Rada

Ako na ferraty I.

01.07.08 V posledných rokoch sa aj na Slovensku tešia čím ďalej, tým viac obľube zaistené cesty - via ferraty. Mnoho turistov chce totiž vyskúšať aj niečo náročnejšie, iné, dostať sa na miesta, kam sa klasickým turistickým chodníkom nedostane. Nie každý si však trúfa na klasické horolezectvo. V tomto článku, ktorý je prvým z viacdielneho seriálu, sa pokúsime začínajúcim ferratistom priblížiť, o čo vlastne ide.

Čo je zaistená cesta

Zaistená cesta (via ferrata, klettersteig) je trasa vo vysokohorskom alebo skalnatom prostredí, zaistená umelými pomôckami (oceľové laná, rebríky, železné kramle, reťaze). Tieto umelé prostriedky znižujú náročnosť terénu, ktorý by bol inak horolezeckým. Ferratista sa istí o oceľové lano zapustené v skalnej stene.

História

Prvé zaistené cesty sledovali prirodzené terénne línie (platí to samozrejme aj dnes, ale nie vždy). Ako prvá zaistená cesta sa spomína cesta vedúca na Hoher Dachstein v Rakúsku z roku 1843. Mnohé z ciest, využívaných dnes ako zaistené cesty, boli pôvodne vojenské cesty, ktoré vojakom uľahčovali pohyb v horách, najmä počas svetových vojen. Po skončení vojen boli tieto cesty predovšetkým v Dolomitoch opravované a dopĺňané o nové úseky. Začali pribúdať ferraty aj v ďalších alpských krajinách a tiež sa začali budovať aj na nižších skalných stenách.

Klasifikácia

Stupníc hodnotenia náročnosti je viacero, najčastejšie sa podľa skúsených ferratistov používa rakúske hodnotenie pomocou písmen A, B, C, D, E.
A - zaistené turistické cesty a ľahké ferraty, miestami vedené strmým skalným terénom. Umelé istenie slúži prevažne len na zvýšenie pocitu istoty v exponovanom teréne.
B - mierne strmý skalný terén, umelé zaistenie pomáha priamo pri postupe vpred.
C - ťažšia zaistená cesta v strmom skalnom teréne, prevažná časť cesty je zaistená umelými pomôckami. Zaistenú úseky vyžadujú určitú silu v pažiach.
D - veľmi strmý skalný terén, miestami zvislý a značne exponovaný. vyžaduje veľkú silu v pažiach. Zaistený väčšinou len oceľovým lanom, na naobtiažnejších miestach umelými stupmi. Odporúča sa len dostatočne skúseným vysokohorským turistom a horolezcom.
E - Miestami extrémne exponované cesty, vedené vo zvislom skalnom teréne s minimom prirodzených stupov. Umelé istenie predstavuje prevažne len oceľové lano a malé množstvo umelých stupov. Najobtiažnejšie miesta vyžadujú lezeckú techniku alebo veľkú silu v pažiach. Ide o zaistené cesty vyslovene športového charakteru.

V Taliansku sa môžete stretnúť aj so značením pomocou farieb (modrá - najľahšia, červená, čierna) alebo písmen F (najľahšie), MD, D, MOD a ED, aj tu sa však ferraty začínajú klasifikovať podľa systému A - E.

Výstroj a výbava

Bezpodmienečne potrebný výstroj na ferratu:
- sedací a prsný alebo celotelový úväz
- ferratový set (systém Y alebo V, viac v kapitole Pohyb a istenie na ferrate)
- prilba
- ferratové topánky, lezky alebo tvrdé vibramy
Ďalší odporúčaný výstroj:
- rukavice
- horolezecké lano (plus základné "železo")
- slučka a karabína (tzv. odsedák)

