Test Backcountry výbava I.

Keďže zimná sezóna už začala, pokúsim sa trochu spropagovať u nás viac-menej rozšírený druh poznávania zimnej prírody. Ide o tzv. backcountry lyžovanie (BC), respektíve turistiku na lyžiach, pri ktorej sa nedržíme upravených stôp, ale neupraveného terénu, často v hlbokom snehu a strmých stúpaniach. Je to niečo medzi skialpom a bežeckým lyžovaním.

Pravdepodobne sa väčšina z vás stretla s klasickým výstrojom v našich končinách – bežky Visu (ruské drevené) alebo staré Artis, viazanie NN 75 s poltopánkami od Botas a bambusové palice. Drevené bežky sa často v ťažšom teréne lámali, topánky toho veľa nevydržali, pretože sa v najlepšom odlepila podrážka vpredu (stačil jeden pád a bolo), rýchlo premokli a bolo v nich zima, o bambusáky sa stačilo oprieť celou váhou pri brzdení a boli z nich triesky. Nechcem sa samozrejme nikoho dotknúť, sám som podobnú výbavu s malými obmenami vlastnil, ale pátral som po niečom, čo vydrží viac a poskytlo by väčšiu „pohodu“ a zážitok aj tým, čo to chcú skúsiť, a hlavne väčšie možnosti a istotu pri zdolávaní nepoznaného.
Výsledkom môjho pátrania po výbave je aj tento článoček. Rozdelil som ho do viacerých častí, v prvej sa budeme venovať BC lyžiam, potom viazaniu, lyžiarkám a paliciam, a v poslednej všetko zhrniem a pokúsim sa poradiť, kde čo zohnať, pretože toto je v našich končinách azda najproblémovejšie.

Lyže

Začnem tým azda najdôležitejším a pre tento druh bežkovania aj najcharakteristickejším – lyže. Keďže ich budeme používať v ťažšom teréne, hlbokom snehu, pri výstupoch a zjazdoch, musia byť na to pripravené. Sú širšie, majú pozdĺžne vykrojenie, tzv. sidecut (známe z carvingových lyží), a mali by byť kratšie ako klasické bežky. Na prvý pohľad sú podobné skialpovým lyžiam. Odlišujú sa od nich tým, že sú ľahšie a najmä viac „prehnuté“. To znamená, že keď ich dáme k sebe sklznicou, vytvorí sa medzi nimi väčšie „oko“. Vzniká tým tzv. stúpacia komora, známa z klasického bežeckého lyžovania a preto ju tu podrobnejšie rozoberať nebudeme.

Ďalším znakom sú celoobvodové oceľové hrany po oboch stranách. Existujú aj typy bez hrán, poprípade hrany po troch štvrtinách obvodu, záleží od modelu lyže. Nakoniec máme na výber z dvoch typov sklzníc – hladká a „šupinatá“ (tzv. protišmyk, menej presný názov NoWax), ktorá pomáha pri odraze aj bez voskovania (i keď aj na tento typ sklznice existujú špeciálne vosky v spreji). Na oba typy je možné nalepiť (na hladkú a navoskovanú sklznicu to ale pôjde až po predošlom očistení naneseného vosku, čo je v teréne obtiažnejšie) stúpacie pásy, tzv. „tulenie pásy“, ktoré pomáhajú pri výstupoch vďaka svojej štruktúre povrchu. O stúpacích pásoch sa toho popísalo veľa, preto na konci článku odkazujem.

Pri šírke lyží existujú polemiky -niekto berie BC lyže od 6 cm (v najširšom mieste) a viac, niekto od 5 a viac a niekto od 8 a viac. V krátkosti snáď len toľko, že čím ťažší terén a hlbší sneh, tým širšie lyže volíme, ak len občas zájdem mimo stopy, volím lyže užšie.
Čo sa týka výšky lyží – tu neplatí pri výbere to, čo pri klasických bežkách (výška postavy + 10-20 cm navrch.) Výšku volíme podľa šírky lyží, ich tvrdosti (čiže veľkosti stúpacej komory) a hmotnosti užívateľa. Širšie lyže „unesú“ viac pri menšej dĺžke a naopak. Takže väčšinou kupujeme dĺžku približne takú, aká je výška postavy, prípadne o trochu vyššiu, všetko záleží od vyššie spomínaných parametrov, jednotliví výrobcovia majú tabuľky, podľa ktorých sa dá vyberať.

