Túra Ostrôžky (Stará Huta – Divín)

Neveľké pohorie Ostrôžky možno zaradiť medzi zriedkavé ciele turistov. Napriek tomu na našich stránkach bude nasledujúca reportáž už treťou z týchto na turistické potulky vďačných končín. Doposiaľ uverejnené články boli viacdennými putovaniami, ktoré viedli aj susednými pohoriami, ale opísaná túra sa bude venovať výlučne Ostrôžkam.

22,7 km
1 deň
jeseň – 06.10.2007
Ostrôžky
studňa v Sliačskej Podpoľane, salaš Juraj v osade Paľagovci, turistická chata pod Javorom, pohostinstvá v Divíne a Mýtnej
Salaš Juraj (osada Paľagovci), turistická chata pod Javorom
ZV - Stará Huta, Poľana (bus)
Divín - Mýtna (bus)
Mýtna - ZV (vlak, bus)
» mapa momentálne nie je v ponuke
» č.1092 Štiavnické vrchy, Javo (1:50.000)
» č.1101 Poľana (1:50.000)

Sedlo Stará Huta, Poľana – osada Sliačska Podpoľana – Detva, Piešť, Rakytné (lom) – Pľutov vrch – osada Sihla – jaskyňa Jánošíkova izba – Budinska skala – osada Paľagovci (salaš Juraj) – rázc. pod Budinskou skalou – Budinske lazy – osada Božené – Chata pod Javorom – Divínske lazy – Divín alebo Mýtna

Popod Ostrôžku

Októbrové ráno začína typickou rannou hmlou. Autobus sa šplhá od Slatinských Lazov do prudkého kopca, kde sa definitívne lúčime s hmlou a utvrdzuje v správnosti dúfania, že dnes budeme kráčať nad úrovňou inverznej oblačnosti. Vystupujeme zo spoja v sedle na zastávke Stará Huta, Poľana kúsok od osady Výbochova poľana. Náš azimut je východný po tvrdej lesnej ceste. Nenáročným stúpaním cez les, sledujúc červené značky Rudnej magistrály, dosahujeme otvorené priestranstvo okolo horskej osady Sliačska Podpoľana (foto č. 5). Slniečko príjemne hreje, inverzia zostala na severnej strane hrebeňa, južný je čistý. Dedinka (foto č. 1) sa rozprestiera na južných svahoch najvyššieho bodu pohoria Ostrôžky – Ostrôžka (876,8 m). Kolorit osídlenia dotvára kostolík (foto č. 4), stará studňa a vyrezávaný detviansky kríž (foto č. 2). Mnohé domy sú opustené či úplne spustnuté (foto č. 3), zvyšné sú obývané chalupármi. Jedna miestna pani sa zaujíma, kam máme namierené a spomína novousadlícky život. Vrchol Ostrôžky obchádzame mierne klesajúcim traverzom k štátnej ceste č. 526.

Pľutov vrch

Dookola sa rozprestierajú detvianske lazy, súhrnne nazývané Piešť. Po pár metroch asfaltu zatáčame pri kamennom kríži opäť na poľnú cestu. Treba zvlášť dávať pozor na značky, lebo ideme lúkami. Orientačným bodom je elektrické vedenie, ktoré iba na kúsku sprevádza značku. Pri rázcestníku Pľutov vrch opúšťame červenú značku a volíme improvizovaný pochod voľným terénom (foto č. 6). Naša 15-členná skupina turistického klubu sa drží pohromade, aby sa nik nezatúlal v neznámom teréne. Samotný plochý vrchol Pľutovho vrchu je zarastený lesokrovinami, ale okolité lúky poskytujú výhľad hlavne na sever k Poľane. Pôvodný zámer priameho prechodu cez Pľutov vrch ku kóte 700 m napokon zavrhujeme. Nepriestupné kroviny musíme obchádzať v traverze.

Obvešané buky

Krajina stále otvára nové scenérie. Natrafíme na vyschnutú kamennú studňu uprostred lúk. Cestu lemujú typické vyrezávané a maľované detvianske kríže (foto č. 7). Na prvý pohľad nezmyselne meníme východný kurz na JZ, aby sme obišli záver doliny Krivánskeho potoka. Míňame ďalšiu z mnohých usadlostí, kde nás sprevádza psí brechot. Za samotou Sihľa na kraji bukovej hory stojí smutný pamätník. Okolitá takmer dvadsiatka bukov je obvešaná venčekmi ako spomienka na popravených partizánov (foto č. 8).