Na ferrate rozhodne treba mať nielen sedací, ale aj prsný úväz, spojené plochou slučkou, alebo celotelový úväz. Iba sedací nestačí kvôli tvrdším pádom (väčší pádový faktor, viac budúci týždeň v kapitole Pády na ferrate) než pri pádoch pri lezení, kedy by sa mohla zlomiť chrbtica.
Na mnohých ferratách môže byť suť a padajúce kamene, bez prilby by sme sa tam preto rozhodne vyberať nemali. Ferratové alebo cyklistické rukavice zabraňujú šmýkaniu sa rúk na oceľovom lane, ktoré môže postup sťažiť a spomaliť, a tiež čiastočne pomôžu predchádzať aj otlakom a odreninám na rukách.
Horolezecké lano nie je nutnosťou, ale zíde sa v prípade náhlych problémov. Môžeme natrafiť na poškodený úsek, kedy sa budeme musieť pomocou neho istiť, alebo ho využijeme v prípade zhoršeného počasia na ústup zo steny. Lano sa tiež zíde, ak niekto precení svoje sily alebo sa dostane do zdravotnej či psychickej nepohody a potrebuje sa vrátiť. Lano by sme určite mali brať aj na cesty istené len kramľami, ktoré môžu byť od seba aj vo veľkých rozostupoch.
Slučka a karabína sa nám ako "odsedák" môžu zísť na oddych počas cesty.
Podľa náročnosti ferraty si vyberáme primeranú obuv. Na ľahkú ferratu sú optimálne tvrdé topánky, ktoré dobre držia na skale. Lezky sú vhodné, len ak ideme celý čas po exponovanej stene, na iný terén sú nevhodné. Kombináciou týchto dvoch typov obuvi, vhodnou na rôznorodý terén, ktorý sa na ferrate vyskytuje, sú ferraratové topánky, v ktorých sa dobre kráča po kamenistom povrchu a zároveň dobre priliehajú na skale.

Ďalšia potrebná výbava

Na ferratovú túru by sme si so sebou mali vziať rovnakú výbavu ako na túru do vysokohorského prostredia. Preto by v našom batohu nemali chýbať:
- lekárnička
- čelovka
- oblečenie pre prípad zlého počasia
- mapa, prípadne GPS-ka. Ideálne je skombinovať mapu oblasti s mapou zaistenej cesty.
Netreba zabudnúť na dostatok vody a jedlo. Zároveň však treba myslieť na to, že čím ľahší batoh vezmeme na ferratu, tým lepšie sa lezie.

Naštudovanie cesty

Na ferratu sa treba pripraviť už doma, aby nás v teréne nezaskočila. Heslo "všetko je na webe" v tomto prípade celkom platí. Existuje množstvo stránok so zoznamom a klasifikáciou ferrát, s nákresmi ciest, fotkami z cesty a popisom zážitkov. Odporúčať môžem stránky adrex.cz či bergsteigen.at. Nákresy cesty a popis prístupu k nej je dobré si vytlačiť a zobrať so sebou. Tiež je treba zvážiť svoje očakávania a svoje sily a nevybrať sa na príliš ťažkú ferratu. Prípadné vracanie sa z ferraty je problém nielen pre samotného ferratistu, ale aj pre ostatných spolulezcov. Ak so sebou nemáte lano, z ferraty sa ťažko vracia. Pri niektorých ferratách sú ústupové cesty, ale nie je to pravidlom. Obyčajne je však na začiatku ferraty ťažší úsek, ktorý by mal preveriť vaše schopnosti. Zo začiatku sa totiž vracia najľahšie. Okrem ferraty samotnej si rozhodne treba naštudovať aj počasie a prispôsobiť výber ferraty jeho predpovedi.

Pokračovanie budúci týždeň.

