Rada

Ako otestovať nepremokavosť topánok

02.07.08
Ak vlastníte topánky s membránou a nie ste si istí ich nepremokavosťou, dnešný článok je určený práve pre vás. Povieme si, akým spôsobom otestovať nepremokavosť topánok, a ako využiť túto informáciu pre prípadnú reklamáciu.

Dnešný outdoorový trh ponúka množstvo nepremokavých membrán, navyše obdarených priedušnosťou. Niektoré sú kvalitné, niektoré menej, niektoré sú známe, iné napodobňujú najkupovanejšiu a najznámejšiu membránu. Medzi top membrány v obuvníckom outdoor (aj ne-outdoor odvetví) patria určite eVent a GORE-Tex. V dnešnom článku sa budeme venovať práve testu nepremokavosti topánok z materiálu GORE-Tex. Dôvod je jednoduchý – spoločnosť GORE garantuje nepremokavosť, a v tomto tvrdení si tak verí, že ponúka výmenu tovaru, pokiaľ užívateľovi oblečenie (v našom prípade topánka) premokne.

Čo budeme potrebovať

- topánky, ktoré chceme otestovať
- novinový papier (aspoň 4 stránky veľkého formátu)
- dostatočne široký "lavór"( príp. inú nádobu, aby sa tam zmestili obe topánky)
- vodu – studenú
- 2x poriadne ťažké závažie alebo činku
- fotoaparát
- vôľu a čas na testovanie

Postup testu

Pripravíme si očistené, suché topánky (v takom stave, ako keby sme ich chceli reklamovať). Naplníme lavór dostatočne odtečenou studenou vodou. Pokiaľ by ste test uskutočnili pomocou teplej vody, mohlo by dôjsť k trvalému poškodeniu DWR úpravy (impregnácie) povrchu topánok. Odmeriame si približnú hĺbku vodnej hladiny, podľa toho, do akej výšky si chcete otestovať topánky, najviac však do výšky membrány v topánke. Mne to vychádzalo približne na 10 cm hĺbky. Samozrejme, že po ponorení voda zvyšuje výšku svojej hladiny – treba na to myslieť pri plnení lavóru a otestovať si, ako vysoko sa dvihne hladina pred tým, ako vykonáme finálny ponor.

Lavór umiestnime na miesto, kde nám nebude cca 24 hodín prekážať.

Do topánok vložíme pokrčené noviny tak, aby sme nimi vyplnili všetok priestor. Noviny výborne nasávajú vlhkosť a pomaly schnú, čiže poslúžia ako perfektný „merač“ premoknutia. Pokiaľ máme priestor v topánkach dostatočne vyplnený, vložíme do topánok závažie. Po vlastnej skúsenosti viem, že 3 kg na topánku je málo.

Následný krok je jednoduchý – vložíme topánky do vody. Počkáme 24 hodín a zistíme, čo sme to vlastne ukuchtili.

Po 12 hodinách je vhodné vnútro topánok skontrolovať. Keď sú noviny suché, naaranžujeme všetko tak, ako bolo pred tým a pokračujeme v teste do doby 24 hodín od začatia. Ak sú noviny vlhké či nebodaj mokré, pokračovať nemusíme, výsledok vieme. Podľa miesta výskytu vlhkosti na novinách spoznáme miesto, kde topánky premokajú.

Samozrejme, že všetko poriadne fotografujeme a dokumentujeme.

Čo s výsledkom?

Tento test slúži pre užívateľov, ktorí majú pocit, že ich membrána nefunguje tak, ako by mala a nie sú si istí, či je to vhkosť zvonku (premoknutie) alebo vnútra (potenie). V druhom prípade by reklamácia bola zbytočná, v prvom samozrejme opodstatnená. Pri pozitívnom výsledku testu máte rukolapný dôkaz, že vaša obuv premoká a máte istotu, že reklamácia je správny krok. K reklamácii je vhodné priložiť dokumentáciu (napr. na CD), môže to proces výrazne urýchliť.

V prípade, že ani to nepomôže, máte možnosť navrhnúť poslanie topánok do štátnej skúšobne na vaše náklady, s tým, že ak test dopadne pozitívne, náklady vám uhradí obchodník. Tento argument by mal zabrať na každého obchodníka, aspoň na opätovné otestovanie obuvi.

