Test Batoh Tatonka Crest 50

Dostal som možnosť otestovať batoh od jedného z popredných výrobcov – Tatonka – konkrétne model Crest s objemom 50 litrov. Ide o klasický dvojkomorový turistický batoh, s množstvom vychytávok. Tento model ocenia všestranní turisti, cestovatelia, čundráci, a vzhľadom na objem je vhodný hlavne na dvoj-trojdňové výlety. Poďme sa teda pozrieť, čo tento batoh ponúka.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierno-šedá / bledo-tmavozelená
Páči sa mi
kvalita, odolné a príjemné materiály, spracovanie, pohodlie aj pri vyššej hmotnosti nákladu, čelný vstup kompatibilný s fotovložkou Tatonka, objem 50L je pocitovo väčší ako pri iných výrobcoch, pláštenka, výborná manipulácia počas dopravy, detailný návod
Nepáči sa mi
nekompatibilný s vodným rezervoárom, vrchlík je pri krku pevný bez možnosti posúvania, do plastového oka na ramennom popruhu sa nezmestí bežná karabínka
Infocena
- multifunkčnosť: 8 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 87 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Osobne som nikdy pred tým nič od Tatonky v rukách nedržal, len som počúval pozitívne referencie. Batoh Crest v čierno-šedom prevedení už pri prvom pohľade pôsobí kvalitne, letmý prieskum nepripomína žiaden „lacák“ a avizuje precízne a dokonalé spracovanie. Bližšie zoznámenie prezradí, že zvolené materiály sú kvalitné, pevné tam, kde majú byť pevné a príjemné na dotyk tam, kde s nimi užívateľ prichádza do kontaktu. Tento fakt výrazne prispieva ku komfortu a dobrému pocitu užívateľa.

Hneď po kúpe jeho nový majiteľ, najmä ak to je prvý batoh, ocení detailný návod na použitie. Veľa výrobcov ešte túto nutnosť nepochopila a tak používateľ len dumá, čo dizajnéri ktorým riešením chceli povedať. Nezriedka sa tak stáva, že niektoré funkcie môžu ostať navždy nepovšimnuté, čo je škoda. Zamrzí však, že manuál Tatonka je iba v nemeckom a anglickom jazyku, aj keď z ilustrácií čo-to pochopia aj ľudia bez znalosti týchto jazykov.

Komory, vstupy, vrecká...

Crest 50 je dvojkomorový batoh klasickej konštrukcie s hlavným prístupom zvrchu a do spodnej komory polkruhovým čelným vstupom. Tvar batoha je mierne hruškovitý, čo je ideálne práve pre trekkerov, ktorí tak môžu do spodnej komory zmestiť veľa vecí. Tento tvar však nie je tak extrémny, ako pri Deuter Aircontact 45+10. Komory sú navzájom oddelené klasicky kusom látky so zipsom. Ten je však len jednostranný odspodu, otávranie prepážky z hlavnej komory je tak zložitejšie. Na bokoch má prepážka diery, takže je možné umiestniť tyčky od stanu, alebo iné dlhšie, no tenké veci.

Prístup zvrchu je veľkorysý, široký presne tak, ako je celá šírka batohu, čo znamená bezproblémové vkladanie a vyberanie aj väčších predmetov. Spodný otvor je tiež poriadne široký, takmer na celú šírku spodného priestoru. Bezproblémovo doň zmestíme aj objemnejší spacák vrátane ďalšieho oblečenia, prípadne je možné doň dať menší spacák a dvojmiestny stan (samozrejme bez tyčiek a nie v obale). Vyskúšané so spacákom Treksport Light Down a stanom Northland Quito 2. Vďaka výbornému prístupu cez veľkorysý zipsovací oblúk je spodná komora ideálna aj na uskladnenie nepremokavých vecí, ktoré sa dajú v prípade dažďa urýchlene vybrať bez toho, aby človek riešil rozopínanie vrchnej časti.

Po bokoch batohu sa v spodnej časti nachádzajú dve vrecká zo sieťoviny – ich účel si každý určí sám. Ja osobne do nich vkladám všetky smeti, ktoré vyprodukujem počas túry, prípadne pozbieram po iných. Pozitívom je, že sú dostatočne rozmerné pre umiestnenie 1,5 litorových PET fliaš – ideálne pre odporcov vodných rezervoárov.