Zdroje

T. Frank, T. Kublák a kol., Horolezecká abeceda
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zajištěná_cesta
http://www.climber.cz/pages/metodika/klettersteig.htm
http://www.adrex.cz/via-ferraty/obtiznost-zajistenych-tras.html
vlastné skúsenosti

Zdieľaj:  
Reakcie
Ako na ferraty I. 26/03/16 05:40 169 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Túra Svätojurský náučný chodník s deťmi Na jar oslávil Maťko rôčik a tak som sa rozhodla, že je čas vybrať ho z kočíka a ukázať mu, že turistikovať sa dá aj z vyššej polohy. Maťko sa síce nosiť v šatkách a podobných vymoženostiach doteraz nechcel, ale hádam sa mu to bude páčiť. Pre istotu vyberám niečo kratšie. Voľba padá na Svätojurský náučný chodník. Zostavu dopĺňa ešte moja sestra Danka s takmer 8-mesačnou Laurinkou. Laura sa naopak od malička nosí a aj túto túru absolvuje v tzv. kibičku. 21/07/16 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Reportáž Nízkotatranská stíhačka 2016 je za nami Uplynulý víkend 16.-17. júla 2016 sa konal 7. ročník pretekov Nízkotatranská stíhačka. Ide o najťažšie vytrvalostné preteky dvojíc v horskom behu na Slovensku. Preteky sú extrémne náročné – pretekári musia nonstop v limite 26 hodín prejsť 100 km vzdialenosť hrebeňom Nízkych Tatier. Celkové stúpanie je 5280 m. Aktuálny rekord je 14h 13min. 19/07/16 Soňa Mäkká Reportáže
Extra Letné novinky z NP Nízke Tatry Letná sezóna spojená s ukončením sezónnych uzáver už vládne aj v Národnom parku Nízke Tatry. Všetky turistické chodníky sú podľa podľa krajinára S-NAPANT Adalberta Mezeiho priechodné. Odstránená má byť aj kalamita na úseku žltej značky Sedlo pod Skalkou-Liptovská Lúžna. Ojedinele sa môže vyskytnúť solitérny padnutý strom. 12/07/16 Soňa Mäkká Správy
Najnovšie články na titulke
 
Útulňa Koliba Príslop Počas mojich fotograficko-turistických potuliek po Veľkej Fatre som sa dostal koncom minulého roka do sedla Príslop. Z predchádzajúcej túry po turčianskom hrebeni pohoria som vedel, že kúsok pod sedlom sa nachádza malý prístrešok, kde som vtedy spal. Dnes je situácia iná. dnes Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč
Príbeh Pri ohni V lete roku 1965 sme vyrazili s kamarátom Bujzom na veľký vander. Rovnako ako pred rokom, zamierili sme do vtedajšej Mekky všetkých trampov, romantikov a drsných traperov, či už českých alebo slovenských, do Slovenského raja. Zásluhou letnej brigády v nejakej stavebnej firme sme boli finančne zabezpečení takmer 200,- korunami, a tak sme boli „majstri sveta“. Samozrejme, že sme išli autostopom. Netrvalo to ani tri dni a už sme vystupovali z nejakého nákladiaku v Stratenej, odkiaľ sme to už „dobre“ poznali, pretože sme tu boli aj pred rokom. Zvyšok našej trampskej osady mal prísť v sobotu popoludní rýchlikom Horehronec, ktorý bol v tom čase najlepším trampským a turistickým vlakom. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Svätojurský náučný chodník s deťmi Na jar oslávil Maťko rôčik a tak som sa rozhodla, že je čas vybrať ho z kočíka a ukázať mu, že turistikovať sa dá aj z vyššej polohy. Maťko sa síce nosiť v šatkách a podobných vymoženostiach doteraz nechcel, ale hádam sa mu to bude páčiť. Pre istotu vyberám niečo kratšie. Voľba padá na Svätojurský náučný chodník. Zostavu dopĺňa ešte moja sestra Danka s takmer 8-mesačnou Laurinkou. Laura sa naopak od malička nosí a aj túto túru absolvuje v tzv. kibičku. 21/07/16 Soňa Mäkká Malé Karpaty

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Ako na ferraty I. 26/03/16 05:40 169 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
Práve nás číta 1204 ľudí
0.38 (0.05)