Mykologický odsek

Kraj hory pri osade Sihla sa len tak hemží hubármi. Posledná ranná hmla súperí so silnými slnečnými lúčmi a prehráva nevyrovnaný boj. Čarovný okamih pariacej hory rýchlo pominie. Široké sedlo pri Sihle otvára nový pohľad na JV smerom k Vojenskému obvodu Lešť. Okrem jedlých húb objavujeme popri ceste utešenú rodinku muchotrávok červených. Len ten neporiadok po okoloidúcich im uberá na kráse. :-(

Budinské ťaháky

Na turistické značenie sa napájame na rázcestí pod Budinskou skalou. Významová odbočka vedie k neveľkej jaskyni Jánošíkova izba (foto č. 9) a k vyhliadke Budinská skala. Výhľadové miesto (foto č. 11) je v skutočnosti okraj hory tesne pri vrchole cez rozsiahlu lúku na Budinské lazy. Ostrôžky sú kraj pomerne chudobný na skaly s dutinami, preto turistu určite zaujme okolie Budinskej skaly (foto č. 10). Nielen prírodnými zaujímavosťami, ale aj blízkym salašom Juraj. Je to jediné pohostinské zariadenie šikorko-ďaleko, tak škoda nepodporiť miestne služby. K salašu alebo lepšie povedané k hostincu Juraj vás nasmerujú orientačné tabule. Pol kilometrová odbočka do osady Paľagovci sa vyplatila. Naša veľká skupina zvládla polievku či guľáš, halušky a čapované i fľaškové pivo. V susednej drevenici sme si obzreli ponuku štýlového ubytovania. V prípade záujmu píšte do diskusie, poskytnem telefonický kontakt na ubytovateľa.

Nová turistická chata

Napojení a najedení sa vraciame späť na zelenú značku pod Budinskú skalu, kde musíme zdolať hodinový úsek po asfalte cez Budinské lazy. Našťastie lúky sú pravidelne kosené. Väčšinou kráčame po ceste, ale využívame aj príjemnejšiu chôdzu po tráve. Pri brezovom háji na okraji cesty je odstavené auto, na ktorého kapote je hotový „bufet“. Vypitá fľaša pálenky so štamprlíkmi. Posilnení chlapi vedľa chystajú drevo… K zelenej značke sa pridala žltá od Budinej. Míňame laz Božené. Obzoru dominuje hora Javor, identifikovateľná podľa vysielača. Na južnom svahu Javora stojí obnovená turistická chata (foto č. 14). V čase našej túry (október 2007) práve prebiehali práce na vnútornom vybavení chaty. Vonkajšie prostredie si ešte žiada poupratovať. Majstri nás ochotne vpustili do vnútra. V chate je veľká jedáleň (foto č. 15) s krbom, jedna spoločná nocľaháreň a kuchyňa s barovým pultom. Záchod je zatiaľ riešený formou latríny. Prítomný majiteľ sa hneď s nami dáva do reči, lebo vidí náš záujem o budúcu chatu. Ponúka pivo a hovorí, že na konci roka 2007 už bude v prevádzke počas tradičného „Luciového“ výstupu na Javor.

Slnečné hodiny

Ploché odlesnené chrbáty priam lákajú k zimným potulkám po Ostrôžkach. Uvažujeme nad bežkárskym pobytom v tomto kraji. Uvidíme aká bohatá bude zima na sneh… Pohodlná cesta nás privádza na Divínske lazy. Pasie sa tu kobylka so žriebäťom. Fotíme sa pri nich. Maroš vyťahuje kobyle nechutne nacicaného kliešťa zo šije. Na lavičkách usadlosti Činčurovci olovrantujeme. Neďaleko odtiaľto sa nachádza prístrešok pri poľovníckej chate, kde sa dá núdzovo prespať. Od kamenného kríža sa otvára pekný pohľad na protiľahlý hrebeň vrchu Jasenie s dedinou Budiná. Naša posledná etapa túry sleduje modrú značku okolo vrchu Uhliarsko, pod ktorým klesneme až do obce Divín. Nachádza sa tu viacero stavebných pamiatok. Ruiny Divínskeho hradu – dominanta obce, zanedbaný renesančný kaštieľ, opevnený kostol a susedná fara, na ktorej sú zrekonštruované slnečné hodiny (foto č. 16). Cestu z Divína do Mýtnej, odkiaľ je lepšie dopravné spojenie domov, si skracujeme autobusom. Čakanie na vlak si krátime v miestnej kaviarni pri zmrzline.