskoro vyberiem. Nakoniec bol vojenský obvod z rozhodnutia Vlády SR zrušený k 1. januáru 2011. O rok nato bolo vyznačených viacero nových turistických trás. Najdlhšia, vedúca naprieč pohorím, vznikla v roku 2012. Práve jej trasa ma dlho lákala, až som sa rozhodol, že si ju v máji 2016 konečne celú prejdem. 04/07/16 Anton Zahradník Levočské vrchy
Prístrešok Bochnicová vo Veľkej (Nolčovskej) doline Veľká Fatra je povestná množstvom miest, kde sa dá viac či menej pohodlne stráviť noc počas viacdňových potuliek. Na jednej túlačke po dolinách pohoria som sa dostal do Veľkej (Nolčovskej) doliny nad obcou Nolčovo. V jej hornej časti som natrafil na stavbu prístrešku, ktorý sa dá zaradiť do zoznamu miest vhodných na bivak v tejto časti horstva. 02/07/16 Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč

PR Nanomembrána NANODRY v ponuke Prabos Spoločnosť Prabos plus a.s. v spolupráci s firmou Nanomembrane vyvinula textilný laminát novej generácie NANODRY® určený špeciálne pre obuvnícke účely. Jeho základnou súčasťou je klimamembrána na báze nanovláknových materiálov, t.j. vlákien s priemerom menším než 500 nm. dnes sponzorovaný článok Obutie
Cyklotúra Podhorie Slanských vrchov 14 Konečne sme sa dostali do východnej časti Slanských vrchov, keď sme počas predchádzajúceho výletu prešli celú južnú-maďarskú časť za jeden deň v sedle bicyklov. Opäť sme na Slovensku a budeme pokračovať od južnej hranice z Michalian na sever, aby sme to zdarne v tomto roku aj ukončili. Je pravdepodobné, že zostávajúce časti budú len na bicykloch. dnes Marián Jaššo Slanské vrchy
PR Tipy na vianočné darčeky od Sport-Outdoor.sk Opäť nastal čas chystania sa na najkrajšie sviatky v roku, ku ktorým neodmysliteľne patrí prekvapenie pod vianočným stromčekom. Tradične vám zopár nápadov na outdoorové darčeky pre tých z vašich priateľov a blízkych, ktorí radi trávia čas v prírode, či už sú to dámy, páni, deti, rekreační turisti alebo výkonnostní športovci. Ak sa rozhodnete pre niektorý z našich produktov na poslednú chvíľu, môžete ho objednať ešte v utorok 22. 12. 2015 do 14-tej hodiny. včera sponzorovaný článok Poradca

Chata Volovec 31/07/16 15:08 38 príspevkov
    • Volovské vrchy, pod vrchom Volovec - Skalisko
    • 16 lôžok (10 lôžok – tur. ubytovanie, 6 lôžok – apartmán)
    • Júl, august nonstop, inak len víkendy (od piatka 17.00 hod. do nedele 16.00 hod.)
    • Vodovod v interiéri, pri chate výdatný prameň
  • Cena
    • 1,80 € človekonoc (vlastný spacák)
      2,50 € človekonoc (posteľná bielizeň)
      5,- € človekonoc (apartmán)
    • Správca - Štefan Tóbis tel: +421 905 107 962 (často mimo dosahu signálu) alebo pán Macák +421 905 967 176
    • Rožňava, zelená značka – 3.15 hod. Betliar, žltá značka – 3.45 hod. Henclová, zelená značka – 2.15 hod. Cesta hrdinov SNP – červená značka
    • Latrína, ohnisko so sedením, mobilný signál, viacero TZCH, pekné okolie s výhľadmi