Búda Salaš Mandolína

Pri potulkách po Veľkej Fatre som objavil na hlavnom hrebeni viacero útulní či salašov, niektoré boli takmer neobývateľné, niektoré priam lákali človeka, aby sa zložil, oddýchol si, načerpal novú energiu. Jeden z takýchto salašov, ktoré patria medzi tie lepšie a sú v krásnom prostredí, je salaš Mandolína.

pri neďalekom » salaši
Veľká Fatra, na hlavnom hrebeni medzi Suchým vrchom a Koniarkami
1280 m n. m. – Garmin eTrex Vista
cca 10 - 12 osôb, spacák a karimatka nutné
celoročná
Dalšie info
funkčná piecka

Mandolinka je postavená blízko hlavného hrebeňa Veľkej Fatry, medzi Koniarkami a Suchým vrchom. Tu odbočuje na severozápad žltá značka cez Revúcky mlyn do Necpalskej doliny. Salaš sa nachádza asi 500 metrov po žltej značke, na kraji smrekového lesa. Je to mierne z kopca, najprv lúkou, potom pomedzi riedke smreky. V hmle je orientácia trochu obtiažna, hlavne v zime. V lete je tam nevýrazný chodník a slabšie značenie. Ale salaš sa prehliadnuť nedá.

Salaš postavili turisti v osemdesiatych rokoch, namiesto útulne La Paloma, ktorá stála kúsok poniže na spodnejšej terase a celá vyhorela. V Mandolinke je kniha návštev aj s jej históriou, kde sa dočítate viac.

Salaš je drevený na kamenných základoch, z dvoch strán je okrúžený krytou verandou pod štítom, vhodnou na uloženie lyží a inej výstroje. Pôdorys samotnej obytnej miestnosti je obdĺžnikový, v zadnej časti sú poschodové prične, v prednej je stôl s lavicami a liatinová piecka. Tá je dosť výkonná a salaš je dosť utesnený, takže bez problémov ho vykúri aj v zime. Nájdete tam aj sekeru s pílou, ale väčšinou sú tupé, ak sa niekto chystá stráviť tam dlhší čas, doporučujem malú pílku so sebou. Samotný salaš je ohradený, pravdepodobne proti dobytku.

Salaš je otvorený celoročne, takže kedykoľvek v ňom môžete zložiť svoje kosti. Jeho kapacita ja 10-12 ľudí, ale zmestí sa aj 15, keď sa trochu potlačia. Je dobré mať so sebou sviečky, zápalky a papier, resp. pepo. Drevo sa dá nazbierať v lese, hlavne v zime je to zábava. Ak sa neponáhľate, je dobré nachystať trochu dreva pre ďalších návštevníkov, je to super, keď prídu premrznutí a stačí len škrtnúť, nemyslíte? Pozor na rúbanie dreva v lese, sme v národnom parku, tam to vôbec nie je vhodné. Ale suchých haluzí je všade dosť. Takisto opatrne aj s otvoreným ohniskom, hlavne v jarných mesiacoch. Radšej sa ho vyvarovať.

Čo sa týka vody, v zime sa varí zo snehu, v lete som tade len prefrčal, tak neviem, či tam je nejaký prameň. Ale kto nemá vodu so sebou, tak neďaleko je salaš Martinka, tam voda je (viď článok Salaš pod Suchým Vrchom). Radšej si nejakú tú vodu vezmite so sebou.

V salaši je už zmieňovaná kniha návštev, je dobre zapísať do nej svoje dojmy, návrhy na riešenie problémov, možno si to prečíta aj niekto, kto si s problémami vie poradiť. Za pokus to stojí. Občas sa tam nájdu aj nejaké potraviny, ale to nie je najlepší zvyk, môžu sa pokaziť a potom sú tu myši a medvede. Ani konzerve v lete neverím, to by som už musel byť na tom veľmi zle.

Na záver len prosba. Tento salaš je v krásnom prostredí, je dobrý, preto sa snažme ho taký zachovať a takisto aj jeho okolie. Nie je až taký problém zobrať ten papierik a plechovku, ktorú tam otvoríme. A pocit je to určite dobrý. Ďalší návštevníci nám budú len ďakovať.

Ešte dovetok, z určitých zdrojov som sa dopočul, že nedávno časť Mandolinky zhorela. Neviem, či je to pravda, pokúsil som sa overiť si to 26.12.2004, ale boli hraničné podmienky, viditeľnosť 30 metrov a netrúfol som si odbočiť z hrebeňa, aj z dôvodu časovej tiesne, a hľadať salaš. Preto upozorňujem aj na možnosť, že sa tam nedá prespať, hneď, ako sa bude dať, tak zistím presný stav veci alebo kto má aktuálne info o Mandolinke, nech informuje na fóre. Ďakujem.