Útulňa

Salaš Smrekovica

11.07.08 Veľká Fatra je asi najhustejšie posiata salašmi a kolibami, v ktorých sa dá prenocovať alebo prečkať zhoršené počasie. Ďalším rozšírením ponuky je salaš nachádzajúci sa na horskej lúke v oblasti Kráľovej studne medzi Smrekovicou a Smrekovom.

Je umiestnený na k severu mierne sklonenej lúke obklopenej smrečinou. Pri postupe málo používanou zelenou značkou vedúcou z Blatnice k prameňu na Kráľovej studni sa dá prehliadnuť snáď len v úplnej tme alebo hustej hmle. Nachádza sa totiž sotva 10 m od chodníka. Hore Blatnickou dolinou, cez sedlá Priezory a pod Smrekovom (chodník medzi nimi postupne zarastá mladou bučinou) je to poctivá túra (13 km, 1000 m stúpania). Od sedla pod Smrekovom sa zostupuje lúkami (pekné výhľady na Krížnu) a po miernej zákrute cez skupinu statných smrekov sa po pravej strane objaví objekt salaša. Z opačnej strany, od Kráľovej studne, treba najprv vystúpať na trávnatý hrebienok a popri koncovom stĺpe vleku a Kolibe nad Kráľovou studňou mierne klesnúť lúkami k salašu.

Relatívne nová stavba zrubovej konštrukcie má vnútorný pôdorys asi 4x3 m. Sedlová strecha je pokrytá sivozelenou vlnitou krytinou, štíty sú obité zvislými doskami. V západnej užšej strane je situovaný vchod krytý verandou. Dvere sa dajú krížom zaistiť kovovou závorou, ale nikdy som ju nenašiel zamknutú. Vnútri je podlaha pokrytá doskami, steny sú obložené plátmi drevotriesky. Hneď naľavo od vchodu je umiestnená piecka, vedľa pod oknom stôl s troma stoličkami, za ním v rohu police s časťou kuchynského zariadenia. Pri čelnej stene pod druhým oknom sú ďalšie stoličky a pozdĺž pravej strany dve kovové poschodové postele s matracami a dekami.

Okrem postelí sa na spanie sa dá využiť aj podlaha s použitím vhodnej izolačnej podložky, čo dáva dohromady asi 8 osôb. Pri pohľade zvonku ma zaujalo okienko vo východnom štíte a chvíľu mi trvalo, kým som objavil vchod do podkrovia. Nenápadné padacie dvierka sú umiestnené v strope nad čelným oknom (rebrík je pod posteľou). Priestor podkrovia by sa dal upravit na nocľah. Takmer celá plocha je pokrytá hrubým polystyrénom, rozhádzané sú matrace a prikrývky. Kapacitu odhadujem na ďalších 8 - 10 nocľažníkov.

Salaš zrejme počas sezóny využívajú miestni pastieri, ale aj vtedy by možno nechali prespať na povale. Voda nablízku zrejme nie je a treba ju doniesť z prameňa Kráľova studňa (asi 1300 m). Neďaleko salaša je ohnisko s jednoduchým sedením, latrínu som nezbadal - možno vyššie v blízkom lese. Počas mojej návštevy bolo vnútri vzorne poupratované, a takto by to malo ostať po každej návšteve.

- zelená z Blatnice, 4:30 h
- zelená od prameňa Kráľova studňa, 0:20 h

Zdieľaj:
Reakcie
Salaš Smrekovica 22/01/16 19:41 58 príspevkov

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Recenzia Devold Energy – merino tričko pre aktívne športy Pred pár týždňami ku mne zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcie 2016. Prvé tričko je model Energy. Je to tričko s krátkym rukávom, ktoré je určené pre aktívne športy ako je beh, cyklistika, lezenie, vysokohorská turistika, skialpinizmus a pod. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím tento model a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. dnes Pavol Hreha Oblečenie
Pozvánka Brigáda 14. - 18. 9. 2016 v Nízkych Tatrách Potúlali sme sa po nízkotatranských chodníkoch hľadajúc zle priechodné úseky, popýtali sme sa kamarátov a známych, pospomínali na minulé roky. A veru nebolo treba veľa chodiť a pátrať. Akoby sa kosodrevina na nás tešila a ešte veselšie rástla. Aj nedorobkov z minulých rokov pár ostalo, tento rok sa "stihlky" trasú nedočkavosťou. A my sa o to viac tešíme na každého z vás. včera Stanislava Vrbická Iné
Extra Potulky po Drakulových stopách v Rumunsku Rumunsko je krajina, ktorá bola pre našinca dlhé roky jednou veľkou neznámou. Niežeby nám stálo niečo v ceste do tohto kúta zeme, ale akosi sa s pojmom Rumunsko spájalo čosi negatívne, neprebádané, nebezpečné, ba dokonca zaostalé. Rumunsko si prešlo vo svojej histórii dosť hektickými obdobiami, avšak to nič neubralo na jeho nádhernej prírode, zachovalých kultúrnych pamiatkach, krásnom čiernomorskom pobreží, svojskou históriou, z ktorej vzišli aj rôzne démonické postavy. včera Milan Války Reportáže

Salaš Smrekovica 22/01/16 19:41 58 príspevkov
    • Veľká Fatra
    • 8+10 osôb, spacák a karimatka nutné
    • celoročne otvorený, v sezóne využívaný pastiermi