Podľa čoho vyberať konkrétny model

Šírku a vykrojenie volíme podľa toho, v akom teréne sa budeme pohybovať. Ako som spomenul vyššie, platí, že čím menej v stope a ťažší terén, vyberáme lyže širšie a kratšie, s väčším vykrojením (sidecut). Pri pohybe viac v stope a niekedy mimo nej treba vyberať užšie typy (aby sa vošli do stopy, max. cca 6 cm), poprípade aj bez hrán. Tieto lyže budú samozrejme vyššie, aby sme ich „neprešlápli“. Ďalším parametrom bude cena, ktorá sa pohybuje vyššie, ako sme boli zvyknutí u klasických bežiek. Cenovo najdostupnejšie sú lyže od firmy Sporten, typy Highlander (sidecut 54-48-52), Forester (64-52-60), Ranger (68-60-65), všetky s hranami po celom obvode. Rover a Favorit bez hrán sú do ľahšieho terénu. Tieto lyže robia s hladkou sklznicou a tiež s protišmykom, ktorý je tento rok ponúkaný ako lisovaný (priamo z výroby) a frézovaný (vyfrézovaný dodatočne do sklznice). Ceny sa pohybujú okolo 2000-3500 Kč.

Z ďalších výrobcov spomeniem známu firmu Fischer a jej modelovú radu S-Bound, modely Outbound Crown (70-60-65), Snowbound Crown (77-61-69), Rebound Crown 88-60-78, Outtabunds Crown/Wax (88-68-78), Boundless Crown 98-69-88), Crown značí variantu s protišmykom, Wax je označenie pre hladkú sklznicu, ceny sa pohybujú okolo 5000-9000 Sk. Špičkové lyže (používané aj v polárnych expedíciách) pochádzajú od Nórskeho výrobcu Asnes. Majú integrované pripínanie stúpacích pásov, modely Nansen, Rago, Sondre, ceny okolo 250-400 Euro. Spomeniem ešte ďalších výrobcov - Atomic Chugach, Rainier, Selkirk, Sierra, Rossignol BC 70, 80, 90. Ako perličku na záver uvediem fínskeho výrobcu drevených lyží Tegsnäs (robia sa do dĺžky až 270 cm, šírky 95 mm, ceny sa pohybujú v stovkách Euro) a francúzske Tardy z jasanového dreva, ktoré by sa mali začať predávať aj v našich končinách (cenovo okolo 10-12tis. Kč).

S protišmykom alebo bez?

Keďže v BC lyžovaní poväčšine nejde o rýchlosť, je výhodnejšie vyberať lyže s protišmykom. BC lyže sú robustnejšie, širšie a tým pádom aj pomalšie, určené hlavne na „chôdzu“ a nie na ľahké „kĺzanie“ sa ako pri klasickom bežkovaní, takže prednosti stúpacej komory tu nevyužijeme naplno a naviac tieto lyže bývajú mäkkšie ako klasické. Ďalšou výhodou je možnosť nalepiť stúpacie pásy bez nutnosti čistenia sklznice v teréne a tiež to, že nemusíme nosiť so sebou rôzne druhy voskov na rôzne typy snehu. Pri zjazdoch sú tieto lyže trochu pomalšie vďaka profilu sklznice, ale to niekedy (hlavne v krkolomnejších zjazdoch) nie je na škodu. Samozrejme, ako som už spomínal, sú aj špeciálne vosky na tento druh sklznice. Hladkú sklznicu je výhodné využiť v ľahších terénoch a tam, kde budeme častejšie využívať lyže aj v stope. O voskovaní by sa dala napísať celá kapitola, preto ju prenechám skúsenejším.

Odkazy na niektorých výrobcov lyží

www.sporten.cz
www.rossignol.com
www.fischer-ski.com
www.atomicski.com
www.asnes-ski.no
www.tegsnas.fi
www.karhu.com

Nabudúce si povieme niečo o viazaní vhodnom pre BC.

Fotografie: autor a www.fischer-ski.com, www.sporten.cz