Útulňa

Salaš pod Suchým vrchom

03.11.04
Počas prechodu hrebeňa Veľkej Fatry zvyčajne vychádza nocľah niekde v okolí Ploskej, Borišova či Suchého vrchu. Okrem Chaty pod Borišovom sa pod Ploskou a Kýškami nachádza niekoľko viac alebo menej zachovalých kolíb a salašov, kde sa dá ukryť pred nepohodou a prespať. Jedným z tých lepších je salaš pod Suchým vrchom - kedysi nazývaný Martina.

Salaš sa nachádza asi 100 m západne od červeno značeného chodníka Veľkofatranskej magistrály a NCH Hrebeňom Veľkej Fatry. Pri zostupe zo sedla Suchého vrchu vidno jeho ostro zelenú strechu. Pri príchode z opačného smeru (od Ploskej) je najlepšie zájsť pred začiatok stúpania na Suchý vrch a odbočiť doprava - až mierne naspäť nadol po skalkách a pasienku. Za tmy a hustej hmly môže byť orientácia sťažená. Priestranstvo na severovýchod od salaša býva rozdupané od zvieratstva, čo tu v lete pasú.

Koliba je drevená, špáry aj dve okná dobre utesnené. Škoda len, že dvere riadne nepriliehajú a pri silnom vetre prefukuje. Vnútri sú dve postele (jedna z nich poschodová), stôl, dve lavice. Na druhej strane celkom funkčná piecka a vedľa dvere do komory s policami. V zadnej časti koliby je dreváreň (sklad všeličoho...) s osobitným vchodom zvonku. V prednej časti je pristavený rebrík na povalu s doštenou podlahou.

Za salašom smerom do doliny je medzi smrekmi latrína, na priestranstve pred ním ohnisko. Po vodu treba ísť asi 120 m juhozápadným smerom po chodníku vo svahu Suchého vrchu až do žľabu spadajúceho zo sedielka. Neviem, ako je prameň momentálne upravený - osobne si vodu vždy naberiem cestou.

Kapacitu salaša odhadujem asi (podľa toho, akí dobrí ľudia sa zídu) na: 3 - 6 na posteliach, 4 - 5 na zemi, 1 v komore), 6 - 8 na povale. Salaš je cez leto (približne do začiatku októbra) v prevádzke, ale predpokladám, že nejaké prístrešie pastieri poskytnú aj vtedy.

Autor fotografií: Ján Duchaj

Salaš pod Suchým vrchom 09/09/16 23:31 182 príspevkov

Túra Z Bánoviec do Prievidze cez Strážovské vrchy Letu sa tento rok akosi nechcelo odísť, čomu som sa ako teplomilný živočích tešil. Keďže víkendy som mal obsadené rodinným programom, vzal som si tri dni dovolenky a prelom augusta a septembra som strávil potulkami cez menej známe končiny Strážovských vrchov. 30/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Marianov prístrešok na Čiernom vrchu Počas viacdňového putovania južnými rázsochami Strážovských vrchov som na hrebeni Rokoša prechádzal cez Čierny vrch. Hneď pod vrcholom sa už pár rokov nachádza drevený prístrešok. Pocestný ho môžu použiť najmä ako úkryt pred prehánkou, prípadne sa uchýliť na noc, hoci veľa pohodlia neposkytne. 15/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Podkýčera Pri cyklovýjazde do Javorníkov (ktorý na koniec skončil zberom dubákov) som v hornej odnoži dlhej Štiavnickej doliny - Buntovej doline, prechádzal okolo dreveného prístrešku. Nie je to síce pre žiadnych hrebeňovkárov, ale informácia sa môže zísť, ak sa niekto zatúla do týchto končín a bude potrebovať úkryt pred nepohodou. 17/09/16 Michal Bukvai Javorníky

PR Nanomembrána NANODRY v ponuke Prabos Spoločnosť Prabos plus a.s. v spolupráci s firmou Nanomembrane vyvinula textilný laminát novej generácie NANODRY® určený špeciálne pre obuvnícke účely. Jeho základnou súčasťou je klimamembrána na báze nanovláknových materiálov, t.j. vlákien s priemerom menším než 500 nm. dnes sponzorovaný článok Obutie
Cyklotúra Podhorie Slanských vrchov 14 Konečne sme sa dostali do východnej časti Slanských vrchov, keď sme počas predchádzajúceho výletu prešli celú južnú-maďarskú časť za jeden deň v sedle bicyklov. Opäť sme na Slovensku a budeme pokračovať od južnej hranice z Michalian na sever, aby sme to zdarne v tomto roku aj ukončili. Je pravdepodobné, že zostávajúce časti budú len na bicykloch. dnes Marián Jaššo Slanské vrchy
PR Tipy na vianočné darčeky od Sport-Outdoor.sk Opäť nastal čas chystania sa na najkrajšie sviatky v roku, ku ktorým neodmysliteľne patrí prekvapenie pod vianočným stromčekom. Tradične vám zopár nápadov na outdoorové darčeky pre tých z vašich priateľov a blízkych, ktorí radi trávia čas v prírode, či už sú to dámy, páni, deti, rekreační turisti alebo výkonnostní športovci. Ak sa rozhodnete pre niektorý z našich produktov na poslednú chvíľu, môžete ho objednať ešte v utorok 22. 12. 2015 do 14-tej hodiny. včera sponzorovaný článok Poradca

Salaš pod Suchým vrchom 09/09/16 23:31 182 príspevkov
    • Veľká Fatra: hlavný hrebeň medzi Suchým vrchom a Koniarkami
    • cca 12 - 20 osôb, spacák a karimatka sú nutné
    • cez sezónu obsadený pastiermi, mimo sezóny bez hospodára