Test Mačky AustriAlpin Trekking

Doteraz som si vždy mačky požičiaval, ale túto sezónu som sa rozhodol, že mať vlastné neuškodí. Keďže nepatrím medzi ľadolezcov ani horolezcov, výberové kritériá boli nasledovné: univerzalita (na skialpové boty aj na boty bez drážok na upínanie mačiek), nízka hmotnosť a tiež som chcel aby sa rýchlo obúvali. Siahol som po Austria Alpin Trekking. Absolvoval som na nich jeden výstup na rakúsky Schneeberg – ako dopadol tento test, sa dočítaš ďalej.

Výrobca
Hmotnosť
680 g
Páči sa mi
jednoduché obúvanie a prispôsobovanie pre topánku, nízka hmotnosť, dobre držia
Nepáči sa mi
kvalita - po jednodennej túre sa ľavý zadný nit úplne odtrhol na oboch mačkách, šnúra je pridlhá a nie je ju kam upevniť aby neplantala, predné hroty mohli byť o chlp dlhšie
Infocena
84.64 €
Hodnotenie
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 25 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Konštrukcia a použité materiály

Mačky sú v klasickom 10 bodovom prevedení – t.j. 6 hrotov v prednom segmente a 4 hroty v zadnom. Segmenty sú vyrobené z oceľového plechu s matnou čiernou povrchovou úpravou, ktorá sa však rýchlo oškriabáva na ľade. Spojenie prednej a zadnej časti je vyriešené veľmi pekne – vpredu sa spojovací pás voľne posúva, na konci je rozšírený. V zadnej časti je pružne upevnený cicík, ktorý slúži na jednuduché prispôsobovanie pre veľkosť topánky – stačí zaaretovať v správnej pozícii a je to (bez použitia šrobováku, či švajčiarského nožíka). Počas pochodu nemôže dôjsť k samovoľnému uvoľneniu, pretože podrážka topánky zamedzí pohybu. Keďže pás je vpredu pohyblivý, možno mačky rýchlo zložiť do kompaktného celku. Lesklá modrá povrchová úprava spojovacieho plechu ide dolu tiež rýchlo (viz obrázok č.2). V snahe zabezpečiť rýchlejšie upínanie a menší oder koženej topánky siahol výrobca po plastových prvkoch v upínaní. Predné dva plasty sa do celku spájajú tretím plastom, v ktorom je veľké oko na prevliekanie popruhu. V zadnej časti sú dva samostné plasty, každý s otvorom pre popruh. A ako sa teda obúvajú? Keď je dobre nastavená veľkosť mačky, tak je to otázkou minúty – zopár prevlečení cez oká v plaste, následné pritiahntie v klasickom dvojkrúžkovom uzávere a je to. Model Trekking sa vyrába v 3 obmenách – SB01A (testovaný), SB01B a SB01K. K-áčko má zadnú časť s rýchloupínaním pre obuv, ktorá má vzadu drážku, ale vpredu nie. B-éčko je určené topánkam s drážkami aj vpredu aj vzadu. Na topánku Meindl Island Pro (http://hiking.sk/hk/ar/58/meindl_island_pro.html) sadnú mačky ako uliate. Na obuv so širšou podrážkou, napr. Garmont Force Suede, je to už problematickejšie. Odporúčam vyskúšať v predajni. Veľmi pozitívnou vlastnosťou mačiek je ich nízka hmotnosť – pár váži iba 680 gramov.

