Rada

Ako na ferraty I.

01.07.08 V posledných rokoch sa aj na Slovensku tešia čím ďalej, tým viac obľube zaistené cesty - via ferraty. Mnoho turistov chce totiž vyskúšať aj niečo náročnejšie, iné, dostať sa na miesta, kam sa klasickým turistickým chodníkom nedostane. Nie každý si však trúfa na klasické horolezectvo. V tomto článku, ktorý je prvým z viacdielneho seriálu, sa pokúsime začínajúcim ferratistom priblížiť, o čo vlastne ide.

Čo je zaistená cesta

Zaistená cesta (via ferrata, klettersteig) je trasa vo vysokohorskom alebo skalnatom prostredí, zaistená umelými pomôckami (oceľové laná, rebríky, železné kramle, reťaze). Tieto umelé prostriedky znižujú náročnosť terénu, ktorý by bol inak horolezeckým. Ferratista sa istí o oceľové lano zapustené v skalnej stene.

História

Prvé zaistené cesty sledovali prirodzené terénne línie (platí to samozrejme aj dnes, ale nie vždy). Ako prvá zaistená cesta sa spomína cesta vedúca na Hoher Dachstein v Rakúsku z roku 1843. Mnohé z ciest, využívaných dnes ako zaistené cesty, boli pôvodne vojenské cesty, ktoré vojakom uľahčovali pohyb v horách, najmä počas svetových vojen. Po skončení vojen boli tieto cesty predovšetkým v Dolomitoch opravované a dopĺňané o nové úseky. Začali pribúdať ferraty aj v ďalších alpských krajinách a tiež sa začali budovať aj na nižších skalných stenách.

Klasifikácia

Stupníc hodnotenia náročnosti je viacero, najčastejšie sa podľa skúsených ferratistov používa rakúske hodnotenie pomocou písmen A, B, C, D, E.
A - zaistené turistické cesty a ľahké ferraty, miestami vedené strmým skalným terénom. Umelé istenie slúži prevažne len na zvýšenie pocitu istoty v exponovanom teréne.
B - mierne strmý skalný terén, umelé zaistenie pomáha priamo pri postupe vpred.
C - ťažšia zaistená cesta v strmom skalnom teréne, prevažná časť cesty je zaistená umelými pomôckami. Zaistenú úseky vyžadujú určitú silu v pažiach.
D - veľmi strmý skalný terén, miestami zvislý a značne exponovaný. vyžaduje veľkú silu v pažiach. Zaistený väčšinou len oceľovým lanom, na naobtiažnejších miestach umelými stupmi. Odporúča sa len dostatočne skúseným vysokohorským turistom a horolezcom.
E - Miestami extrémne exponované cesty, vedené vo zvislom skalnom teréne s minimom prirodzených stupov. Umelé istenie predstavuje prevažne len oceľové lano a malé množstvo umelých stupov. Najobtiažnejšie miesta vyžadujú lezeckú techniku alebo veľkú silu v pažiach. Ide o zaistené cesty vyslovene športového charakteru.

V Taliansku sa môžete stretnúť aj so značením pomocou farieb (modrá - najľahšia, červená, čierna) alebo písmen F (najľahšie), MD, D, MOD a ED, aj tu sa však ferraty začínajú klasifikovať podľa systému A - E.

Výstroj a výbava

Bezpodmienečne potrebný výstroj na ferratu:
- sedací a prsný alebo celotelový úväz
- ferratový set (systém Y alebo V, viac v kapitole Pohyb a istenie na ferrate)
- prilba
- ferratové topánky, lezky alebo tvrdé vibramy
Ďalší odporúčaný výstroj:
- rukavice
- horolezecké lano (plus základné "železo")
- slučka a karabína (tzv. odsedák)

Na ferrate rozhodne treba mať nielen sedací, ale aj prsný úväz, spojené plochou slučkou, alebo celotelový úväz. Iba sedací nestačí kvôli tvrdším pádom (väčší pádový faktor, viac budúci týždeň v kapitole Pády na ferrate) než pri pádoch pri lezení, kedy by sa mohla zlomiť chrbtica.
Na mnohých ferratách môže byť suť a padajúce kamene, bez prilby by sme sa tam preto rozhodne vyberať nemali. Ferratové alebo cyklistické rukavice zabraňujú šmýkaniu sa rúk na oceľovom lane, ktoré môže postup sťažiť a spomaliť, a tiež čiastočne pomôžu predchádzať aj otlakom a odreninám na rukách.
Horolezecké lano nie je nutnosťou, ale zíde sa v prípade náhlych problémov. Môžeme natrafiť na poškodený úsek, kedy sa budeme musieť pomocou neho istiť, alebo ho využijeme v prípade zhoršeného počasia na ústup zo steny. Lano sa tiež zíde, ak niekto precení svoje sily alebo sa dostane do zdravotnej či psychickej nepohody a potrebuje sa vrátiť. Lano by sme určite mali brať aj na cesty istené len kramľami, ktoré môžu byť od seba aj vo veľkých rozostupoch.
Slučka a karabína sa nám ako "odsedák" môžu zísť na oddych počas cesty.
Podľa náročnosti ferraty si vyberáme primeranú obuv. Na ľahkú ferratu sú optimálne tvrdé topánky, ktoré dobre držia na skale. Lezky sú vhodné, len ak ideme celý čas po exponovanej stene, na iný terén sú nevhodné. Kombináciou týchto dvoch typov obuvi, vhodnou na rôznorodý terén, ktorý sa na ferrate vyskytuje, sú ferraratové topánky, v ktorých sa dobre kráča po kamenistom povrchu a zároveň dobre priliehajú na skale.

