Túra Priepasť Žajdlíkov hostinec

Už niekoľko rokov som sa snažil zistiť, kde sa v kopcoch pri Banskej Bystrici nachádza priepasť Žajdlíkov hostinec. Vedel som, že je niekde nad Sásovskou dolinou v masíve kopca Baranovo. Po dlhom úsilí sa mi podarilo od člena speleologického klubu v Banskej Bystrici zistiť aspoň jej približnú polohu, za čo mu mimochodom veľmi pekne ďakujem. A tak som sa síce s malou, ale predsa nádejou vybral skúsiť ju objaviť.

Priepasť Žajdlíkov hostinec patrí do tzv. Sásovského krasu v Sásovskej doline pri Banskej Bystrici. Je hlboká 34 metrov. V krase sa nachádzajú ešte Netopiera jaskyňa a jaskyňa Kaplnka. Samotná priepasť bola zrejme objavená okolo r. 1951 J. Miklósim, ktorý tvrdil, že sa na jej dne nachádzali podobné archeologické a antropologické nálezy ako v spomínaných jaskyniach. Malo ísť o zvieracie a ľudské kosti z osídlenia počnúc dobou bronzovou. Priepasť bola znovuobjavená pomerne nedávno v r. 1973. Doteraz nebola podrobne preskúmaná, ojedinele do nej zlania partie skúsených speleológov.

Samotná priepasť je dobre ukrytá pred zrakom náhodných turistov. Nachádza sa v masíve kopca Baranovo na jeho južnom svahu. Najlepší prístup je z konečnej zastávky autobusov MHD na sídlisku Sásová na Pieninskej ulici. Potom sa pešo dostaneme do Sásovskej doliny a pôjdeme v protismere náučného chodníka Sásovská dolina. Cesta k priepasti začína na NCH, konkrétne pri náučnej tabuli č. 13.

Prístup k priepasti je pomerne komplikovaný. Hneď za touto tabuľou je nevýrazný chodník, ktorý vedie pomerne strmým stúpaním po hrebeni zalesneného kopca. Terén je šmykľavý kvôli množstvu kameňov a popadaných vlhkých haluzí. Zhruba v poslednej štvrtine kopca, cca 15-20 metrov je po pravej strane v strmom svahu vidno náznak vyšliapaného chodníka. Keď sa po ňom pustíte, o chvíľu prídete priamo k nenápadnej diere v kopci, schovanej za skalou. Ak náhodou vyjdete z lesa na lúku, už ste ďaleko a treba sa vrátiť. Skúsení milovníci prírody všímajúci si drobnosti ju isto nájdu.

Otvor priepasti je veľký asi 120x70 cm. Dôrazne upozorňujem „objaviteľov“, aby sa k priepasti nepribližovali zhora zo svahu, pretože po daždi alebo ak je rosa, veľmi sa tam šmýka a ľahko môžete skončiť o vyše 30 metrov hlbšie. Dobrá obuv je v tomto prípade nevyhnutná. Samotná priepasť je pomerne skromná, ale je cítiť jej hĺbku, vanie z nej príjemný chlad. Svojim významom síce nepatrí medzi skvosty slovenských krasových útvarov, ale o to viac poteší, keďže v okolí Banskej Bystrice je to zriedkavý útvar. Po jej objavení sa môžete buď vrátiť tou istou cestou späť, alebo pokračovať po hrebeni do kopca a znovu sa napojíte na náučný chodník.

Cesta od konečnej MHD až ku priepasti trvá cca 1.15 hod. pohodovým krokom. Takže už si treba iba „naštartovať“ nohy a hor sa objavovať. A na záver - prosím návštevníkov, aby do priepasti nič nehádzali. Či už to budú kamene, konáre alebo nebodaj niečo z občerstvenia, nikto to odtiaľ nevynesie.

Zdroj informácií: Internetová stránka o Sásovskej doline, kde je administrátorom Peter Sutoris a z Textového sprievodcu Náučný chodník Sásovská dolina, autorom ktorého je tiež Peter Sutoris.