Vyrážam do terénu

Snehu je málo, ale severovýchodný svah Schneebergu slnko takmer nenavštevuje, takže živím nádej, že vyskúšam nový matroš. Les redne a snehová pokrývka je už súvislá, tak si vravím, že počas najbližšieho doplňovania tekutín nasadím mačky. Procedúra trvala krátko, takže ďalej stúpam spokojný. V mäkkom snehu toho veľa neotestujem, tak čakám na niečo tvrdšie. Dočkal som sa v podobe úplného ľadu asi na stometrovom nie príliš strmom úseku. Predné štyry hroty na každej mačke sa spoľahlivo driapu po tvrdom ľade. Na môj vkus však musím byť dosť v predklone, aby som sa cítil stabilne. Postupujeme ďalej a povrch sa mení na tvrdý firn. Cítim sa stabilnejšie ako na ľade, ale nie je to úplne ako by som si predstavoval. Nuž, kompromis v prospech nízkej hmotnosti trekking modelu. Mačky počas celého výstupu držia úplne perfektne, nemusím ich doťahovať. Po tom, čo som sa zmieril s väčším predklonom na veľmi tvrdom podklade im vlastne vôbec nevenujem pozornosť a plne sa môžem sústrediť na výstup a hlavne super výhľady – vidím dokonca vrch Vysoká v Malých Karpatoch. Po úpešnom výstupe na slnkom zaliaty chrbát Schneebergu postupujeme ďalej – tvrdý firn sa mení na mäkký sneh. Ten sa na mačky zo spodnej časti značne lepí. AustriAlpin ponúka k tomuto modelu aj násadu proti lepeniu sa snehu (SZ50), jej funkčnosť vyskúšanú nemám.

Kvalita

Tu tkvie základný problém. Keď som hore na Schneebergu vyzul mačky, mal som v rukách hneď štyri kusy namiesto dvoch. Na každej mačke odišiel ľavý zadný nit (viz detailné foto). Je zrejmé, že výrobca použil nity s nízkou pevnosťou (tenučký plech). V HUDYsporte mi reklamáciu bez výhrad uznali a mačky vzali na opravu. Požiadal som o kompletné prenitovanie pevnejšími nitmi, pretože bolo veľmi pravdepodobné, že boli všetky rovnaké. Alphasport (distribútor) mačky opravil v rámci 30 dennej lehoty, počas ktorej som bol bez svojho matrošu :(. Výsledok možno vidieť na poslednom obrázku – nemôžem povedať, že by nové nity budili viac dôvery ako originálne. Po oprave som absolvoval jeden kratší výstup v nie veľmi tvrdom snehu a vydržali. Verím, že ich do opravy už nebudem musieť posielať. V svetle týchto udalostí ma veľmi prekvapilo, čo som našiel na webe výrobcu. Uvádza, že tento model vyhral cenu najlepších trekking tour mačiek v Klettern magazíne. Ostáva mi veriť, že chyba bola v mojom kuse. O ďalšom vývoju tu budem určite informovať.

Distribútor pre Slovensko – Alphasport (pridané 26.3.2005)

Za úplne diletanstvo a nerešpektovanie zákonov SR považujem návod na použitie mačiek. Je to fotokópia nemeckého originálu. Ilustračné fotografie nie je vôbec vidieť – používateľ-začiatočník musí improvizovať. Môže sa teda stať, že mačky upne na topánku nesprávne, čo môže mať za následok kratšiu životnosť a/alebo problémy v teréne. Ďalej si nemôže prečítať prípadne upozornenia výrobcu – resp. môže ak vie nemecky. V krabici nie je žiaden kontakt na distribútora, ostáva iba hľadať na webe.

Upozornenie na tento článok som poslal do Alphasportu, aby vedeli, čo predávajú. Reakcia bola zaujímavá – p. Kuchárová ma upozornila, že chyba je vo mne, lebo som siahol po nesprávnom výrobku. Po daľšej diskusii vysvitlo, že "od Trabantu nemožno čakať výkon Mercedesu", čo ma dosť zarazilo, pretože cenu 2550 Sk zďaleka nepovažujem za trabantovú. Neskôr som poslal výzvu, aby sa p. Kuchárová, v mene Alphasportu, vyjadrila vo fóre pod článkom – odmietla s odôvodnením, že názor predajcu by nebol čitateľmi primerane akceptovaný. V závere ma ubezpečila, že Alphasport robí pre zákazníka maximum, čo niektorí zneužívajú a takých radšej posieľajú kade ľahšie. Následne HUDY sport zastavil objednávky týchto mačiek :-).

Mačky AustriAlpin Trekking SB01A sú konštrukčne zaujímavým produktom - ľahko sa upínajú, sú ľahké a skladné. Medzi nevýhody patria príliš krátke predné hroty a predovšetkým ma po pár hodinovom výstupe prudko sklamali nity. V svetle mojich skúseností nemôžem tento výrobok odporučiť.

Tento článok bol prevzatý redakciou http://www.horydoly.cz.