Chata

Bývalá chata pod Rozsutcom

Boro Tomis 29.02.08 Nedávno som vám sľúbil, že napíšem aspoň informačný článok o Chate pod Rozsutcom, ktorá stávala v sedle Medziholie a ktorá bola veľmi populárna a navštevovaná. Vďaka fotografiám a informáciám, ktoré som získal, tento sľub plním. Chatu bohužiaľ stihol rovnaký osud ako Chatu pod Chlebom, keď ju zdolal prudký a nezahasiteľný požiar.

Je 17. januára 1985 a na Chate pod Rozsutcom je živo. Pomaly sa blíži 16-ta hodina a lyžiari z lyžiarskeho kurzu sa ešte naposledy vyvážajú na vrch zjazdovky, pretože majú vlek zaplatený len do 16-tej hodiny. V hospodárskej budove pri chate brkoce naftový agregát a lyžiari vedia, že o chvíľu zastane a pre dnešok bude dolyžované. A naozaj. Takmer presne s úderom 16-tej hodiny sa agregát odmlčí a vlek sa zastaví. Tento raz však nie je príčinou dochvíľny chatár či údržbár, ale technická porucha na agregáte.

Takmer vzápätí sa začína z hospodárskej budovy dymiť a vyšľahnú plamene požiaru. Ten sa šíri veľmi prudko, pretože roztečená nafta zapáli sud s naftou a celá drevená budova je takmer okamžite v plameňoch. Vybuchujú ďalšie sudy s naftou. Požiar je nezvládnuteľný. Ako jediná možnosť uchrániť samotnú chatu sa javí možnosť zhrnúť buldozérom celú hospodársku budovu do rizne. Buldozér je už naštartovaný, ale vzápätí zaznejú ďalšie nebezpečné výbuchy, pochádzajúce pravdepodobne od plynových fliaš na zváranie. Oheň zúri. Hostia sú čo najrýchlejšie evakuovaní zo samotnej chaty, pretože tá sa nachádza len asi 5-6 metrov od hospodárskej budovy a je veľmi pravdepodobné, že oheň preskočí aj na budovu chaty. A skutočne. Pod obrovským žiarom sa začína najskôr dymiť zo stien chaty a onedlho je už v plameňoch aj samotná chata. Na uhasenie nie je šanca. Našťastie sa podarilo včas vysťahovať všetkých hostí aj s ich majetkom a čo-to zachrániť z majetku personálu a bytu chatára. Napriek zľadovatenej ceste zo Štefanovej sa podarilo hasičom dostať ku chate. Lenže už niet čo hasiť. Vysušená, drevená chata horí ako stoh slamy a niet jej pomoci. Koks uskladnený v pivnici bude tlieť ešte pár týždňov.

Takto skončila jedna z najpopulárnejších chát na hrebeňoch Malej Fatry. Bohužiaľ, chata nebola obnovená, pretože ochranári nedovolili výstavbu novej chaty. Ešte dnes môžete nájsť základy bývalej chaty kúsok pod sedlom Medziholie, kde stávala a slúžila dlhé roky turistickej verejnosti. Chata mala ideálne miesto na križovatke deviatich turistických chodníkov a bola veľmi frekventovaná v lete i v zime. Pôvodne na mieste chaty stála maličká chatka, ktorá bola počas druhej svetovej vojny vypálená Nemcami, rovnako ako aj Chata pod Suchým, Chata pod Chlebom, alebo napr. Žiarska chata či Chata na Hrbe a mnohé iné chaty. Po vojne postavil KSTL na mieste bývalej chatky novú chatu.

Chata mala až 86 postelí v dvoj a viac posteľových izbách. Na prízemí boli dve jedálne, kuchyňa, sklad, a lyžiareň. Na prvom poschodí bol byt chatára a izby pre ubytovaných. Na druhom poschodí boli izby personálu chaty. Chata bola zásobovaná lesnou cestou zo Štefanovej, v lete na gaziku a v zime na saniach ťahaných koňom. Spomeniem len niekoľko mien chatárov, ktorí sa vystriedali na tejto chate: Laco Dubec, Fero Zicho, Tóno Ďuriník (1971-1972), Štefan Cingeľ a Oto Šiška. Použité fotografie pochádzajú z fotoalbumu Tóna Ďuriníka a jeho manželky Odetty, ktorí po odchode z tejto chaty pracovali najprv na podnikovej chate vo Fačkovskom sedle a potom chatárčili 31 rokov na Chate pod Suchým, kde ukončili svoju profesionálnu dráhu koncom roku 2007. Za uvedené informácie a poskytnuté fotky, ako i za činnosť na Malej Fatre im zároveň týmto ďakujem.

