Extra Prečo chcú spod Vápča vyhnať turistov?

Turisti prechádzajúci po medzinárodnej turistickej trase E8 môžu mať na mnohých miestach problém s orientáciou. Naši čitatelia nás upozornili na prípad, kedy je zatieranie značky na tejto trase úmyselné a dôkladné. Nejeden turista tak na trase z obce Košecké Rovné cez Kopec na vrchol Vápča zablúdi. Zisťovali sme, kto je za to zodpovedný a ako sa dá tento problém riešiť.

Dôkladne zatretá značka a popílené stromy na chodníku

V poslednom čase v našom fóre pribudlo množstvo sťažností na dôkladne zatretý úsek spomínanej trasy. Dokonca sú značky zatreté zásadne farbou kôry stromu - na bukoch šedou, na ihličnatých stromoch hnedou farbou. Rázcestie modrej s červenou E8 pod Palúchom je tiež dôkladne zničené vrátane zamaľovaných odbočovacích šípok. Hneď za odbočkou je cez pôvodný chodník spílených niekoľko stromov. Na viacerých miestach sa dokonca nachádzajú tabule s nápismi "Súkromný pozemok, zákaz vstupu do lesa." Zákon o lesoch 326/2005 pritom v § 30 hovorí o využívaní lesov verejnosťou jasne: Každý má právo vstupovať na lesné pozemky. Zakázať alebo obmedziť to môže (na dobu nevyhnutne potrebnú, ak to vyžaduje ochrana práv a oprávnených záujmov vlastníka, správcu a obhospodarovateľa lesa, ochrana lesa alebo iný verejný záujem) len orgán štátnej správy lesného hospodárstva. V Zákone o ochrane prírody a krajiny 543/2002 sa v § 57 uvádza: Každý má právo pri rekreácii, turistike a obdobnom užívaní prírody na voľný prechod cez pozemky vo vlastníctve (správe, nájme) štátu, obce, právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak tým nespôsobí škodu na majetku alebo zdraví inej osoby. Je pritom povinný rešpektovať práva a oprávnené záujmy vlastníka (správcu, nájomcu) pozemku, ako aj podmienky ochrany prírody a krajiny.

Vlastník pozemkov porušuje zákony

Z právneho stanoviska, ktoré nám poskytol JUDr. Matúš Sarvaš, vyplýva, že ak sa turistický chodník nachádza na území, ktoré požíva ochranu podľa zákona o ochrane prírody a krajiny, vlastník pozemku je povinný strpieť zásah do svojho vlastníckeho práva. "Podľa môjho názoru by bolo možné riešiť otázku ničenia konkrétneho turistického chodníka oznámením príslušnému orgánu štátnej správy a zároveň cestou občiansko - právneho konania. V tomto prípade je totiž vyšpecifikovaná minimálne priestupková zodpovednosť vlastníka lesného pozemnku pri zanedbaní jeho povinností pri výkone vlastníckeho práva." Taktiež prichádza do úvahy zodpovednosť za škodu v občiansko - súdnom konaní, teda vlastníka je možné žalovať na súde za škodu, ktorú spôsobil odstránením a poškodením turististického značenia tomu, kto ich tam umiestnil.

Klub slovenských turistov o probléme nevedel

V Klube slovenských turistov (KST) podľa predsedníčky komisie značenia Evy Škutovej o tomto probléme nevedeli. "Samozrejme, tento problém musíme riešiť. V prvom rade miestny značkár pán Kubaň a v prípade neúspechu aj komisia značenia pri KST v Bratislave, prípadne to musí riešiť štatutár KST, podpredseda pre organizáciu a legislatívu pan Ladislav Khandl."

