Test Batoh Ferrino Boulder 45W

Ide o dvojkomorový batoh strednej litráže, primárne určený na ženskú postavu. Tomuto určeniu je prispôsobený aj ľúbivý dizajn. Dá sa nosiť na dvoj-trojdňové treky, ale aj na jednodennú turistiku. Ja som ho testovala na viacerých akciách jedného aj druhého charakteru počas uplynulých niekoľkých mesiacov.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierno - modrá
Páči sa mi
chrbtový systém, priehradka na vodný vak, množstvo vrecák a úchytov, dizajn
Nepáči sa mi
pevné prišietie pláštenky, jej veľkosť by mala byť väčšia
Infocena
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 89 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn a konštrukcia

Ide o dvojkomorový batoh určený pre dvoj až trojdňový trekking, upravený na ženskú postavu. Priehradka medzi komorami je predelená zdrhovadlom. V prípade, že ostane nezapnutá, a batoh balíme zvrchu, sa vrchná komora ťahá do spodnej a tak sťažuje vyberanie vecí z batoha cez dolný zips. Vrchná komora sa uzatvára dvoma zdrhovadlami, podľa stupňa "nabalenosti" batoha. Tento systém oceňujem viac ako prítomnosť len jedného.

Batoh má deklarovaný objem 45 litrov, ja mám však z neho dojem, že je o niečo menší. Na porovnanie - na viacdňový prechod sa do neho zmestilo oblečenie, spacák a strava. Do 50 l Tatonky na tú istú akciu sa zmestil o niečo menší spacák, oblečenie, celý stan, varič, plynová bomba a ešús. Rozdiel bol iste väčší než 5 litrov. Na svoju konštrukciu je batoh celkom ľahký - 1,7 kg.

Chrbtový systém D.N.S. je podobný ako pri starších batohoch. Zmena nastala v nahradení plastovej výstuhy duralovou, ktorá drží lukovitý tvar sieťky a zabezpečuje tak odvetrávanie. Duralová konštrukcia by mala byť odolnejšia voči záťaži. Ak by sa napriek tomu ohla, je vyberateľná, v prípade potreby ju môžeme vybrať, narovnať a opäť vsunúť do batoha. Šponovanie sieťky sa dá nastaviť troma veľkými suchými zipsami umiestnenými na vnútornej chrbtovej strane batohu, schovanými za vrecko na vodný vak. Z oboch strán sieťky sa nachádza klasické polstrovanie. Tento chrbtový systém mi úplne vyhovoval aj pri veľkých horúčavách, chrbát som mala mokrý len mierne v krížovej oblasti.

Ramenné popruhy sú ergonomické, E.S.A. (Ergo Shoulder Adjustment). Nstavujú sa pomocou plastového dielu, ktorý končí v samotnom ramennom popruhu. Zaisťujú sa na mohutných suchých zipsoch, umiestnených na polovici popruhu. Nad nimi sú balančné popruhy. Problém môže vzniknúť pri maximálnom vysunutí, ak využívame len malú časť suchého zipsu. Ak naložený batoh chytíme len za popruh a vyhadzujeme si na ho na plece, vrchná časť popruhu sa zo suchého zipsu odlepí. Inak ide o jednoduchý systém, pri ktorého používaní nie je veľa priestoru na vznikanie ďalších defektov.

Treba sa zmieniť o tom, že batoh je primárne určený na ženskú postavu, ale nie na každú. Je predovšetkým pre dámy, ktorým klasické univerzálne batohy nesedia. Batoh si treba vyskúšať, či bedrový pás sedí skutočne na bedrách. Napríklad ja mám dlhší trup a bedrový pás som mala o dosť vyššie, ako by bolo treba. Na druhej strane bežné univerzálne batohy mi sedia úplne skvelo. Rovnako na tom bola moja sestra, ktorej som ho tiež skúšala.
Bedrový pás je pomerne mäkký, čo môže niekomu vyhovovať, niekomu nie. Pri menšej záťaži, na ktorú je tento batoh určený, to však môže byť pohodlnejšie. Bedrový pás má sympatickú drobnosť, a to prešitie polstrovania v miestach, kde batoh opierame o zem. To znamená, že do polstrovania sa nám nedostane ihličie a iné nečistoty.

Čo sa týka členenia batohu, okrem dvoch komôr obsahuje vrchné vrecko (vrchlík), ktorý má aj vnútorné vrecko. Vrchlík je pevne prišitý, čo na jednej strane znamená, že batoh si "nenadstavím" na väčší, ale zároveň, ak je plne nabalený, veci sa do vrchlíka zle dávajú a aj vyberajú - majú tendenciu vypadávať. Batoh má ďalej dve postranné hlboké bočné vrecká, kde sa toho zmestí dosť aj pri plnom batohu. Disponuje aj priestranným predným vreckom na čelnej strane batoha, ktoré však nie je príliš hlboké a tak pri nabalenom batohu do neho toho veľa nedáte. Svojimi rozmermi je ideálne na mapy, papiere, a podobne. Tie sa v ňom navyše nepokrčia. Výborné sú malé elastické vrecká na spodnej bočnej strane batoha, z každej strany jedno. Ideálne sú na mobil, vreckovky, keksík či tyčinku na pery, jednoducho veci, ktoré za pochodu treba, ale na letnom oblečení na ne nie sú vrecká. Fľaša sa sem však nezmestí.
Čo sa týka nosenia vody, batoh má samostatnú priehradku na vodný vak, dimenzovanú na dvojlitrový vak. V prípade núdze sa tam zmestí aj trojlitrový, ale nie je to ideálne, pretože príliš vytŕča. Batoh má aj príslušný otvor na vyvedenie hadičky z batoha.