Zdieľaj:
Reakcie
Bývalá chata pod Rozsutcom 08/07/13 11:57 66 príspevkov

Recenzia Kempingová varná sada Nuolja Kempingová sada Nuolja je výrobok firmy Nordic Ways a je určený pre turistov a táborníkov. Dostal som možnosť otestovať riad a musím povedať, že sa vo mne poriadne miešali názory na jeho použitie. Na jednej strane vysokokvalitný a bezchybne spracovaný materiál, na druhej strane zbytočné nedostatky akoby vyplývajúce z neznalosti potreby táborníkov či turistov. 14/05/14 Boro Tomis Výbava
Príbeh Klobásy Je večer, niekedy v apríli či v máji 1979, sedíme v kuchyni na Chate pod Suchým a hráme kanastu. Zimná sezóna je za nami a letná ešte nezačala. Uprostred týždňa je chata prázdna, a tak sa počas dňa venujeme údržbe chaty a zásobovaniu. Stále je čo robiť. No a večer utužujeme kolektív, ako sa dá. Popíjame červené vínko, hráme karty alebo si len tak kecáme. Niekedy si k vínku zajedáme kúsok syra či slané tyčinky, niekedy domácu klobásu, ktorú si sami robíme a predávame turistom. 28/03/14 Boro Tomis Príbehy
Extra Rozhľadňa Drahy na Slovácku Na moravsko-slovenskom pomedzí vyrástlo v poslednom období niekoľko rozhľadní. Zväčša je to v rámci programu EÚ o prihraničnej spolupráci. Umiestnenie rozhľadní je niekedy dosť nešťastné a ich poloha núti človeka často sa zamyslieť nad tým, či by sa za sumu prestavanú za rozhľadne, ktoré takmer ničomu neslúžia, nedali postaviť zmysluplnejšie objekty, ktoré by slúžili turistom oveľa viac a lepšie. 19/02/14 Boro Tomis Zaujímavosti

Túra Krivánska Fatra pre labužníkov Keď som nedávno písal, že sme si z Osnice robili chute na prejdenie Krivánskej časti Malej Fatry, netušil som, že sa to splní tak rýchlo. Prešli iba dva týždne, mne sa posunulo prednášanie jedného seminára na neskôr, tak som mal zrazu dva dni v kalendári, ktoré nie sú nabité termínmi. Pohľad na predpoveď počasia sľuboval, že letný slnovrat nebude pokazený tropickými horúčavami, stačilo len overiť miesto na nocľah v chatách a vyraziť. dnes Pavol Timko Malá Fatra
Túra Zlatá Baňa – Šimonka – Zámutov Dlhší čas sa pohrávam s myšlienkou poprechádzať sa v severnej časti Slanských vrchov, ktorú veľmi nepoznám, lebo je trochu vzdialená od môjho bydliska. Niekedy dávno, možno tomu bude pomaly aj 20 rokov, som sa zúčastnil jarného turistického prechodu z Hermanoviec cez Údolie obrov, pod Ivanovým vrchom na Šimonku a potom po červenej do sedla Červenej mláky a okolo Zlatobanského potoka do Zlatej Bane. včera Marián Jaššo Slanské vrchy
Búda Čerešňová pod hradom Uhrovec Pri zostupe z Holého vrchu po modrej sme našli búdu. V okolí sa neudáva žiadne prístrešie ani nič podobné. A tak som búdu odfotografoval. Nachádza sa v blízkosti Uhrovského hradu. Na modrej značke. Môže poslúžiť ako núdzový úkryt pred nepriazňou počasia, ale aj ako objekt na nocľah. 30/08/14 Martin Lihosith Strážovské vrchy

Bývalá chata pod Rozsutcom 08/07/13 11:57 66 príspevkov
    • na východnej strane sedla Medziholie pri križovatke turistických trás