Búda Bývalá búda pod Doštiankou

Hory ležiace západne od Liptovskej Tepličky boli v minulosti intenzívne hospodársky využívané. Človek tu vytvoril pásmo horských lúk, ktoré boli posiate salašmi a senníkmi. Dnes je situácia iná. Pasienky sú využívajú len čiastočne, časť z nich zarastá lesom. Z množstva hospodárskych stavieb sa dodnes dochovalo už len torzo. Napriek tomu nám jedna z nich môže dobre poslúžiť ako krátkodobý úkryt, resp. ako núdzové miesto, kde prečkať noc.

Nízke Tatry - severovýchodná časť, pri vrchu Doštianka, nad Lipt. Tepličkou
1225 m n. m.
2 – 3 osoby
Búda bola fyzicky zlikvidovaná v lete 2013 miestnymi poľovníkmi (celoročne, bez hospodára)
bez vodného zdroja
Spojenie
Žltá značka z rázc. Pod Soľankou (dol. Čierneho Váhu) – 2 hod., z Lipt. Tepličky po modrej a žltej – 1 hod.
Dalšie info
Búda bola fyzicky zlikvidovaná v lete 2013 miestnymi poľovníkmi (pekné okolie, výhľady, signál GSM)
Zrušené od
leta 2013

Búda, bývalý senník, sa nachádza v severovýchodnej časti Nízkych Tatier, nad obcou Litovská Teplička, asi 700 m severne pod vrcholom Doštianky. V tesnej blízkosti prechádza žltá značka, ktorá sem vedie z doliny Čierneho Váhu. Prístup je jednoduchý, začína sa v doline pri rázc. Pod Soľankou. Trasa vedie po brehu Soľanky, prechádza lesmi až do oblasti lúk pod Doštiankou, kde sa stavba nachádza. Cesta trvá necelé dve hodiny. Z Liptovskej Tepličky musíme postupovať po modrej, v sedle pod Doštiankou sa napojíme na žltú a po zdolaní vrcholu Doštianky sa priblížime na dohľad k objektu. Bude nám to trvať asi hodinu.

Opis objektu a možnosti nocľahu

Objekt predstavuje drevená zrubová stavba o rozmeroch približne 3 x 4 m, ktorá je zastrešená sedlovou strechou z vlnitého plechu. V nej sa nachádza otvor, ktorý slúži na odvádzanie dymu z ohniska, ktoré je situované do interiéru. Podkrovie nie je vybudované, na spanie slúži podlaha z udupanej hliny. Vnútro osvetľuje svetlo z malého okenného otvoru v priečelí a otvor v streche. Dvere sa dajú zaistiť háčikom. V interiéri nenájdete žiadne zariadenie. V tejto stavbe sa pohodlne vyspia vo vlastných spacích vakoch a na karimatkách dve až tri osoby. Kapacita búdy ja síce väčšia, ale otvor v streche, ktorý sa nedá uzavrieť, ju znižuje na spomenutý počet osôb. K severnej stene prilieha takmer rozpadnutý objekt prístavby.

Voda a okolie

Voda sa v blízkosti nenachádza. Najbližší prameň nájdete až tesne pred horným koncom obce Liptovská Teplička (žltá, modrá – cca 45 min.), alebo v oblasti prameniska potoka Soľanka (žltá – cca 45 min.). Zato okolie je veľmi atraktívne, plné výhľadov na Vysoké Tatry, Západné Tatry, Kozie chrbty a Levočské vrchy. Tieto miesta určite vysoko ocenia horskí fotografi. Južne sa nachádza Panská hoľa s rozložitými a odlesnenými chrbtami. V Liptovskej Tepličke nájdete rezerváciu ľudovej architektúry, stravovacie a ubytovacie služby. V jej okolí dodnes stoja zaujímavé terasovité políčka.