Popruhy sú na obvyklých miestach, vpredu pri spodnej komore, predné hlavné a dvojo bočných na každej strane. Bočné popruhy by mohli byť dlhšie, častokrát som ich musela vytiahnuť úplne na doraz a aj tak ledva stačili. Batoh má aj po dve spodné ušká na zachytenie paličiek alebo cepínu a na ich horné prichytenie gumičky so zdrhovadlom. Poteší, že spodné ušká sa v prípade, že ich nepotrebujeme, dajú schovať do otvoru na spodnej prednej časti batoha a nebudeme sa nimi v ťažšom teréne zachytávať. Samozrejmosťou je hrudný popruh.

Batoh má integrovanú pláštenku, voči ktorej mám asi najväčšie výhrady. Pláštenka je totiž veľkostne akurát presne na batoh, neráta však s tým, že by na batohu bola umiestnená karimatka, sandále, hrnček a podobne. Keďže batoh je určený na dvoj a trojdňové treky, jednoducho sa do neho nedá zbaliť tak, aby niečo aj neviselo po stranách. Na hrebeňovke, kde som ho mala, celkom výdatne pršalo a tak som mala mokrú karimatku aj iné visiace veci. Navyše sa pláštenka už nedala tak ideálne použiť - vzhľadom na karimatku na upevnenú na vrchu batoha, a mala som obavy, že mi do vrchnej časti batoha natečie. Našťastie sa nestalo. Riešením by podľa mňa bola väčšia pláštenka, ktorá by sa v prípade menej nabaleného batoha dala zmenšiť zdrhovadlom. Druhý problém je sušenie pláštenky, keďže je pevne prišitá k batohu. Dá sa sušiť len na batohu, čo ale nie je ideálne, keď ho stále otvárate, lebo z neho niečo potrebujete. V spomínanom prípade jednoducho pláštenka ležala mokrá a zablatená na zemi.

Ešte čisto ženský postreh k dizajnu - kombinácia čiernej farby s dvomi druhmi bledomodrej a s tmavomodrým vzorom na prednej časti je veľmi estetická, hoci sa troška špiní.

Materiál a vyhotovenie

Batoh je ušitý z materiálov Supertex (nylonová tkanina so záterom), Polytech Endurance (ľahšia látka so štruktúrovanou povrchovou úpravou, ktorá by mala zabezpečovať veľmi dobrú oderuodolnosť a pevnosť) a DuPont Hypalon. Z poslednej menovanej látky sú robené viaceré pevné, "gumovo" pôsoboiace úchyty, ako ušká na priviazanie napr. karimatky na vrchnej časti batohu, alebo dva úchyty spájajúce ponad predné popruhy bočnú a prednú časť batohu. Karimatku, alebo niečo iné musíme priviazať repkou, na ktorú sú ušká veľkostne ideálne. Naopak, popruh tadiaľto prevlečieme len s veľkými ťažkosťami. Predné hypalonové úchyty sú skvelé v tom, že ak vytiahneme popruh, niečo naň navlečieme, napr. sandál a potom ho opäť podvlečieme popod úchyty, sandál nám ostane držať aj bez toho, aby musel byť predný popruh zapnutý so svojou vrchnou časťou. Hypalonové úchyty sú dobré aj na jednoduchú zacvaknutie karabínky, z ktorej nám visí ďalšia časť výstroja.

Zdrhovadlá sú vyrobené z Duraflexu. Podobne pôsobia aj spony, ale na tých nie je uvedené žiadne meno, rovnako ako na zipsoch. Spony majú oproti predchádzajúcim testovaným batohom inú konštrukciu bez stredovej "koľajničky". Napriek tomu zapadajú do seba celkom presne a navyše z ktoréhokoľvek uhla. Zipsy fungujú hladko. Jedinú výhradu mám k zipsu na vrchlíku, ktorý sa rozchádza. Možno to spôsobil príliš nabalený vrchlík na prvom väčšom výlete, ale tento problém sa opakoval stále, aj pri polovičnom nabalení vrchlíka, asi tak pri 50% použití zipsu. Vyžadovalo si to potom stále dávať pozor, aby som veci z vrchlíka nepostrácala.

Čo sa týka kvality šitia, švy idú pomerne presne, hoci sa nájde aj výnimka, ako napríklad prišitie predných dielov k strednej časti, kde sa šev od okraja vzďaľuje a zase sa k nemu pribižuje. Na niektorých miestach trčia nitky, ale ide skôr o kozmetický problém, nie o to, že by sa šitie páralo. Vnútorné zakončenie látky vrchlíka pod zipsom by však malo byť prekryté páskou, pretože sa časom môže vypárať. Celkovo je šitie dostatočne kvalitné, najmä ak zoberieme do úvahy nižšiu cenu batoha, za ktorú nemôžeme očakávať švy na úrovni Tatonky.

Batoh je naozaj vhodný na dvoj-trojdňové treky, ak sa dokážete zbaliť pomerne minimalisticky. Výhodou je, že je aj vďaka tomu ľahký a aj po náročnejšom treku nie sú otlačené plecia. Taktiež je vynikajúci aj na jednodennú turistiku. Špeciáne ho ocenia dámy s kratším chrbátom. Niekoľko vecí by sa na ňom dalo vylepšiť, na druhej strane má všetko, čo by turista mohol od batoha chcieť a disponuje aj rôznymi milými drobnosťami. Za nepríliš vysokú cenu tu toho dostanete viac než dosť.