Túra Zimný prechod Slovenským rajom I.

Slovenský raj, táto „mekka“ slovenskej turistiky, patrí medzi najznámejšie a najnavštevovanejšie pohoria u nás. Väčšina návštevníkov sem zavíta v letnej turistickej sezóne. Keď však napadne sneh a potoky roklín spúta ľad, objavíte tu úplne inú dimenziu krás tohto nádherného kúta Slovenska. Verím, že v nasledujúcich štyroch článkoch nájdete bohatú inšpiráciu k jeho zimnej návšteve.

30,7 km
1 deň
zima – 09.01.2006
Spišsko-gemerský kras: Slovenský raj
Podlesok, Čingov, Chatová osada Kláštorisko
Chatová osada Kláštorisko
Autobus na zastávku Betlanovce rázc.
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)

Bez čoho by sme nemali vyraziť

Pre úspešné absolvovanie zimného prechodu roklín Slovenského raja je potrebná zimná výzbroj. Stúpacie železá – mačky, cepín, alebo aspoň paličky sú takmer nutnosťou. Často bývajú technické pomôcky v roklinách (reťaze, rebríky a stúpačky) zaľadnené a náteky ľadu značne sťažujú ich prechod. Pokiaľ vlastníte snežnice, túto užitočnú pomôcku využijete najmä pri presunoch mimo roklín. Prechod tiesňavami Slovenského raja je povolený výlučne smerom nahor!

Prológ

Dlhé roky som nosil v hlave plán zimného prechodu Slovenským rajom. Až začiatkom roku 2005 sme si s Ľubošom, Skleníkom a Vlastom dokázal zladiť dovolenky a vyraziť. Najprv to vyzeralo ako vo filme „S tebou mně baví svět“, no nakoniec ideme bez „Matýska a spol“.

Deň prvý – Prielom Hornádu, Marcelov hrad a hradiská v Čingove

Teplo lôžkového kupé meníme za studený perón železničnej stanice Spišská Nová Ves. Je pol piatej ráno, mínus 23 stupňov Celzia. Spolužiak Jano, ktorý tu robí táxikára, nás odvezie do strediska Podlesok. Za svetiel čeloviek sa presúvame k Hrdlu Hornádu. Skôr, ako doň vstúpime, vyberieme sa na Marcelov hrad. Ruina stojí na vrchole Zelenej hury, kam vedie žltá značka z Hrdla Hornádu. Hrad bol postavený po Tatárskom vpáde, ktorý drvivo zasiahol oblasť Spiša. Načas ho obsadili Bratrícke vojská, ktoré mu dali biblické meno Tábor. Archeologicky odkryté ruiny sú viditeľné aj počas snehovej pokrývky.

Prielomom Hornádu

Zimný prechod Prielomom Hornádu po zamrznutej hladine je netradičnou túrou, ktorá nemá na Slovensku obdobu. Jedinou podmienkou pre jej absolvovanie je dostatočne pevný ľad. Informácie o schodnosti poskytne HZS, stredisko Čingov. Prielomom vedie aj TZCH – Chodník Horskej služby.

Po návrate z hradu obdivujeme bralnatú scenériu Hrdla Hornádu, ktorá je predzvesťou krás, ktoré nás čakajú. Paličkami skúšame pevnosť ľadu. Je ako žula.
Zo zamrznutej hladiny je úchvatný pohľad na skalné steny, ktoré naberajú na výške. Ľadopády stekajúce z brál hrajú rôznymi farbami v odtieni modrej. Nedočkavo vyzeráme malú chatku. Na jej terase raňajkujeme. Skrehnuté lepeňáky v žalúdku rozmrazujú dúšky grogu z termosiek. Na ľavom brehu v bralách vidíme stúpačky Chodníka Horskej služby. Ani sa nenazdáme a sme pod reťazovým mostom pri ústí Kláštorskej rokliny. Od tohto miesta po Letanovský mlyn je Prielom hádam najkrajší. Rieka tu vytvorila kaňon, miestami široký len niekoľko metrov. Skalná steny dosahujú výšku úctyhodných 180 m. Objavujeme viaceré čarovné zákutia, ktoré sú inokedy neprístupné. Pri Letanovskom mlyne prechádzame popod historický most, po ktorom viedla cesta k opátstvu na Kláštorisku. Poniže natrafíme na vyhasnuté ohnisko priamo na zamrznutej hladine! Pred ústím Bieleho potoka padá návrh na návštevu Tomášovského výhľadu. Po krátkej porade je rozhodnuté. Nasadíme mačky, ktoré nám veľmi uľahčujú výstup na jeho vrchol. Opäť vyberáme termosky, obdivujeme výhľad na Vysoké Tatry a vraciame späť do Prielomu. Skalné útvary Ihla a Kazateľnica sú ako majáky pred Čingovom.