Podľa zákona o priestupkoch sa priestupku dopúšťa ten, kto úmyselne zničí, poškodí, znečistí alebo neoprávnene odstráni, zamení, pozmení, zakryje alebo premiestni turistickú značku alebo iné orientačné označenie. Podľa Ladislava Khandla je problémom, že sa to považuje za drobnosť a ťažko sa hľadá páchateľ. "Dokonca sa nemusí priznať ani majiteľ pozemku, môže tvrdiť, že o ničom nevie. Pravdaže, ani on nemôže zrušiť značku. V minulosti sme už oznámili poškodzovanie trás, ale výsledok býva nepatrný." Zaujímalo nás, ako bude KST situáciu ďalej riešiť, či prípadne aj súdnou cestou. "Potrebujeme, aby na miesto išiel príslušný značkár a skonkretizoval situáciu, podľa zistení sa rozhodneme."

Zaujímali sme sa aj o prípadné preloženie trasy, napríklad cez hrebeň od Vápča cez Suchú horu, Hrubú Zliezajňu a osadu Horná Stredná do Zliechova. E.Škutová: "Čo sa týka preloženia spomínaného úseku, to nie je také jednoduché, pretože nová trasa by opäť viedla aj po súkromných pozemkoch a tam musí byť súhlas majiteľa, ochrany prírody, obce, krajského úradu životného prostredia. Čiže s novým chodníkom je veľa problémov a nikto nezaručí, že sa situácia nebude opakovať."

Aktualizácia 12:30

Predseda komisie značenia z regiónu Považská Bystrica Augustín Kubáň si v teréne overil, že značka je skutočne dokonale zatretá. Už sa začalo s obnovou značkovania. V prípade, ak dôjde k jeho opätovnému poškodeniu, obráti sa na políciu.

Vlastník pozemkov má firmu zaoberajúcu sa aj ťažbou dreva

Podľa našich zistení je majiteľom pozemkov Pavol Pavlík z Bratislavy, ktorý figuruje v spoločnosti Mediatrans, spol. s.r.o. Okrem iného má medzi predmetmi činnosti aj: činnosť odborného lesného hospodárstva vrátane výkonu ťažby dreva, odborná správa lesov, vykonávanie poradenskej činnosti v oblasti lesníctva, píliarska výroba, nákup a predaj dreva - veľkoobchod, maloobchod a približovanie dreva a manipulácia s drevom. Na telefónnych číslach uvedených v zozname sme nikoho nezastihli.

Starosta obce Košecké Podhradie Rastislav Čepák v prvom rozhovore povedal, ze asi vie, o koho ide. Keď sme sa ho v druhom rozhovore pýtali na konkrétne meno a spoločnosť, potvrdil nám, že ide o dotyčného pána a jeho firmu. Mobilný telefón na neho nám však odmietol dať, rovnako sme pochodili na miestnej lesnej správe. Pán Čepák tvrdí, že on s týmto problémom ako starosta veľa urobiť nemôže. "Ja mu môžem len dohovoriť na základe dobrých vzťahov medzi obcou a dotyčným. Ak to nezoberie kladne, na to už musia byť iné orgány, ktoré to budú riešiť, nie obecný úrad alebo starosta." V druhom telefonáte sa pán Čepák nepriamo postavil na stranu pána Pavlíka s tým, že veď ho nikto pri zatieraní nevidel. Miestni si však myslia opak, náš čitateľ Juraj Šlesar do fóra napísal: "Potom sme sa bavili s miestnymi a tí nám povedali, že miestny lesohospodár Pavlík neznáša turistov, tak zatiera značky." Od starostu ani lesnej správy sa teda turisti pomoci nedočkajú, pravdepodobne im súčasná situácia vyhovuje rovnako ako podnikateľovi s drevom.

Pod Vápčom sú teda prioritné zrejme iné záujmy než turistický ruch. Môžeme len hádať, či turista, ktorý by si mohol všimnúť nežiadúce veci, nie je vnímaný ako prekážka pri podnikateľskej činnosti a treba mu brániť v pohybe po lese aj za cenu porušovania zákonov.