Rada Trekbuddy - jednoduché GPS riešenie

Pred časom som sa rozhodoval, akým spôsobom si bez väčších nákladov pomôcť pri orientácii v teréne pri turistike alebo na bicykli. Rozhodol som sa pre spojenie mobilu a GPS modulu v kombinácii s voľným softvérom Trekbuddy. Toto riešenie si vyžaduje určitý stupeň gramotnosi pri práci s PC, ako aj samostatnosť pri získavaní nových informácií. Odmenou je vysoká flexibilita pri nízkych nákladoch.

V nasledujúcich riadkoch sa pokúsim zjednodušene popísať princíp fungovania. Ide o prvotnú informáciu o existencii lacného, no kvalitného riešenia GPS. Zájemcovia, ktorých téma zaujme isto nájdu veľa podnetných stránok a diskusných fór na internete.

Čo potrebujeme

Aplikácia Trekbuddy, ktorá je srdcom navigačného riešenia, má pre svoj beh nasledovné požiadavky:
1. zariadenie (napr. mobil) s podporou JAVA aplikácii a Bluetooth
2. pamäťová karta s čo najväčšou kapacitou pre uloženie aplikácie a máp
3. GPS modul s bezdrôtovým pripojením Bluetooth

Okrem mobilného telefónu je možné použiť aj PDA alebo smartfón. Kompletný zoznam otestovaných zariadení je k dispozícii tu.

Potešilo ma, že moja Nokia 6300 spĺňa uvedené požiadavky a tak som sa pustil do hľadania vhodného modulu. Ide vlastne o malú plastovú krabičku s vlastnou batériou a možnosťou pripojenia mobilného zariadenia cez bluetooth. Zakúpenie tohto modulu je v súčastnosti otázkou cca 1500 až 4000 Sk podľa značky a výbavy. Ja som sa rozhodol pre model Nokia LD-3W. Ďalšie vhodné moduly nájdete tu.

Modul Nokia LD-3W

Modul obsahuje vysokocitlivý čip pre príjem GPS signálu Sirf Star III s príjmom až 20 satelitov naraz. Podľa papierových údajov zvláda na jedno nabitie Li-Ion batérie okolo 15 hodín navigácie. Komunikuje pomocou štandardného protokolu NMEA 0183 cez Bluetooth. Fix po veľmi výraznej zmene polohy zvládne cca do minúty, čo je celkom OK.

Aplikácia Trekbuddy

Trekbuddy je k voľnému stiahnutiu na stránke www.trekbuddy.net. Treba si vybrať tú správnu inštaláciu – líšia sa podľa typu mobilného zariadenia (bežný mobil, Windows Mobile, Blackberry, Palm). Na stránke nájdete aj diskusné fórum k pripomienkam, návodom a mnohému, čo je súvisí či s touto aplikáciou alebo aj témou okolo GPS navigácie a máp. Fórum je delené podľa jazykových zdatností prispievateľov, jedným z nich je aj česko/slovenské fórum. Aplikáciu naprogramoval a na dotazy vo fóre odpovedá osoba s prezývkou Kruch.

Výhodou tohto riešenia je možnosť použitia kalibrovaných skenovaných máp. Tie si buď stiahnete z internetu, alebo po naskenovaní skalibrujete napr. pomocou programu OziExplorer. Následne treba ešte narezať na menšie kúsky, to zvládnu TB Cutter a TB Mapper priamo pre použitie do Trekbuddy. Mnohé už pripravené mapy, ako aj detailné návody pre tvorbu vlastných nájdete v spomínanom fóre.

Tento príspevok by mal slúžiť ako informácia, ako si zaobstarať GPS navigáciu v teréne s náhľadmi turistických máp, na ktoré ste zvyknutí. Ak sa naučíte túto aplikáciu používať a v súvislosti s ostatnými spomenutými návodmi a programami, nebude problém si vytvoriť akékoľvek vlastné mapy. Možno Vám to poslúži len k rozšíreniu si prehľadu, ako sa dá riešiť GPS navigácia bez vyšších nákladov.

V prípade, ak vás táto téma zaujala, rád odpoviem na prípadné otázky vo fóre.