Čingovské hradiská

Okolo poludnia opúšťame na čas zamrznutú hladinu Hornádu a smerujeme k stredisku Čingov. V pláne máme nielen teplý obed, ale aj prehliadku dvoch hradísk. Jedno sa nachádza na kóte 561 medzi hotelmi Flóra a Čingov. Druhé je len niekoľko desiatkov metrov nad rázcestím Čingov. Hradiská boli v časoch Nitrianskeho kniežatstva a Veľkej Moravy významnými centrami v tomto kraji. Od turistického smerovníka Čingov si urobíme ešte krátku odbočku na Soviu skalu za pekným výhľadom.

Za Čingovom Prielom končí. My však pokračujeme ďalej. Za Sovou skalou sa Hornád z posledných síl vzoprie, aby si prehrýzol posledný úsek bralami. Vysilený zápasom vteká do Hornádskej kotliny. Opustíme jeho brehy, mobilom sa spájam s Janom a zakrátko dnes po druhý krát vystupujeme na Podlesku.

Kláštorisko, náš základný tábor

Prudké stúpanie červenej značky z Podlesku oklameme serpentínami zasneženej cesty, ktorá nás dovedie k rázcestiu Nad Podleskom. Tu sa jednomyseľne zhodneme na ďalšom postupovaní po žltej a zelenej. Pomaly sa začína stmievať, keď konečne pred sebou zbadáme svetlá chatovej osady Kláštorisko. Rýchlo sa ubytujeme, prezlečieme a už aj sedíme pri nápojoch, ktoré rozpaľujú našu krv.

Poľana Kláštorisko sa nachádza v severnej časti Slovenského raja. V súčasnosti tu je stredisko turistiky, jediné vo vnútri územia Národného parku. Už v roku 1923 tu bola vybudovaná útulňa, ktorej nasledovníkom je chatová osada. Ubytovanie žiaľ kvôli technickým (azda aj ekonomickým) problémom dnes poskytujú už len v letnej turistickej sezóne. Jedna noc v chatkách stojí od 250 do 300 Sk na osobu a deň. Kontakt na chatára je 0905 402 337, alebo 0905 829 809. Momentálne býva v zime otvorená len reštaurácia a to len cez víkendy. Podľa slov chatára by sa mala nepriaznivá situácia v dohľadnej dobe zmeniť k lepšiemu. Nachádza sa tu stanica Horskej záchrannej služby. Kláštorisko je významnou križovatkou turistických chodníkov. Z chatovej osady sú v rámci jednodňových okružných túr dostupné takmer všetky sprístupnené rokliny. Najatraktívnejší prístup je z Kláštorskej rokliny, alebo od rázcestia Biely potok – ústie, cez Čertovu sihoť. Z lúky sú výhľady na Vysoké Tatry a na ŠPR Kyseľ.

Trochu z dejín Kláštoriska

Už v neskorej dobe bronzovej tu vzniklo hradisko. Tu našli v roku 1241 obyvatelia z okolia útočisko pred Tatármi. Z tých čias pochádza aj názov Skala útočišťa (Lapis refugium) alebo Skala pozorovania (Lapis speculationis). V 13. storočí tu bola vybudovaná mohutná refugiálna pevnosť. Stopy po jej múroch sa tiahnu naprieč chatovou osadou. Viditeľné sú aj pri trase červenej značky vedúcej k Letanovskému mlynu. Tá vedie po starej prístupovej komunikácii. V mieste, ktoré domáci volajú Vrata, stála brána pevnosti posilnená strážnou vežou. Rehoľa Kartuziánov si tu v roku 1305 vybudovala kláštor, ktorý zaniká v 16. stor. Momentálne na ruinách prebiehajú rekonštrukčné práce.

Linky

Horská záchranná služba
Slovenský raj, najobsiahlejšia web stránka o NP