Útulňa

Salaš pod Suchým vrchom

03.11.04 Počas prechodu hrebeňa Veľkej Fatry zvyčajne vychádza nocľah niekde v okolí Ploskej, Borišova či Suchého vrchu. Okrem Chaty pod Borišovom sa pod Ploskou a Kýškami nachádza niekoľko viac alebo menej zachovalých kolíb a salašov, kde sa dá ukryť pred nepohodou a prespať. Jedným z tých lepších je salaš pod Suchým vrchom - kedysi nazývaný Martina.

Salaš sa nachádza asi 100 m západne od červeno značeného chodníka Veľkofatranskej magistrály a NCH Hrebeňom Veľkej Fatry. Pri zostupe zo sedla Suchého vrchu vidno jeho ostro zelenú strechu. Pri príchode z opačného smeru (od Ploskej) je najlepšie zájsť pred začiatok stúpania na Suchý vrch a odbočiť doprava - až mierne naspäť nadol po skalkách a pasienku. Za tmy a hustej hmly môže byť orientácia sťažená. Priestranstvo na severovýchod od salaša býva rozdupané od zvieratstva, čo tu v lete pasú.

Koliba je drevená, špáry aj dve okná dobre utesnené. Škoda len, že dvere riadne nepriliehajú a pri silnom vetre prefukuje. Vnútri sú dve postele (jedna z nich poschodová), stôl, dve lavice. Na druhej strane celkom funkčná piecka a vedľa dvere do komory s policami. V zadnej časti koliby je dreváreň (sklad všeličoho...) s osobitným vchodom zvonku. V prednej časti je pristavený rebrík na povalu s doštenou podlahou.

Za salašom smerom do doliny je medzi smrekmi latrína, na priestranstve pred ním ohnisko. Po vodu treba ísť asi 120 m juhozápadným smerom po chodníku vo svahu Suchého vrchu až do žľabu spadajúceho zo sedielka. Neviem, ako je prameň momentálne upravený - osobne si vodu vždy naberiem cestou.

Kapacitu salaša odhadujem asi (podľa toho, akí dobrí ľudia sa zídu) na: 3 - 6 na posteliach, 4 - 5 na zemi, 1 v komore), 6 - 8 na povale. Salaš je cez leto (približne do začiatku októbra) v prevádzke, ale predpokladám, že nejaké prístrešie pastieri poskytnú aj vtedy.

Autor fotografií: Ján Duchaj

Zdieľaj:
Reakcie
Salaš pod Suchým vrchom 08/02/16 08:54 179 príspevkov

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Reportáž 1. ročník pretekov Ultra Fatra naživo Dnes o 7:00 úspešne odštartoval nový ročník ultra-trailových pretekov Ultra Fatra. Trasa s parametrami 56 km/3860 m začína v Dolnom Harmanci, vedie cez Japeň, Staré hory, Ostredok, Chatu pod Borišovom, Rakytov, Smrekovicu a Sidorovo do Ružomberka. Na štart sa v peknom počasí postavilo 95 pretekárov. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Útulňa Zrub Lámaná skala Pri putovaní po desiatich kopcoch medzi Naháčom, Hradišťom pod Vrátnom, Dobrou Vodou a Jablonicou sa mi podarilo pri pohybe mimo značiek nájsť dve voľne prístupné chaty. Pravdepodobne sa tu turisti pohybujú len po značkách a hlavne po červenej. Inak si neviem vysvetliť, že oba objekty, ležiace priamo na lesných cestách, ešte nikto nepriblížil ostatným turistom. O Gočálovej búde som písal nedávno, tak teraz pár údajov o chate Lámaná skala. Teda pomenoval som si ju podľa miesta výskytu. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Vápeč, Suchá hora, Hrubá Zliezajňa a Homôľka Nedávno sa na Hikingu objavili dve reportáže o prechode Cesty hrdinov SNP z Dukly na Devín. Cesta bola pred niekoľkými rokmi v Strážovských vrchoch preložená kvôli nezhodám s majiteľom pozemkov, pričom nová trasa vedie nezaujímavými zvážnicami. To ma motivovalo konečne sa vybrať na kopec, ktorého názov ma fascinoval. Volá sa Hrubá Zliezajňa. Keď sa vyberiete hrebeňom cez kopec alebo cez lazy v okolí Valaskej Belej, pôjdete oveľa zaujímavejšou trasou, než Cesta hrdinov SNP. včera Martin Knor Strážovské vrchy

Salaš pod Suchým vrchom 08/02/16 08:54 179 príspevkov
    • Veľká Fatra: hlavný hrebeň medzi Suchým vrchom a Koniarkami
    • cca 12 - 20 osôb, spacák a karimatka sú nutné
    • cez sezónu obsadený pastiermi, mimo sezóny bez hospodára