Búda Salaš pod Kanderkou

Priamo na hrebeni Štiavnických vrchov neďaleko Kanderky sa nachádza salaš. Jeho stav nie je dobrý a tak neponúka pohodlné miesto na turistické prespanie. Je využiteľný skôr ako núdzový prístrešok v prípade náhleho zhoršenia počasia, či keď nás zakvačí noc. Napriek tomu, že som okolo neho prešiel už desiatky ráz, všimol som si ho až prednedávnom - je totiž ukrytý v sedle nad mojím obľúbeným modrým chodníkom.

Štiavnické vrchy: hrebeň medzi sedlom Pleso a Tanádom.
831 m n. m.
Cca 10 osôb (za dažďa 4-6 osôb). Treba podložku.
Jeseň, zima, jar. V období pasenia obsadený.
nie je
Dalšie info
zlá strecha, ohnisko pred kolibou
Zrušené od
leta 2020

Nachádza sa priamo na červenej značke zo sedla Pleso na Tanád, resp. zhruba 100 metrov nad vrstevnicovou modrou značkou – náučným chodníkom, v sedielku juhozápadne od kóty Kanderka (862 m). Z modrej značky je viditeľný iba komín. Menej nápadnou cestou je prístupný aj z neznačeného, ale populárneho Horného Hodrušského jarku.

Od salaša je možné zbehnúť juhozápadným smerom asi za 15 minút do obce Štiavnické Bane (reštaurácie, krčmy, ubytovanie) a juhozápadným smerom k Richňavským jazerám (reštaurácia, bufety, ubytovanie) asi za 25 minút. Zo salaša je krásny výhľad na Sitno a krajinu okolo neho.

Konštrukcia

Salaš má rozmery cca 6 x 10 metrov. Je vybudovaný z polguľatiny, s doštenou strechou, pokrytou térovým papierom. Strecha je vo veľmi zlom stave, na viacerých miestach je deravá. V priečelí salaša sú dvere, ktoré sa dajú zavrieť, v zadnej stene je okno, v streche vikier (oboje bez výplne). Dlážka salaša je hlinená, skoro až prachová. Zvonka je pred dverami menšia vybetónovaná plocha.

Výbava

V salaši sa nachádza niekoľko lavičiek a pekný murovaný komín bez piecky. Nie sú tu žiadne palandy ani miesta upravené na spanie, spať sa dá teda iba na zemi. Nie je tu ani stôl. V salaši aj pred salašom sú ohniská, bez sedenia.

Kapacita

Ak neprší, vyspí sa v salaši zhruba 10 ľudí, možno aj viac. V daždi je kapacita vďaka deravej streche obmedzená, asi štyria až šiesti ľudia. Na spanie je potrebná karimatka alebo iná podložka, pretože dlážka je dosť špinavá.

Praktické informácie

V blízkosti salaša som nenašiel žiadny prameň. V čase mojich návštev (október a november 2007) bolo priamo v salaši aj okolo neho veľa dreva na oheň. Vo vnútri aj vonku je dosť veľký neporiadok.

Využitie

Salaš je vzhľadom na zlý stav, neporiadok a blízkosť iného osídlenia vhodný iba ako núdzový prístrešok. Je využiteľný pri peších, cykloturistických aj bežkárskych túrach pozdĺž populárneho hrebeňa Štiavnických vrchov. Počas obdobia pasenia je salaš obyčajne využívaný pastiermi, takže je voľný zrejme iba na jeseň, v zime a na jar. Viac než plnohodnotnú útulňu predstavuje salaš pod Kanderkou skôr núdzový prístrešok priamo na hrebeni Štiavnických vrchov.