Útulňa

Salaš Smrekovica

11.07.08
Veľká Fatra je asi najhustejšie posiata salašmi a kolibami, v ktorých sa dá prenocovať alebo prečkať zhoršené počasie. Ďalším rozšírením ponuky je salaš nachádzajúci sa na horskej lúke v oblasti Kráľovej studne medzi Smrekovicou a Smrekovom.

Je umiestnený na k severu mierne sklonenej lúke obklopenej smrečinou. Pri postupe málo používanou zelenou značkou vedúcou z Blatnice k prameňu na Kráľovej studni sa dá prehliadnuť snáď len v úplnej tme alebo hustej hmle. Nachádza sa totiž sotva 10 m od chodníka. Hore Blatnickou dolinou, cez sedlá Priezory a pod Smrekovom (chodník medzi nimi postupne zarastá mladou bučinou) je to poctivá túra (13 km, 1000 m stúpania). Od sedla pod Smrekovom sa zostupuje lúkami (pekné výhľady na Krížnu) a po miernej zákrute cez skupinu statných smrekov sa po pravej strane objaví objekt salaša. Z opačnej strany, od Kráľovej studne, treba najprv vystúpať na trávnatý hrebienok a popri koncovom stĺpe vleku a Kolibe nad Kráľovou studňou mierne klesnúť lúkami k salašu.

Relatívne nová stavba zrubovej konštrukcie má vnútorný pôdorys asi 4x3 m. Sedlová strecha je pokrytá sivozelenou vlnitou krytinou, štíty sú obité zvislými doskami. V západnej užšej strane je situovaný vchod krytý verandou. Dvere sa dajú krížom zaistiť kovovou závorou, ale nikdy som ju nenašiel zamknutú. Vnútri je podlaha pokrytá doskami, steny sú obložené plátmi drevotriesky. Hneď naľavo od vchodu je umiestnená piecka, vedľa pod oknom stôl s troma stoličkami, za ním v rohu police s časťou kuchynského zariadenia. Pri čelnej stene pod druhým oknom sú ďalšie stoličky a pozdĺž pravej strany dve kovové poschodové postele s matracami a dekami.

Okrem postelí sa na spanie sa dá využiť aj podlaha s použitím vhodnej izolačnej podložky, čo dáva dohromady asi 8 osôb. Pri pohľade zvonku ma zaujalo okienko vo východnom štíte a chvíľu mi trvalo, kým som objavil vchod do podkrovia. Nenápadné padacie dvierka sú umiestnené v strope nad čelným oknom (rebrík je pod posteľou). Priestor podkrovia by sa dal upravit na nocľah. Takmer celá plocha je pokrytá hrubým polystyrénom, rozhádzané sú matrace a prikrývky. Kapacitu odhadujem na ďalších 8 - 10 nocľažníkov.

Salaš zrejme počas sezóny využívajú miestni pastieri, ale aj vtedy by možno nechali prespať na povale. Voda nablízku zrejme nie je a treba ju doniesť z prameňa Kráľova studňa (asi 1300 m). Neďaleko salaša je ohnisko s jednoduchým sedením, latrínu som nezbadal - možno vyššie v blízkom lese. Počas mojej návštevy bolo vnútri vzorne poupratované, a takto by to malo ostať po každej návšteve.

- zelená z Blatnice, 4:30 h
- zelená od prameňa Kráľova studňa, 0:20 h

Salaš Smrekovica 22/01/16 19:41 58 príspevkov

Prístrešok Podkýčera Pri cyklovýjazde do Javorníkov (ktorý na koniec skončil zberom dubákov) som v hornej odnoži dlhej Štiavnickej doliny - Buntovej doline, prechádzal okolo dreveného prístrešku. Nie je to síce pre žiadnych hrebeňovkárov, ale informácia sa môže zísť, ak sa niekto zatúla do týchto končín a bude potrebovať úkryt pred nepohodou. 17/09/16 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. 27/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Prístrešok Poľovnícka chata Hladina Počas putovania Pohronským Inovcom po trase Rudnej magistrály zo Zlatých Moraviec smerom na Veľký Inovec som v cípe Obyckých lúk pod Benátom prechádzal okolo poľovníckej chaty a prístreška. Predsienka chaty a prístrešok sa dajú použiť na úkryt či nocľah. 20/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec

Túra Dolomity: Dürrenstein – Picco di Vallandro V názve článku sme zámerne uviedli dvojjazyčné pomenovanie kopca, ktorý vám chceme priblížiť. Dôvod je prozaický: vyhnúť sa zámene s jeho menovcom ležiacim v Ybbstálskych Alpách v Dolnom Rakúsku. Nemecko-talianske označenie čosi prezradí o jeho polohe. Áno, je to Južné Tirolsko v severnom Taliansku. Je takmer o tisíc metrov vyšší ako jeho rakúsky menovec. Tak si ho poďme predstaviť. dnes Mirka a Milan Kvietkovci Svet
Túra Na Veľký Choč z Ružomberka do Lúčok Najčastejším východiskom aj cieľom pre výstup na azda najkrajší výhľadový vrchol Liptova je Valaská Dubová. S Maťom sme si však povedali, že cez voľný deň tam bude isto príliš veľa ľudí a zvolili sme radšej dlhší variant so začiatkom na ružomberskej stanici a cieľom v Lúčkach, kde sa túra dá zakončiť v termálnom bazéne, pokiaľ bude dosť času. včera Ľubomír Mäkký Veľká Fatra a Choč
Túra Štyri ročné obdobia za štyri dni Mesiac vopred dohodnutý termín na túru, ktorý vyhovuje naraz piatim ľuďom, a manželka ide na 2 týždne k mame - takú konšteláciu hviezd treba náležite využiť! Traja idú len na víkend a dvaja chceme pokračovať aj ďalšie dva dni, ak bude dobré počasie. Trasa padla na hlavný hrebeň a liptovskú vetvu Veľkej Fatry a pre zvyšných dvoch Ďumbierska časť Nízkych Tatier. 25/09/16 Tomáš Antal Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +

Salaš Smrekovica 22/01/16 19:41 58 príspevkov
    • Veľká Fatra
    • 8+10 osôb, spacák a karimatka nutné
    • celoročne otvorený, v sezóne využívaný pastiermi