Prajem veľa štastia a zábavy pri testovaní - mnohí z vás možno zistia, že by mali vymeniť bavlnené ponožky za outdoorovejšie a ďalší sa uistia, že naozaj topánky treba reklamovať.

Ako otestovať nepremokavosť topánok 03/07/08 10:29 20 príspevkov

Rada Ako uvariť v ešuse puding Čo-Van-Hro-Ma Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – Každé dobré jedlo by si zaslúžilo bodku, záver, sladké potešenie. Minule som vám sľúbil, že pripravím recept “dezertu”, vhodného na outdoorové aktivity. Skvelé na ňom je, že v chladných obdobiach vás nielen poteší na jazyku, ale aj pekne zahreje. Hovoríme o pudingu, ktorý určite mnohí z vás už na vandri či pri stane varili. Toto je klasika, nejdem sa tváriť, že som vymyslel nové Créme Brulé. Každopádne, ak pomôžem “receptom” čo len jedinej hladnej a zahriatia hodnej duši, môžem si zapísať dobrý skutok. Poďme na to! 05/01/16 Michal Buberník Strava a pitie
Rada Ako uvariť v ešuse Linguine so sardinkami Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – okrem komplikovaných outdoorovo kulinárskych špecialít ako bolo Chilli Con Carne, je treba mať v zálohe chutné a jednoduché jedlá vhodné na varenie v prírode. Jedno také sme si spravili v úvodnom článku cyklu Outdoor Chef’s Diary – Dubákové Risotto. Druhé si spravíme teraz. A bez srandy - vifonkové slíže bokom, idú sa variť talianske cestoviny. Linguine di Montagna (Sardine i Pomodori Secchi). 29/12/15 Michal Buberník Strava a pitie
Rada Ako uvariť v ešuse Chilli con Carne Z cyklu Outdoor Chef’s Diary – Ľubo mi sľúbil, že pôjdeme otestovať nejaké variče a ja popri tom spravím ďalšie mňamkové recepty. Kuchtiť ma baví, prírodu zbožňujem, Ľubo sa mi upísal, a tak som vymyslel jemne komplikovanejšie recepty ako rizoto naposledy. Predsa len, na moderných kozmických varičoch a hrncoch sa varí omnoho lepšie ako na mojom starom hliníkovom ešuse. 22/12/15 Michal Buberník Strava a pitie

Túra Chorvátsko – horné kaskády Plitvických jazier V minulom článku ste si mohli prečítať o tom, ako sme si prešli severnú časť Plitvických jazier aj s ich najväčším vodopádom. Dnes sa zameriame na juhozápadnú časť jazier, kde je veľa kaskád a príroda viac zodpovedá tomu, čo si väčšina ľudí pod Plitvicami predstavuje. Čaká nás neopakovateľná krása a doprajeme si celý deň pod modrým nebom vrcholnej jesene. dnes Pavol Timko Svet
Príbeh Pokladní z Kauflandu Obstarožná Karosa s noblesou a hrdosťou bojuje s kilometrami na nočnej diaľnici niekde v maďarských pampách. Mieri na juhovýchod. Transylvánsky expres plný dobrodružných klientov dobrodružnej cestovky. Štyridsať ľudí natiahnutých vo funkčných bielizniach podriemkava v rozpálenej plechovej krabici. S nimi štyria sprievodcovia, som jedným z nich. Noc je dusná a horúca. Ráno, na konci mučivej jazdy, vystúpime v doline riečky Riu Mare na mieste zvanom Gura Zlata. Po dvaja sprievodcovia si vezmeme po dvadsiatke klientov a vydáme sa na púť rumunskými pohoriami Retezat a Vilcan. Odkázaní len na seba, bez kontaktu s civilizáciou, len s tým, čo máme v batohoch. 09/12/16 Michal Diviak Príbehy
PR Nanomembrána NANODRY v ponuke Prabos Spoločnosť Prabos plus a.s. v spolupráci s firmou Nanomembrane vyvinula textilný laminát novej generácie NANODRY® určený špeciálne pre obuvnícke účely. Jeho základnou súčasťou je klimamembrána na báze nanovláknových materiálov, t.j. vlákien s priemerom menším než 500 nm. 08/12/16 sponzorovaný článok Obutie