Na prednej časti batohu je otvor s dvoma zipsami, pod ktorým je priehľadná umelina (vidno cez ňu dovnútra batohu) s dalším zipsom. Táto časť slúži aj ako vrecko na batohu, aj ako ďalší vstup do batohu cez stred. Tento vstup možno využiť rôznymi spôsobmi, na fotkách vidieť využitie s fotobrašňou vybranou z batoha Tatonka PhotoPack.

Pomerne priestranný vrchlík s nepremokavým zipsom možno doširoka otvoriť a vrchnú látku úplne odklopiť. Prístup k drobnostiam je tak veľmi dobrý, no môže sa stať, že ak je preplnený, veci povypadávajú. Vo vrchlíku je pomerne neštadardne umiestnená pláštenka v oranžovom obale a pripnutá plastovou sponkou, aby nevypadla. Pláštenka je žltej farby s veľkým logom, ktoré je z reflexného materiálu. Ako jeden z mála výrobcov si Tatonka uvedomila, že pláštenka nemá presne sadnúť na veľkosť batoha, ale má byť o dosť väčšia, aby sa pod ňu zmestil batoh so všetkými ovešanými vecami. Pláštenka má zdrhovadlo a navyše aj malý úchyt na blikačku. Nemci sú jednoducho detailisti do poslednej drobnosti.

Po odklopení vrchlíka je z jeho vnútornej strany priestor na lekárničku, do ktorého je vidno cez priehľadnú látku. Pod zipsom tohto priestoru je látka červená s bielym krížom v zelenom poli – označenie lekárničky. Nie, že by balenie batohu obsahovalo nejakú lekárničku, ale aspoň zábudlivcom pri balení pripomenie, že aj tú treba zbaliť.

Priestor pre vodný vak absentuje!

Pri prvom prezeraní batohu som najprv s širokým úsmevom obdivoval spracovanie, šikovne umiestnené otvory, úchytky na cepín atď. Ako poslednú vychytávku som šiel len „zo zvyku“ obzrieť priestor (vrecko a uchytenie) na vodný zdroj, keďže túto vec každý výrobca rieši trošku iným spôsobom. Na moje veľké prekvapenie tam vôbec žiadny priestor na zdroj vody nie je! Pri dnešnom trende pchať do batohov aj úplne nepotrebné fintičky, zdroje vody sú takmer v každom trekovom batohu. Neviem, čo bolo dôvodom, aby Tatonka neumiestnila do modelu Crest 50 jednoduché vrecko, ale chýba mi to tam, a batohu to uberá na kredite.

Chrbtový a nosný systém

Chrbtový systém je veľmi príjemný, pohodlný a netlačí. Ramenné popruhy sú široké, s dobrým pomerom tvrdosti a pohodlia. Celé popruhy sa dajú výškovo prispôsobiť rôznym postavám cez Vario System. Samozrejmosťou sú horné aj dolné stabilizačné popruhy, aby sa náklad nehojdal sem a tam. Na ramenných popruhoch je samozrejme aj prsný popruh s umelohmotnou prackou. Pracka neobsahuje píšťalku (nemci všeobecne asi nedávajú píšťalku na batohy – nevšimol som si ju ani pri Deuter batohoch). V kombinácii s pohodlným a „ako riť na šerbel“ sadnúcim bedrovým popruhom si dovolím povedať, že tento batoh sa dokáže prispôsobiť takmer každému. Faktom však je, že je stavaný skôr na väčšie postavy a pri mojich takmer 180cm som mal Vario System v polohe M, čo je niekde v polovici. Je tu možnosť aj XS nastavenia, no nad takúto osôbku by batoh potom poriadne vytŕčal a je otázne, nakoľko by bol stabilný. Ocenia ho však dlháni, keďže aj na druhú stranu dáva veľa priestoru na posun.

Bedrový pás, ako už bolo spomenuté vyššie, sedí veľmi dobre – vzhľadom na svoju vysokú tuhosť (ktorá nemusí každému vyhovovať) veľmi dobre prenáša hmotnosť a ja som bol s ním úplne spokojný. Zo spodnej časti je chránený látkou pred zachytávaním špiny. Na pravej strane je ešte zipsované vrecko, do ktorého presne sadnú navigátory Garmin rady eTrex.

