Útulňa Útulňa Izba

Pokial budete robiť hrebeňovku pohoria Považský Inovec, môžete využiť útulňu, ktorú postavila TJ Zavažan Kalnica iba kúsok pod hrebeňom. Na starších mapách nie je zakreslená, no v najnovšej edícii už je. Nachádza sa neďaleko rázcestia Pod Ostrým vrchom.

hrebeň Považského Inovca, niekoľko minút po červenej od rázcestia Pod Ostrým vrchom severným smerom
750 m n. m.
pohodlne 6 ľudí s vlastným spacákom a karimatkou
celoročne, bez hospodára
málo výdatný prameň pri útulni, výdatnejší je pod Jakubovou (cca hodina severne po červenej)
Dalšie info
funkčná piecka

Ako sa tam dostať

Ako je už uvedené v úvode, na najnovších mapách sa útulňa Izba nachádza. V prípade slovenského VKÚ je značená klasickým symbolom pre útulne (červený domček bez podlahy). Český SHOCart ju zas považuje za turistický prístrešok, ktorý je však bez názvu. Čo je však podstatné, obe mapy uvádzajú približne identickú polohu – kúsok od rázcestia Pod Ostrým vrchom. Podľa VKÚ by mala priamo k útulni viesť aj červená významová značka. Zdá sa, že značkári zareagovali.

Aká je útulňa

Útulňa je vybavená pekným sedením - stôl a lavice. Ďalej nechýba funkčná piecka, ktorá najmä v chladnejších mesiacoch poteší. Turisti majú k dispozícii aj pílku na doplnenie paliva pred odchodom. Namiesto dverí boli iba plastové pásy, ale vnútri boli aj nenasadené dvere. Kúsok od zrubu je slabý prameň, ktorý v lete pravdepodobne vysychá. Približne hodinu cesty ďalej po červenej (severným smerom) je prameň pod Jakubovou, ktorý je výdatnejší. V prípade sucha je preto dobré spoliehať sa na vlastné zásoby.

K ďalšiemu vybaveniu patrí aj ohnisko s lavičkami hneď vedľa útulne. K dispozícii je samozrejme aj kniha hostí, spolu so žiadosťou o finančnú podporu pre údržbu útulne. Spali sme tam dva razy a aj v zime sme si útulňu dokázali pekne vykúriť. Nocľah tu nájde pohodlne 6 ľudí. Dobrých ľudí sa však zmestí všade veľa, takže nepochybujem, že v prípade núdze poskytne utočisko aj väčšiemu počtu.

Ako ďalej

Z útulne sa môžete buď vrátiť späť na hrebeň a pokračovať hrebeňovkou smer Pánska Javorina-Bezovec, alebo neznačenou cestou zbehnúť do Prostrednej alebo Kálineckej doliny a potom cestou v doline až do obce Kalnica. Odtial už je autobusové spojenie do Nového Mesta nad Váhom.

Prepis textu v útulni

Tento turistický útulok bol vybudovaný vďaka priaznivcom turistiky z Kálnice, sponzorom a majiteľom pozemku, na ktorom zrub stojí. Našim zámerom bolo vybudovať zrub, ktorý bude slúžiť širokej turistickej verejnosti, preto nebude uzamknutý. Veríme, že oceníte možnosti schovať sa v ňom pred nepriaznivým počasím, ale tiež, že vám poslúži na oddych a spoločné posedenie. Podotýkam, že na vybudovanie zrubu sme vynaložili nemálo práce, ale i vlastných materiálnych a finančných prostriedkov.

Neďaleko zrubu je studnička, (50m severne pod cestou) preto máte vždy možnosť pri odchode uhasiť oheň.

Ako ste si všimli, zrub ešte nie je úplne dobudovaný. Pomohli by nám finančné, alebo materiálne prostriedky potrebné na dobudovanie zrubu. Prijmeme i brigádnicku pomoc, informujte sa na doleuvedenom telef.č. Ak sa rozhodnete pomôcť nám finančne ako sponzor, finančné prostriedky nám môžete poslať na účet TJ Zavažan Kálnica v Slov.sporiteľni Nové Mesto n/V č.ú. 25859-209/0900 variabilný symbol 77799. Z hľadiska legislatívneho môžeme s darcom uzavrieť zmluvu o darovaní respektíve o reklame. Informácie získate u Hladkého Jána Kálnica č.316 tel 0834-7798876.

Týmto zároveň ďakujeme niže uvedeným darcom za pomoc a tiež všetkým, ktorí pomohli brigádnicky.
Firma Urban Jurík s.r.o - pílenie materiálu, lesné spoločnosti Ostrý vrch a Lesná a pasienková spoločnosť - poskytnutie materiálu, firma Partners s.r.o finančný dar, obec Kálnica materiál, Štátne lesy materiál. K vybudovaniu chatky prispeli i ďalší nemenovaní darcovia.