Ďalšia potrebná výbava

Na ferratovú túru by sme si so sebou mali vziať rovnakú výbavu ako na túru do vysokohorského prostredia. Preto by v našom batohu nemali chýbať:
- lekárnička
- čelovka
- oblečenie pre prípad zlého počasia
- mapa, prípadne GPS-ka. Ideálne je skombinovať mapu oblasti s mapou zaistenej cesty.
Netreba zabudnúť na dostatok vody a jedlo. Zároveň však treba myslieť na to, že čím ľahší batoh vezmeme na ferratu, tým lepšie sa lezie.

Naštudovanie cesty

Na ferratu sa treba pripraviť už doma, aby nás v teréne nezaskočila. Heslo "všetko je na webe" v tomto prípade celkom platí. Existuje množstvo stránok so zoznamom a klasifikáciou ferrát, s nákresmi ciest, fotkami z cesty a popisom zážitkov. Odporúčať môžem stránky adrex.cz či bergsteigen.at. Nákresy cesty a popis prístupu k nej je dobré si vytlačiť a zobrať so sebou. Tiež je treba zvážiť svoje očakávania a svoje sily a nevybrať sa na príliš ťažkú ferratu. Prípadné vracanie sa z ferraty je problém nielen pre samotného ferratistu, ale aj pre ostatných spolulezcov. Ak so sebou nemáte lano, z ferraty sa ťažko vracia. Pri niektorých ferratách sú ústupové cesty, ale nie je to pravidlom. Obyčajne je však na začiatku ferraty ťažší úsek, ktorý by mal preveriť vaše schopnosti. Zo začiatku sa totiž vracia najľahšie. Okrem ferraty samotnej si rozhodne treba naštudovať aj počasie a prispôsobiť výber ferraty jeho predpovedi.

Pokračovanie budúci týždeň.

Zdroje

T. Frank, T. Kublák a kol., Horolezecká abeceda
vlastné skúsenosti

Zdieľaj:
Reakcie
Ako na ferraty I. 26/03/16 05:40 169 príspevkov

Správa Novinky z Malej Fatry - leto 2016 V Národnom parku Malá Fatra 16. júna skončila sezónna uzávera troch turistických chodníkov a všetky chodníky sú tak návštevníkom prístupné. V akom stave sú chodníky v rámci národného parku, či sú nejaké obmedzenia v priechodnosti atď. sme sa porozprávali s riaditeľom národného parku Michalom Kalašom, a Petrom Šimčákom, riaditeľom Oblastnej organizácie cestovného ruchu Malá Fatra. 28/06/16 Soňa Mäkká Správy
Cyklotúra Cyklotrasa Dolný Smokovec – Nová Lesná Leto 2015 bolo v znamení horúčav aj v Tatrách a my sme každý deň špekulovali nad tým, pod aké stromy na kratšiu prechádzku s kočíkom, aby sme zároveň včas vyzdvihli staršiu ratolesť v škôlke. Jedného dňa takto padol výber na nádhernú cyklotrasu vedúcu z Dolného Smokovca do Novej Lesnej. 16/06/16 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Správa Zajtra začína letná sezóna vo Vysokých Tatrách Zajtra začína letná sezóna v Tatranskom národnom parku (TANAP-e), čo znamená, že verejnosť môže využívať všetky značkované turistické trasy do 1. 11. Štátnych lesov TANAP-u, ktorý zodpovedá za turistické chodníky a značenie, sme sa pýtali, či sú všetky značené chodníky priechodné, resp. či sú nejaké obmedzenia z dôvodu opráv turistickej infraštruktúry alebo ťažby, s ktorými majú turisti rátať. 15/06/16 Soňa Mäkká Správy

Cyklotúra Podhájska a okolie na bicykli – cestou i necestou Podhájska je známa termálnym kúpaliskom, ktoré patrí v rámci Slovenska k najnavštevovanejším. Tunajšia voda je zložením podobná morskej a jej teplota umožňuje aj zimnú prevádzku. Najnovšie sa využíva na vykurovanie skleníkov, v ktorých sa pestujú kvety. Keďže to nemám ďaleko z domu, zavítam sem pomerne často a všimol som si, že vzniklo v rámci aktivít mikroregiónu Termál niekoľko cyklotrás pre všetky druhy bicyklov. dnes Vladimír Prutkay Podunajsko
Predstavenie Turistické topánky Hanwag Nazcat GTX V polovici mája som dostal možnosť testovať topánky od známeho výrobcu outdorových topánok Hanwag. Konkrétne ide o model Nazcat, ktorý je na našom trhu relatívnou novinkou. Musím sa priznať, že som topánky od tohto výrobcu chcel už dávnejšie. Bohužiaľ, v minulosti to študentské financie nedovolili a moje pôvodné topánky sa z tohto sveta porúčali práve v období, keď som dostal možnosť otestovať tento model. včera Stanislav Ďurica Obutie