Konštrukcia nosného systému batohu je X LITE system – X pretože výstuhy sú v tvare X a LITE preto, lebo je zo sklolaminátu (nie hliník), čo je veľmi ľahký materiál. To môžem potvrdiť aj z praxe, batoh je na svoju velkosť extra ľahký. Tvrdé prúty X systému sú uchytené do bedrového pásu, čo má za následok prenos váhy nie na spodok batohu, ale šikmo do užívateľových bedier. To v praxi znamená pri zapnutí bedrového popruhu prenos váhy priamo do bedier, nie do iba zadnej časti chrbta. Batoh tak pri chôdzi chytí „nádych“ chôdze užívateľa (ako keby dostal morskú chorobu – kymáca sa s vami), ale nosenie je veľmi pohodlné aj pri ťažkom náklade a dlhej chôdzi. Po ťažkom, dlhom dni, a ťažkom náklade budete mat pri vracaní sa domov batohu plné zuby, ale pri porovnaní s ostatnými batohmi, ktoré som mal možnosť nosiť, tento vychádza pohodlím nosenia najlepšie.

Popruhy, popruhy, všade popruhy...

Batoh má veľké množstvo popruhov, či nastavovacích alebo sťahovacích. Ani jeden popruh však zbytočne nevisí vo vzduchu, každý ma svoje miesto a je rozumne umiestnený. Pri niektorých batohoch sa po stiahnutí popruhy len tak kymácajú a človek potom vyzerá ako napol odmotaná múmia. Pri Tatonka Crest 50 to nehrozí. Každý jeden dlhší sťahovací popruh je vybavený suchým zipsom po obvode, ktorý pomáha udržať zmotané popruhy v takej dĺžke, ako potrebuje užívateľ. Táto jednoduchá finta dala Tatonke možnosť použiť skutočne dlhé popruhy všade tam, kde by sa to mohlo používateľovi hodiť pre pripínanie vecí. Dva sťahovacie bočné popruhy sú na každej strane batohu, dva sťahovacie popruhy sa pripínajú o vrchlík a dva sťahujú spodnú otváraciu časť batohu. Na dvoch „vrchlíkových“ popruhoch sú držiaky na čakan, vo veľmi kvalitnom spracovaní, podporené na spodku tvrdou gumou (na spodku sú dve oká na čakany). Rovnako tu nájdeme dvojsegmentové mini daisy chain – ideálne na pripnutie drobností karabínkou (napr. sandále).

Spracovanie

Celkové spracovanie batohu je dokonalé, každý šev je podšitý, každý držiak je podšitý tak, aby šitie nepovolilo, aby batoh vydržal čo najdlhšie. Zipsy pôsobia nadmieru kvalitne, tak isto spojenia, popruhy, látka. Dve putká na ruku (jedno za vrchlíkom, druhé pod vrchlíkom vpredu) sú najpríjemnejšie putká, ktoré som kedy držal. Nejde len o jednoduchý tvrdý popruh, je to dvojitý prešitý popruh z na dotyk jemnej, ale odolnej látky, ktorý má v sebe nejakú mäkkú hmotu – predpokladám nejakú penu. S týmto putkom sa batoh drží užívateľovi oveľa pohodlnejšie. Spracovanie a kvalita materiálov ma uchvátili.

Vzhľad batohu ma designom ani farebnosťami nijako neohúril, ale to už záleží od vkusu. Mne osobne príde batoh Crest typicky nemecký – dokonalý spracovaním, materiálom, kvalitný, užitočný, spoľahlivý pracant, ktorý svojmu majiteľovi dlho vydrží. Že sa mi designovo nepáči? Ferrari je krásne auto, ale tiež by som ho nechcel – stále by som chodil do servisu. Pravda, že v dnešnej dobe trhu zaplaveného rôznymi produktami (batohmi) si človek môže vyberať z obrovskej palety. Veľkým mínus tohto batoha je absencia miesta pre vodný zdroj, ale to je tak všetko. Je množstvo ľudí, ktorým to prekážať nebude, a ak im vyhovuje strohá jednoduchosť farieb a designu, tak vrelo odporúčam. Ak vo vašom repertoári dominuje viacdňová turistika a hľadáte univerzálny a spoľahlivý batoh, Tatonka Crest by mala byť vysoko medzi vašimi alternatívami.